Lyan
Trådstartare
Har stött på pudlar med ogenomskinligt blå ögon som sägs kunna se helt prickfritt. Den ena har jag sett live och den andra på blocket (väldigt troligt släkt). Den jag sett live var vit med prickar och döv, ögonen var helt ogenomskinligt blå, som starrögon, men sas ha helt normal syn (detta var nog 2-3år sedan). Har nu sett en valp på blocket på 15veckor, silverfärgad, med likadana ögon som sägs ev. ha grava hörselfel men normal syn, enligt annonsen är det något fel med pigmentet som orsakar hörselfelet och de blåa ögonen. Ska ha gått igenom besiktningen UA
Någon som kan ha en aning om vad detta beror på? Jag tror inte det är inavel inblandat men vet inte. Den jag tror är pappan har enligt ägaren fått 4 kullar innan han fyllt året (finns på internet) så troligen inga hälsotester gjorda (antagande från mig pga den låga åldern)
(Allt detta finns tillgängligt på internet utom bild på den jag sett live, jag hänger inte ut någon utan undrar vad de blåa ögonen kan bero på)
Någon som kan ha en aning om vad detta beror på? Jag tror inte det är inavel inblandat men vet inte. Den jag tror är pappan har enligt ägaren fått 4 kullar innan han fyllt året (finns på internet) så troligen inga hälsotester gjorda (antagande från mig pga den låga åldern)
(Allt detta finns tillgängligt på internet utom bild på den jag sett live, jag hänger inte ut någon utan undrar vad de blåa ögonen kan bero på)