Öga som "glipar" - nån som har erfarenet?

Mli

Trådstartare
Första veckan min nya häst var här lyckades han slå sig rejält över ögat. Den yttre ögonvrån sprack upp och behövdes sys med ett par stygn. Det såg jättefint ut fram tills igår då han har lyckats att klia bort stygnen. Inget öppet sår, men det undre ögonlocket hänger ju ned lite i kanten eftersom ögonvrån är för "öppen". Det är ju lite sent att sy om nu 10 dagar efter olyckan, men hur gör man nu då? Jag är ju rädd att han alltid ska få infektioner i det ögat eftersom insidan på det undre ögonlocket är synligt. Flugorna är hemska på honom och det funkar inte att ha grimma/flugskydd på honom i hagen då han som vild tvååring plockar av sig allt.

Nån som har erfarenhet av ett sånt sår?

Sv: Öga som "glipar" - nån som har erfarenet?

Jag hoppas att du har varit i kontakt med vet efter att han kliade av sig stygnen och rådfrågat med dom? Vad sa dom om det hela?

Vet kommer hit i eftermiddag och kollar på det hela. Synd att du (och vanligtvis övriga buke) måste ifrågasätta om veterinär är tilfrågad. Nästan som om folk bara letar efter någon att idiotförklara. Det är därför jag endast i nödfall konsulterar vård/hanteringsforumen.

Redan när min vet sydde ihop det för 10 dagar sen så sa han att om det inte håller kan det bli livslångt problem eftersom det kommer att bli en glipa. Det är därför jag frågar buke nu ifall det är nån som har erfarenhet av det hela, vad man kan göra för att lindra besvären osv.

Men det kanske går att sy ihop igen eftersom sårkanterna ändå har varit ihop innan?

Har ingen egen erfarenhet, bara en tanke.

Hoppas att det går bra.

Det var ingen illa menat alls, tänkte bara att det skulle bli lite lättare om du beskrev vad vet. sa när du berättade för vet. vad som hade hänt. Skulle iaf underlätta för mig o kunna ge dig tips.

Eftersom du inte skrev vad vet hade sagt om olyckan anade jag det värsta, men tur att det inte var så. å lycka till i eftermiddag!

Nu har vet. varit här och tittat. Det var ett av de inre stygnen på insidan av ögonlocket som hade lossnat, allt var läkt och fint. Hade ingen aning om att han ens hade sytt där. Att ögat glipar beror nog på svullnad + irritation från flugorna men det borde gå tillbaka helt! Skönt!

Nog för att jag respekterar yrkesfolk som håller isär arbete och fritid, men jag tycker faktiskt att han är liite fräck med sin prissättning ibland. Jag bor på vägen mellan hans klinik och bostad, så han tar alltid mina djur när han är på väg hem från kliniken. 4km till kliniken, 4km hem ifrån mig sett. Normalt tar han 140 spänn i körersättning vilket jag tycker är ganska fräckt men jag får alltid bra service så jag klagar inte. I dag tog han 300 spänn (svart, antar jag = inget kvitto) Dvs, han stannade bilen på vägen hem, gick 30 meter från parkeringen till hästen , tittade på honom i ca 20 sekunder och sa att det såg bra ut. Jag betalar gärna för service, men detta var ju lite i löjligaste laget.

Vad skönt att det hade läkt bra!

Reseersättningen brukar vara densamma oavsett om det är tre km eller två mil, varför åkte du inte med hästen till kliniken istället om det var så kort bit?

Jag har haft en häst med ett öga som inte bara glipade, utan det gick inte att stänga.

Inte kul någonstans, och stort besvär för hästen. Kan du dock precisera lite mer vad du vill veta? =)

Därför jag har en ardenner och det är en smådjursklinik :D

Det är därför jag inte brukar gnälla om reseersättningen för att jag antar att den är "fast" oavsett, men i detta fallet kom han vid halv fem på väg hem från jobbet. Jag har insett att han inte är så billig direkt, men å andra sidan öser han över medikament på mig när han är här så jag behöver aldrig gå till apoteket.

Därför jag har en ardenner och det är en smådjursklinik :D

Det är därför jag inte brukar gnälla om reseersättningen för att jag antar att den är "fast" oavsett, men i detta fallet kom han vid halv fem på väg hem från jobbet. Jag har insett att han inte är så billig direkt, men å andra sidan öser han över medikament på mig när han är här så jag behöver aldrig gå till apoteket.

Aha:idea: men det hade väl varit trevligt med en liten ardenner bland alla små djur, eller inte:D

Min vet kom för andra gången , på väg hem, och tittade till min häst. Jag stod med plånboken beredd, nä jag tog ju betalt förra gången säger människan:eek:. Man tror ju inte att det finns såna snälla människor. Kan säga att vi tycker att hon är toppen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Svamp?
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Tillbaka