Ofta brunstig...

M

malink

Behöver lite kunskap.
Rider en ridskolehäst som är brunstig jätteofta. Hur ofta är "normalt".
Tacksam om nån förklarar principen( skvätta/ blödning o.s.v).
Som tur är så blir hon mycket trevligare att hantera( har alltid varit en riktig " bitch" och bitits och sparkats) och att rida.
Det mest påtagliga är att hon vill stå och bita/ snutta på den som sköter om henne ( på kläderna alltså), vill heller inte att man rör mulen då, ( skriker högt), nån som har nån teori om varför?

Sv: Ofta brunstig...

Är det för ofta kan det vara tecken på bakterier i livmodern.
Mitt sto gjorde så. Va brunstig nästan jämt. Hon hade livmoder inflammation . Fick medecin.
21 dagar mellan nästa brunst normalt.

Blödningar i samband med brunst är väl inte särskilt normalt, när man träffar på dessa pissmärrar är nog det första att låta hästen bli undersökt för att utesluta medecinska orsaker.

Sen är det långt ifraån alla ston som har sådana problem, men ändå brunstar kopiöst och då får man helt enkelt se verkligheten som den är. :crazy:

Alltså jag menar att jag vill förstå principen med brunsten, jämför med hund som löper, de blöder ju t.ex.
är säker på att hon är kollad så det inte är nåt fel på henne.
Sen är det ju annars positivt för det här stoet att brunsta efterssom hon ju verkar må bättre då...

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
G
Hästhantering hoppas tråden är i rätt kategori nu ;-) Lång text, men jag skulle vara så otroligt tacksam om ni orkar läsa igenom och ge era åsikter...
2
Svar
20
· Visningar
4 250
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka