Ofodrade läderridhandskar

moiran

Trådstartare
Jag är officiellt antik och stockkonservativ. Jag älskar mina gamla läderhandskar.

De är i äkta och inte så väldigt smidigt läder - tål terrängpass efter terrängpass. uteritt efter uteritt och är sen ändå representabla på en dressyrbana. De brukar vara stela och eländiga att rida in, men liksom ett par välinridna stövlar eller en välinsutten sadel så finns det inte särskilt mycket som känns bättre sen. :love: Och man behöver ju som tur är inte byta så ofta. :)

Men OM jag skulle tappa bort mitt par, vart letar jag då efter något motsvarande? Jag har inte vänt under varenda sten på marknaden, men väl kikat runt en hel del. Det verkar vara syntet eller väldigt tunna läderhandskar med mjukt läder och ev. med innerfoder som gäller. Och nästan alla slutar precis vid handleden.

Så var hittar jag ett par otroligt sköna handskar som tål många års dagligt ridande utomhus i solgass och spöregn, tät skogsterräng, en och annan ofrivillig avsittning och ändå se så bra ut att det inte finns någon vits med "finhandskar" vid officiella uppvisningar. :D Vilka är era favorithandskar och varför?

Mina är ofodrade handskar för sommarhalvåret och inomhus. Rätt långa - går uppskattningsvis går ned nästan 5 cm nedanför handleden. Modellen brukar ha en rad ventilationshål över fingrarna, raka dekorsömmar ut mot fingrarna och nån "resårrynka" eller liknande på handryggen. Mina har nog två inte särskilt tighta insydda resårband i band runt handleden istället kardborrespänne (håller in handsken snarare än håller fast den). Nu har jag haft dem i runda slängar 5-7 aktiva år (och nästan 10 söliga), så det är väl inte så konstigt att de sitter som ett smäck. Men de ser fortfarande helt ok ut, och av utseendet att döma fixar de lika lång tid av användning till. Det hoppas jag verkligen att de gör också! :nailbiting:

Sv: Ofodrade läderridhandskar

Jag har upptäckt att det finns arbetshandskar på ställen som säljer kläder till ute-yrkesfolk i lagom fint skinn som sitter som en absolut smäck, håller i åratal och är allmänt underbara för en spottstyver. Inte en chans att jag lägger ut en förmögenhet på "ridhanskar" som bara håller en säsong eller är gjort av fuskskinn eller nåt som inte andas eller är i skinn men kostar typ 1000 spänn längre.

Hestra är ett favoritmärke

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka