Övervikt på konvalescens som går på bete..

Vinja

Trådstartare
Behöver kloka buke-råd!!:bow:

Hur håller man vikten på en häst som på veterinärs ordination endast ska gå i hage? Hon går ute dygnet runt på sommarbete och får inget annat foder.

Har haft följande funderingar:
- Stalla in henne X antal timmar/dygn. Min andra häst skulle få göra henne sällskap.
- Prova Greenguard eller liknande
- Ha henne kvar i den hagen hon går i nu så den blir nedbetad och om behov finns senare i sommar stödfodra med hö

Har ni några kloka råd??
Att gå som sällskapshäst är inte riktigt hennes grej, så vill gärna hålla allt annat så normalt som möjligt. Det som skulle passa henne bäst är mitt sista alternativ, men vet inte om det är tillräckligt.

Har försökt hitta gamla trådar om det här, men har inte hittat någon som jag tycker stämmer in helt och hållet.

Här är en bild tagen förra veckan:
http://i25.photobucket.com/albums/c86/julia_runesson/Vinja/DCP_0569.jpg

Så hon är inte mager precis:crazy:

Sv: Övervikt på konvalescens som går på bete..

Nu har vi i samråd med stallägaren kommit fram till att bantarhagen kommer hållas klippt och min häst kommer ha sällskap av en ponny med lite övervikt. Jag hoppas det kommer räcka!

Hon kommer ha saltsten i hagen och sen har jag tänkt ge lite av Krafts gröna mineraler. Något annat som kan vara bra att tänka på?
Ingen annan som är i samma situation?

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 685
Senast: Dopy
·
Foder & Strö Hej! Jag har en liten ponny på under 1 meter, en smäcker modell. Har henne nu i en hage tillsammans med en annan liten ponny men ägaren...
Svar
11
· Visningar
2 879
Senast: Egonson_
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 593
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.