Överskott av protein

Hippocampus

Trådstartare
Är det någon som har koll på ”max”gränsen på protein? Innan har man ju sagt att kommer proteinet från grovfoder så gör det inget men nu har jag läst att man tittar på högt intag av protein och fång till exempel.
Men nu hittar jag inte vart det står och hur stor maxdosen är?
 
Är det någon som har koll på ”max”gränsen på protein? Innan har man ju sagt att kommer proteinet från grovfoder så gör det inget men nu har jag läst att man tittar på högt intag av protein och fång till exempel.
Men nu hittar jag inte vart det står och hur stor maxdosen är?

Jag hade för mig att det där med protein och fång (även vid överkonsumtion) var en myt, så tillvida man inte pratade om helt extrema mängder, typ +50-100% av dagsbehovet eller mer.
Förövrigt ligger jag +ca. 10% grovfoderprotein mot vad analysen säger att jag "borde" ha till H.H, som ändå ligger i riskzonen för PPID och fång. Han har enbart reagerat positivt på det, så jag hade inte varit rädd för att överdosera protein i grovfodret, om vi inte pratar i hiskeliga mängder.
 
Högt proteinintag (även från grovfoder) ger ökad törst och därmed ökad urinering. Det är i normalfallet inte farligt och en häst som går på bete kan få i sig enorma mängder protein utan att få problem av det. Däremot vet vi inte allt. Vi vet inte vad som är orsak och vad som är verkan till allt idag så att ligga på ett hundraprocentigt (som exempel) överskott av protein skulle jag undvika och det för att det trots allt sliter på kroppen att ta hand om så stora mängder. Forskning pågår ju hela tiden och om de har hittat sammanhang mellan "proteinkänslighet" och fång skulle det egentligen inte förvåna mig. Oftast är det ju någon typ av störning som redan pågår i kroppen på en häst som får fång och kanske har de därmed en ökad känslighet? På människa far levern illa av för mycket protein och kanske kan man tänka sig att det har något samband hos häst med? Någon gräns har jag däremot helt missat så hittar du det så länka jättegärna!

För säkerhets skull vill jag tillägga att en häst med fång självklart ska få alla sina behov tillgodosedda inklusive sitt proteinbehov precis som alltid. Inte till dig Ts för det vet jag att du vet men för de som inte vet.
 
Tack! Den jag tänker på är mitt fullblod (ej fånghästen) som behöver mycket protein. Jag har hittat hösilage på 121 smrp och det är ju enormt mycket. Tänkte då om man kunde ge det som komplement. Men det kanske är bättre med annat eftersom man tar ju lite av det o balen kanske hinner bli dålig. Det är otroligt lite socker i också så kanske fånghästen skulle kunna äta nåt kilo av det.
 
Tack! Den jag tänker på är mitt fullblod (ej fånghästen) som behöver mycket protein. Jag har hittat hösilage på 121 smrp och det är ju enormt mycket. Tänkte då om man kunde ge det som komplement. Men det kanske är bättre med annat eftersom man tar ju lite av det o balen kanske hinner bli dålig. Det är otroligt lite socker i också så kanske fånghästen skulle kunna äta nåt kilo av det.
Vad har du för proteinvärden i det övriga grovfodret? Eller kan du få tag i halm? Vad blir kvoten på det med högt protein? Är det väldigt mycket energi med? Hade du kunnat få tag i halm (och hästen med fång äter det) och toppat med det där hösilaget så hade det säkerligen blivit väldigt bra.
 
Vad har du för proteinvärden i det övriga grovfodret? Eller kan du få tag i halm? Vad blir kvoten på det med högt protein? Är det väldigt mycket energi med? Hade du kunnat få tag i halm (och hästen med fång äter det) och toppat med det där hösilaget så hade det säkerligen blivit väldigt bra.
Jag tror kvoten blev runt 15..... i det övriga är det extremt lite, men jag tror inte det stämmer så jag skickade analys till USA för ett tag sen (när får man svar på det?), eftersom de har inte extrem brist, vilket de borde ha, och fånghästen går ju med munkorg och fullblodet på nedbetat gräs. Jag har halm nu men vet ej hur mycket jag kan få tag på.
3-4 kg med protein-hösilaget blir ju fullblodets behov ungefär. Men har ju bara 2 hästar, o proteinhösilaget är 200 kg balar.
 
Jag tror kvoten blev runt 15..... i det övriga är det extremt lite, men jag tror inte det stämmer så jag skickade analys till USA för ett tag sen (när får man svar på det?), eftersom de har inte extrem brist, vilket de borde ha, och fånghästen går ju med munkorg och fullblodet på nedbetat gräs. Jag har halm nu men vet ej hur mycket jag kan få tag på.
3-4 kg med protein-hösilaget blir ju fullblodets behov ungefär. Men har ju bara 2 hästar, o proteinhösilaget är 200 kg balar.
Gissar att det kan ta ett par veckor iallafall nu när det är högsäsong men vanligtvis brukar det inte ta mer än någon dag från de har fått det så då är det postgången det som tar längst tid. Kolla i skräpkorgen i mailen för säkerhets skull. Mitt svar hamnade där när jag skickade första gången.

Ja då är risken stor att du får slänga enormt mycket.
 
Njurarna får jobba hårdare vid proteinöverskott. De har en enorm överkapacitet men leker man med tanken lite nedsatta njurar så.

Protein från grovfoder utlöser inte fång. Men hästen kanske är nedsatt och att då t ex ovetandes överbelasta systemet kan säkert bidra till fång.

Personligen är jag inte rädd för överskott men vill då ha det jämnt. Alltså inte två - tre stora givor per dygn utan fritt eller portionerat jämnt över dygnet.
 
Jag försöker hitta info igen ang protein och fång. Det var ganska nytt (inte det gamla från 80talet), att de ser på det nu igen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 857
Senast: Freazer
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 157
Senast: Marvin
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 631

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp