Övergång till sommarbete

K

Krabban

Nu behöver jag lite hjälp. Jag ska släppa min häst på bete i sommar på ett ställe som är låååångt från stallet han står på nu så jag har ingen chans att låta honom successivt gå ut på betet tyvärr. Inte heller har jag möjlighet att bete honom någon timme om dagen på stallet han står på nu. Så för honom blir ju betessläppet lite av en chock, och även för hans kompis som är en liten Shettis.

Finns det ngt jag kan göra ändå för att göra betessläppet så milt som möjligt för deras magar? Kanske slänga ut lite av deras gamla hö (det hö de står på nu alltså) på betet så kanske de reglerar själva? Har ni några bra tips på vad jag ska göra och tänka på? Är det ngt speciellt jag ska tänka på med Shettisen?
 
Jag hade absolut inte vågat släppa direkt på bete utan invänjning - alldeles för stora risker enligt min åsikt. Om du inte har någon som helst möjlighet att låta hästarna beta lite längs vägkanten t.ex. några veckor före släppet, så kanske du kan göra en liten hage i hagen som de får gå i i början?

Jag tror inte på idén att lägga hö i stora gräshagen. Har svårt att tro att de tänker stå och tugga i sig gammalt hö när det finns färskt bete runt omkring.

En variant kanske kan vara att sätta på munkorg.

Hur som helst: ta det väldigt försiktigt med betessläppet. Du riskerar rubbningar i matsmältningen och fång är ju inte helt ovanligt...

;)Krocket
 
Nej precis det är ju det jag vet. Jag vågar inte beta den längs vägen på stallet, de har haft grässjuka och det riskerar jag INTE.

Men hur kunde jag inte komma på idén med liten hage själv? :crazy: Jag är förvirrad, klart jag ska göra så! Tack! :bow:
 
Jag skulle inte heller våga mig på att släppa på betet direkt.
Varför kan du inte beta de i dikeskanterna innan och vänja? Såg nått om grässjuka,men vet väl inte riktigt vad det innebär.
Annars kanske du kan gå och repa gräs själv och slänga in i nuvarande hage,börja med lite,för att sen succesivt öka på varannan dag.Jobbigt som :devil:,men ett bra alternativ.
 
Jag kanske inte var tillräckligt tydlig i ursprungsinlägget - jag VET att det inte är bra att släppa på betet direkt, därav mitt inlägg.

Krocket gav mig ett superbra tips som osmarta jag tydligen inte kunde komma på själv :o :crazy: :D, och så ska jag göra.

Jo grässjuka är ngt som drabbar vissa ställen som hästar kan dö utav och därför vill jag INTE riskera det - så därför kan de inte beta gräs innan.

Tack för att du tog dig tiden att svar iallafall! :bow:
 
Men om du gör en liten hage i hagen,så kommer de ju fortfarande att äta hysteriskt de första dagarna tills gräset är slut,och som hon skrev innan så lär de ju rata höt tills gräset är slut..

Kan du inte åka nån annanstans och repa gräs,eller köp en lie och gå runt och slå gräs med,det gör vi,att dra ihop till en IKEA-kasse med lien tar ca 5 min då.
 
Kan du inte åka nån annanstans och repa gräs,eller köp en lie och gå runt och slå gräs med,det gör vi,att dra ihop till en IKEA-kasse med lien tar ca 5 min då.
Jag känner att detta är ohållbart. För det första varifrån ska jag ta det gräset? Sen så blir det ju ganska mycket gräs om man ska trappa upp "dosen", och att sitta och köra fram och tillbaka med påsar med gräs, det håller inte helt enkelt.

Men om du gör en liten hage i hagen,så kommer de ju fortfarande att äta hysteriskt de första dagarna tills gräset är slut,och som hon skrev innan så lär de ju rata höt tills gräset är slut..
Hittills är detta mitt bästa bud... Och då äter de ju upp gräset rätt fort om man gör en pyttig hage, man kanske kan gå dit och slå gräset innan...? Och då kan jag ju fodra med det dagen innan :p :D!

Detta är så svårt... Men annars kanske "munkorg" är en bra idé...
 
Äsch,vill man så går det,själv åker vi en bit ifrån stallet och repar gräs,är gjort på en kvart-20 min. mot slutet.
Nu från början går vi ju hemma omkring och låter de beta,från början 15 min. om dan,men sen upp till en timme.
Vi gör också så att när vi rider ut,så stannar vi till nånstans där det ser fint ut och låter de få beta.


Men,då som du skrev,kanske en betesreducerare på från början är bästa alternativet,i en liten hage också förstås,för att sen slippa den efter ngr dagar.
 
Lätt att säga till ngn annan att "vill man så går det" :smirk:, det går iallafall inte. Tack iallafall för svaren! :)
 
Tips: Om du har ett bete som varierar lite kan du ju börja med att stolpa upp "tillvänjningshagen" på en plats där det inte växer så kraftigt.

;) Krocket
 
Är det ponnyer kan du ju initialt låta dem gå runt spett i hagen, om du klipper ner gräset där repet går.
Själv hade jag aldrig släppt min häst på bete utan invänjning. Risk för gaskolik och slakt, nej tack.
 
Okej en gång för alla: JAG VET ATT MAN INTE SKA SLÄPPA HÄSTEN DIREKT PÅ BETET!
 
Är det ponnyer kan du ju initialt låta dem gå runt spett i hagen
Nja.. det skulle jag nog inte våga. Det är en stooor häst och en Shettis. Men jag tror ändå jag gör som Krocket sa. Tyckte det var en bra idé! Tack ändå!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag tänker att vad kan man så i hagen från juni och sen över sommaren. Vi släpper ju på bete och hans hage ska få vila och växa till...
Svar
4
· Visningar
658
Senast: Blyger
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
759
Senast: Lucifer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 055
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 805
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Provridning
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

Tillbaka
Upp