Överfodring...

L

Lonely

Vilka konsekvenser kan detta fall få?

Hästen:
Morgon: ½ Kg Krafft, grund 0.5 kg Korn
Insläpp: 1 kg Krafft, Grund 0,4 kg korn
Kväll: 1 kg krafft, grund 0,6 kg korn, 0,5 kg Betfor

Hästen får 13 kg hösilage under hela dagen...

Hästen går ca 1 skritt-tur/vecka.

Det är en liten travare, 154cm.

:crazy:
 
Sv: Överfodring...

Fet häst? Tunn plånbok? Vet inte hur det är med risk för korsförlamning, när hästen inte arbetas öht?

13 kg hösilage behöver inte vara så mycket, det beror ju på hur blött det är.
 
Sv: Överfodring...

SMAL häst, tjock plånbok

Nej, jag vet. Skrev bara med det för ev. kommenterer. :angel:

TILLÄGG:

Hästen är en stresshäst pga. överskottenergi. Därifrån kommer smalheten.
Olater: vävning och boxvandring.
Utevistelse: ca 12 timmar.

Vid hälsokontroll av stallet fick stallägaren bla. ett klagomål "Alldeles för mager häst i hagen"
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Överfodring...

Hur har du kommit fram till denna foderstat ?

Om din häst inte motioneras finns det egentligen ingen anledning att ge kraftfoder överhuvudtaget.
Liten häst på 154cm väger kanske 400-500kg. ?
Ge mellan 5-6kg ts (hö, hösilage) Vad har ditt hösilage för ts ?
Lite betfor eller linfrön.
 
Sv: Överfodring...

Nej nej nej!!!

INTE min häst! skulle aldrig ge en sån foderstat till en häst i den träningen!

Hösilaget är inte analyserat.

Personen som har hästen har en sk. "statuspryl" och kan inte mycket om hästar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Överfodring...

Hösilage brukar ju inte vara så farligt, men det är ju en massa foder den lilla pållen får..men eftersom den ändå inte går upp vikt måste det vara något problem med tändern? Prata med personen om detta och föreslå ngt annat foder, eller analys på hösilaget.
 
Sv: Överfodring...

Fröken_Skåne skrev:
Hösilage brukar ju inte vara så farligt, men det är ju en massa foder den lilla pållen får..men eftersom den ändå inte går upp vikt måste det vara något problem med tändern? Prata med personen om detta och föreslå ngt annat foder, eller analys på hösilaget.

Analys går inte att få tag på
:eek: ...Och ägaren är MYCKET ovillig att lyssna på andra för hon kan "allt".
 
Sv: Överfodring...

Utan höanalys och utan att ha sett hästen är det svårt att säga något..

Spontant skulla jag vilja säga; Oj med kraftfoder!
Kanske proteinbrist som gör att hästen ser smal ut. (smal över rygg/revben men kanske lite bukig?)
Om det hade varit min pålle hade jag dragit bort nästan allt kraftfoder och provat ge lucern istället..
 
Sv: Överfodring...

Inte allst bukig, Snarare syns revbenen och magen är slimmad mot revbenen (eller hur man kan uttrycka sig)

Tanken med tråden var att få reda på bla. olika sjukdommar denna häst kan få..

T ex. Fång? Magproblem? Kolik? Korsförlamning? m.m
 
Sv: Överfodring...

Korsförlamning kan nog komma som ett brev på posten om hästen rids en gång/vecka och får den mängden kraftfoder..
Fast å andra sidan är det kanske inte så stor risk om den bara skrittas.
Magproblem skulle den väl kunna få av bara stressen.

I övrigt hade jag som sagt tagit bort kraftfodret och gett lucern istället.
Skulle tro att hästen varvar ner efter ett tag..

/Stallkatten - som också haft en lättstressad travare.
 
Sv: Överfodring...

Har hon maskat av hästen? Den kanske kunde få olja som tillskott. En häst ska inte vara mager.

Kommer hästen direkt från träning så den stod på en dubbelt så hög foderstat innan?

Hur länge har den gått på denna foderstat? Har den gått upp/gått ner
Ändrat lynne/vanor?

För en travare låter det inte så mycket, men då hästen är för mager är det ju fel foderstat till den hästen...
Om tjejjen inte vill minska något (som jag kan förstå om hästen är för smal i dagsläget) så kan hon ju öka med lucern + olja för att se om hästen kan få mer hull. Förmodligen har hösilaget dåliga värden och hästen behöver mer mat!
 
Sv: Överfodring...

Frågan är kanske vilka problem hästen redan lider av?
Mager häst + stress + streretotypi = anledning att kolla upp hur den mår i magen.
 
Sv: Överfodring...

Lonely skrev:
Inte allst bukig, Snarare syns revbenen och magen är slimmad mot revbenen (eller hur man kan uttrycka sig)

Kanske snarare underutfodring av strå? Om hästen du beskriver inte har parasiter eller ngt annat hälsoproblem skulle det kunna vara för litet fibrer i foderstaten som gör att den inte tar sig. Om ensilaget är blött får den inte i sig tillräcklig mängd torrsubstans fibrer. Då kan den inte eller tillgodogöra sig kraftfodret lika bra-man eldar för kråkorna så att säga. Skulle ensilaget vara sent skördat blir den totala näringsmängden inte så stor heller. HH
 
Sv: Överfodring...

ridtravare skrev:
Har hon maskat av hästen? Den kanske kunde få olja som tillskott. En häst ska inte vara mager.

Kommer hästen direkt från träning så den stod på en dubbelt så hög foderstat innan?

Hur länge har den gått på denna foderstat? Har den gått upp/gått ner
Ändrat lynne/vanor?

För en travare låter det inte så mycket, men då hästen är för mager är det ju fel foderstat till den hästen...
Om tjejjen inte vill minska något (som jag kan förstå om hästen är för smal i dagsläget) så kan hon ju öka med lucern + olja för att se om hästen kan få mer hull. Förmodligen har hösilaget dåliga värden och hästen behöver mer mat!

1. Hästen är inte maskad sen förra sommaren.
2. 1 år, Hästen har gått från fint hull och trevligt lynne till en mager stresshäst med mängder av olater.
3. Det är en travarnordis lätt för att gå upp i hull.

Hästen är 7-10år (anonym häst, har bukespioner på mig
;) ..) Travtränades under en period för kanske 5 år sedan..gått som ridhäst efter det.
 
Sv: Överfodring...

Usch, då låter det inte alls bra om den fallit ur så mycket. Vet du om foderstaten har ändrats kraftigt från tidigare foderstat innan 1 år?
Risken finns att hästen är sjuk! Har hon kollat tänderna?

Får den komma ut och äta gräs litet nu- det brukar ju göra underverk :banana:

"förhoppningsvis" är det bara en icke passande foderstat som gjort dessa skillnader på hästen, eller mask, eller dåliga tänder- annars ligger det nära till att den kanske är sjuk med något invärtes....
 
Sv: Överfodring...

Ja, foderstaten är MYCKET ändrat och den som har henne kan ändra från 2kg krafft till 4 på en dag...Hoppar mellan olika foderstater ibland.

Men oftast (9 månader av 12-varav 2 betesperiod och minskad foderstat) har hon det foderstat jag visade.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 138
Senast: Andersson
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 456
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 168
Senast: ufot
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Dressyrsnack 17
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp