Överblivet hö?

Sv: Överblivet hö?

burton skrev:
Känns lite typiskt svenskt :angel: , det vi inte vill ha slänger vi i skogen eller nån annanstans för att vi är för slöa för att köra saker till miljöstationen eller nåt annant lämpligt. Det är väl därför mycket skog och mark är fyllda av t.ex. gammal jordbruksskit, för att nån har varit för lat för att orka bry sig.

men vad säger du? Nu är du väl ändå "fel ute". :o Hö är torkat gräs och förmultar snabbt om nu inte rådjur eller andra djur äter det.

Att elda upp det eller köra det (!!) till en miljöstation (hujedamej) är verkligen resursslöseri! :devil:
100-150 kg är ju inga mängder heller för den delen.
 
Sv: Överblivet hö?

Risken finns ju att det blir en vana att dumpa det i samma hög.
Min granne gör så, inga vilda djur äter upp det och det förmultnar inte.
Hö bränner man upp om man inte vill ha det, jag syftade på att all annan dynga som skräpar i naturen borde ha körts till miljöstation istället för att hamna där.
 
Sv: Överblivet hö?

Tänkte bara passa på att fråga vad det egentligen är som försvinner i hö vid längre lagring... Som den geolog jag är vägrar jag tro på att mineraler försvinner... såvida de inte trillar ur höet och hamnar på marken eller regnar bort om höet ligger ute...(knappast att man har det ute). Mineraler är ju inga lättflyktiga ämnen utan endast mycket små bergartsfragment. Jag har lite lättare att tro på att vitaminer och energi skulle förändras eller minska.
 
Sv: Överblivet hö?

Lagras höet torrt är det bara vitamininnehållet som sjunker. Lagras höet däremot inte tillräckligt torrt så att mögel och såna trevligheter kan växa i det konsumerar de näringsämnen i höt för att kunna växa, och då förloras ju "lite av varje". Men då vill man knappast använda det sen...
 
Sv: Överblivet hö?

burton skrev:
Risken finns ju att det blir en vana att dumpa det i samma hög.
Min granne gör så, inga vilda djur äter upp det och det förmultnar inte.
Förmultnar det inte? Då är det INTE hö! :angel:
Hö som ligger i naturen försvinner ALLTID till slut, är inget farligt heller även om det ligger i en hög ;)

Men visst håller jag med om att det finns mycket skräp i naturen (en del riktigt gammalr från tiden när man inte riktigt tänkte som nu). Fast hos oss är det "kusinerna från stan" som lämpar teve-apparater, gräsklippare, soffor mm :crazy:
 
Sv: Överblivet hö?

burton skrev:
Hö bränner man upp om man inte vill ha det
Det är inte miljövänligt att elda upp höet. Om du vill att förmultningen ska gå snabbare så blanda med gödsel.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp