Överblivet hö?

gummisnodd

Trådstartare
Vi har alltid en mängd hö kvar varje år som vi har låtit en bonde ta hand om för summan 500kr.

Föra året upptäckte vi att han bara lämpar det i skogen. Så vi tänkte, det kanske vi också kan göra :idea: :idea: .

Jag ringde miljö och hälsoskydd och frågade om det var ok, den kvinna jag pratade med visste inte och hade inget tips att ge mer än att vi skulle ge det till hästarna eller spara det till nästa år :eek: .

Detta är inte aktuellt!

Nån som vet om det är ok att deponera ca 100-150 kg hö i skogen vid stallet, som ligger lååångt ifrån tätbebyggt område?? :confused:
 
Sv: Överblivet hö?

Varför inte spara det till nästa år???

Lägger man ut det i skogen så äter ju andra djur upp det, kanske de blir vana att det finns mat där och får det jobbigt när det är slut? Kan ni inte bränna upp det?
 
Sv: Överblivet hö?

Annonsera det som bortskänkes eller mot mindre summa. Folk som har getter, får eller liknande kan säkert tycka det är bra. Eller packa i mindre påsar och sälj till smådjur :)
 
Sv: Överblivet hö?

Nu är jag inte riktigt 100% säker, men helt klart är att det inte är ok att tippa tex trädgårdsavfall på det sätt du beskriver. Jag tror faktiskt att detta hö skulle kunna falla under samma regler. Skänk bort det istället mot avhämtning, eller spara till sensommarhösten.
 
Sv: Överblivet hö?

Herregud, ring till mig så tar jag emot det!
Jag har fodrat med fjolårshö i vinter, eller en del av vårt hö var fjolårshö, det är inget fel på det, mer än att vitaminer och mineraler sjunker. Så länge det inte är dammigt eller mögligt duger det även som hästfoder.
 
Sv: Överblivet hö?

*lånar knapp och tråd*

Hur länge håller sig hö egentligen? :)
Jag har blivit erbjuden att köpa upp ½ ton fjolårshö, han står för analys om jag hämntar det. Går det fortfarande att ge till häst i höst?
 
Sv: Överblivet hö?

det är inge fel på fjolårshö under förutsättning att det är hygiensikt fräsht...och att en del vitaminer förvinner under lagringstiden.....
 
Sv: Överblivet hö?

Ja det kan du nog så länge du har koll på damm och mögel. Jag skulle hämta det och ta en analys och fodra därefter, på en analys får du ju reda på hur mycket mineraler och sånt där är i det och så får du kanske komplettera med något. Proteinet påstås ju vara samma.
 
Sv: Överblivet hö?

Tack för svar! :bow:
Då vågar jag hämnta det alltså.
Känns ju annars lite dumt att släpa hem såpass mycket hö om det ite kommer till användning. :)
 
Sv: Överblivet hö?

Jag skulle vara mycker försiktig med fjolårshö och analysera hygienen.

Vi har en "hosthäst" i vårat stall. Detta har medfört att vi har anlyserat vårat hö och på 4 år har vi inte haft ett enda år utan "lagermögel", trots att vi har använt oss av flera leverantörer och har en stor väl ventilerad höskulle utan anmärkning.

Vårt hö ser mycket bra ut, men analyserar man ser man att det blir lagerförändringar, jag rekomenderar inte någon att använda sig av fjolårshö. En av våra vetrinärer sa att det i många fall handlade om ett sätt att sakta ta död på hästen :eek: .

Ska väll tillägga att det är småländska förhållanden, nära kusten.

Naturligtvis föreligger det skillnader beroende på klimat, känslighet hos hästen osv, men vi i vårat stall ger inte våra hästar fjolårshö, tycker att det är onödigt att chansa när det inte finns någon anledning.

Beträffande att lägga ut det i skogen så att tex rådjur kan äta upp det tror jag inte är några problem då det handlar om en gång om året i juni.

Det kommer knappast medföra att det blir jobbigt för rådjuren när det tar slut, om de ens vill ha det när det finns "riktigt" gräs.

Nej, någon häst ger jag det inte till, basta.
Smådjur eller getter det kan vara en idé, ska kolla detta, tack för tips :D .
 
Sv: Överblivet hö?

jag har fodrat med hö från förra sommaren, året innan det och hade även lite grand kvar från två år tillbaka. Sålänge det inte är mögligt så duger det väl åt hästarna. Jag har hästar av mkt lättfödda raser som genom evolutionen klarat sig på knapert med mat så jag ser inget hinder i att fodra med "gammalt hö" så länge det är fräscht.
 
Sv: Överblivet hö?

Nej, så länge det är ok vad det gäller mögel och dam, inga problem att ge det till hästarna, det är inte det näringsmässiga som är problemet. Det gäller hälsan på våra hästar.

Det är bara det att med tanke på hur dåliga försommrar det har varit så har i alla fall inte vårat hö varit ok längre framåt vårkanten vid analys.

Även att det "ser bra ut".

I och med att man har hästar i stallet som har fått kronisk bronkit, på grund av dålig foderkvalité, så är vi försiktiga med att ge "gammalt hö".
 
Sv: Överblivet hö?

Nu beror det ju på när, men 150 kg hö är inte speciellt mycket, så varför inte elda upp det? Det förutsätter ju dock att det är lagom vått i markerna så man inte orsakar en skogsbrand/gräsbrand.

Annars kan du utan problem skänka bort det är jag övertygad om, de flesta har inga dubier mot att fodra fjolårshö. Jag har själv gjort det (efter extraanalys) och utan problem (både näringsanalys och hygienanalys var bra alltså).
 
Sv: Överblivet hö?

Vi utfodrar fjolårshö, som andra sagt så är det inget fel på det förutom att det kan vara mindre vitaminer osv.
Men som sagt det beror väl lite på var man bor någonstans oxå! Vi har inte problem med att lagra hö hos oss över sommaren. Men så bor vi långt upp i norrland med.

Skulle det mot förmodan vara så att vi inte vill utfodra av det gamla höet då vi har tillräckligt med nytt så ger vi bort det eller så slänger vi det i skogen. På sommaren så äter inte djuren upp detta då de har tillgång på färskt grönt gräs. Så det som händer är att det regnar ner i marken och börjar förmultna.
Vi slår allt vårt hö själva!
 
Sv: Överblivet hö?

gummisnodd skrev:
En av våra vetrinärer sa att det i många fall handlade om ett sätt att sakta ta död på hästen :eek: .

Det tycker jag låter som ett lite väl drastiskt påstående - av att bara fodra med fjolårshö? Jag menar, det är ju lika farligt att fodra med hygieniskt dåligt hö oavsett om det är "nytt" eller fjolårshö!? :confused:
 
Sv: Överblivet hö?

Huntress skrev:
Det tycker jag låter som ett lite väl drastiskt påstående - av att bara fodra med fjolårshö? Jag menar, det är ju lika farligt att fodra med hygieniskt dåligt hö oavsett om det är "nytt" eller fjolårshö!? :confused:

Detta uttalande gällde vårat dåliga hö, det har lagringsförändringar.

Fint fjolårshö är naturligtvis ingen fara, men det kan vara svårt att veta om det verkligen är så fint som man tror.
 
Sv: Överblivet hö?

kan ni inte lägga ut det under en längre period när det är snö ute.. så kan typ rådjur å sånt äta up det??
 
Sv: Överblivet hö?

Känns lite typiskt svenskt :angel: , det vi inte vill ha slänger vi i skogen eller nån annanstans för att vi är för slöa för att köra saker till miljöstationen eller nåt annant lämpligt. Det är väl därför mycket skog och mark är fyllda av t.ex. gammal jordbruksskit, för att nån har varit för lat för att orka bry sig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp