Överansträngd valp?

Sofie.S

Trådstartare
Har alltid haft större hundraser där rekommendationer varit att motionera växande hund försiktigt. Efter diskussioner med hundfolk så frångick jag dessa rekommendationer med vår valp (snart 6 mån, liten ras) och han fick följa med på löptur två dagar i rad(3-4 km). Dumt beslut, för efter det har valpen visat mild hälta fram. Kan det bero på överansträngning?

Visar ingen smärta när jag klämmer eller känner. Han fick vila tre dagar från promenad. Gick ut med honom idag, 4 km. Efter ha vilat en stund efteråt visade han mild hälta igen. Inget under promenaden.

Längre vila? Kontroll av veterinär?
 
Har alltid haft större hundraser där rekommendationer varit att motionera växande hund försiktigt. Efter diskussioner med hundfolk så frångick jag dessa rekommendationer med vår valp (snart 6 mån, liten ras) och han fick följa med på löptur två dagar i rad(3-4 km). Dumt beslut, för efter det har valpen visat mild hälta fram. Kan det bero på överansträngning?

Visar ingen smärta när jag klämmer eller känner. Han fick vila tre dagar från promenad. Gick ut med honom idag, 4 km. Efter ha vilat en stund efteråt visade han mild hälta igen. Inget under promenaden.

Längre vila? Kontroll av veterinär?

Jag hade nog kollat upp hos veterinär. Men jag är nojjig av mig.
 
Jag hade vilat valpen och om hältan fortfarande är kvar efter 1-2 veckor så hade jag sökt veterinär.

Jag kan känna att det måste finnas ett mellanläge mellan att inte våga ta med valpen alls på längre promenader och att löpträna med valpen flera gånger i veckan. Mina chowvalpar kan absolut få hänga med på promenader på några kilometer när de är ett halvår, men jag gör det ju inte dagligen. Deras vardag handlar om att springa lösa här hemma och på så sätt träna upp sin kroppskontroll och muskulatur.
 
Jag kan börja cykla eller låta mina valpar motionera och mer från 6 månaders ålder. Det innebär inte att de plötsligt hänger på på en normal cykeltur när de fyllt 6 månader. De ska ju dels tränas upp till att gå/springa bredvid cykel och dels få upp kondis. Det innebär att jag cyklar några hundra meter i taget i måttligt tempo som jag varvar med några hundra meter promenad.
Successivt ökar jag på sträcka och tempo så att de efter nån månad kan hänga på på en normal cykeltur.

Inte heller startar jag mina vuxna hundar med att köra vår vanliga cykeltur på våren när de inte vana efter vintern utan trappar upp gradvis.

Antagligen hade hunden lyckats återhämta sig okej om du låtit den vila och inte kört två pass inpå varandra även om den var lite överansträngd redan efter första.

Att unga hundar mår bra av rörelse är sant men de behöver också byggas upp och få möjlighet till återhämtning. Jag går ju själv inte till gymmet och kör samma pass två dagar i sträck, särskilt inte om jag är otränad..
 
Valpar behöver absolut röra på sig men i egen takt och inte enformigt. Muskler och ligament behöver byggas upp för att undvika skador eller överansträngning.
Jag hade låtit en veterinär kolla den så att den inte fått en inflammation av överansträngning. En inflammation nära en led skulle jag vilja ha koll på.
 
Har alltid haft större hundraser där rekommendationer varit att motionera växande hund försiktigt. Efter diskussioner med hundfolk så frångick jag dessa rekommendationer med vår valp (snart 6 mån, liten ras) och han fick följa med på löptur två dagar i rad(3-4 km). Dumt beslut, för efter det har valpen visat mild hälta fram. Kan det bero på överansträngning?

Visar ingen smärta när jag klämmer eller känner. Han fick vila tre dagar från promenad. Gick ut med honom idag, 4 km. Efter ha vilat en stund efteråt visade han mild hälta igen. Inget under promenaden.

Längre vila? Kontroll av veterinär?
Valpen ska inte halta av en kortare löptur. 6 månader är inte så litet längre för en hund av den ras du har.
Jag hade bokat hältutredning.
 
Har alltid haft större hundraser där rekommendationer varit att motionera växande hund försiktigt. Efter diskussioner med hundfolk så frångick jag dessa rekommendationer med vår valp (snart 6 mån, liten ras) och han fick följa med på löptur två dagar i rad(3-4 km). Dumt beslut, för efter det har valpen visat mild hälta fram. Kan det bero på överansträngning?

Visar ingen smärta när jag klämmer eller känner. Han fick vila tre dagar från promenad. Gick ut med honom idag, 4 km. Efter ha vilat en stund efteråt visade han mild hälta igen. Inget under promenaden.

Längre vila? Kontroll av veterinär?
6 månader som haltar efter vila, är tyvärr rakt till veterinären för mig.
 
Jag hade vilat valpen och om hältan fortfarande är kvar efter 1-2 veckor så hade jag sökt veterinär.

Jag kan känna att det måste finnas ett mellanläge mellan att inte våga ta med valpen alls på längre promenader och att löpträna med valpen flera gånger i veckan. Mina chowvalpar kan absolut få hänga med på promenader på några kilometer när de är ett halvår, men jag gör det ju inte dagligen. Deras vardag handlar om att springa lösa här hemma och på så sätt träna upp sin kroppskontroll och muskulatur.
Tre veckor innan var vi ute i skogen två timmar (sprang lös) och plockade svamp men löpturerna blev nog för mycket för valpen. Han sprang lös då också men det var ju ett helt annat tempo än att plocka svamp och strosa runt.
 
6 månader som haltar efter vila, är tyvärr rakt till veterinären för mig.
Han haltar endast när han sovit efter promenad därav min fundering om det är en överansträngning. Hältan är väldigt mild. Men absolut, håller det i sig så ska jag kontakta veterinär.
 
Han haltar endast när han sovit efter promenad därav min fundering om det är en överansträngning. Hältan är väldigt mild. Men absolut, håller det i sig så ska jag kontakta veterinär.

Det första jag tänker på vid hälta efter vila är OCD.

Min erfarenhet av OCD är precis den. Hälta efter vila.
Min erfarenhet säger också OCD. Min förra haltade två steg efter vila, visade sig ha en rejäl lös benbit i bogleden.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
3 057
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 697
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 909
Senast: cf234k
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
21 973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp