Öva upp motoriken på sitt barn?

fettso

Trådstartare
Jahapp i förra veckan började tösen( snart 4år) på gymnastik för små barn.
Eftersom hon kan vara lite blyg att lämna med andra så anmälde jag mig frivillig att hjälpa till.

Dom skulle hoppa på ngn slags studsmojäng upp på en plint, och på ett annat ställe upp på en matta.
Gå balansgång(med hjälp),stå på händer, göra kullerbyttor, klättra osv.
Hon kan inte hoppa jämfota,göra kullerbyttor, hoppa på ett ben och följer deras instruktioner lite dåligt.
Jag måste säga till henne att lyssna.
Vi har gått på familjegymnastik innan så vi har försökt öva upp hennes mod framför allt.
Tycker hon har gjort framsteg dom två gångerna vi varit på gymnastiken nu.

Problemet är att hon tycker det är jobbigt när hon inte kan, då vill hon inte.
Jag måste vara på och pusha och peppa hela tiden+berömma jättemkt.
Ska man öva hemma??
Ska ett barn snart 4 år kunna hoppa jämfota,på ett ben och göra kullerbyttor?Kunna ta instruktioner från andra vuxna?
Hon är ju en fena på att rida, travar och har provat galoppera när jag longerar.
 
Sv: Öva upp motoriken på sitt barn?

Kanske är det blygheten som gör henne extra försiktig och okoncentrerad?
Låt det ta den tid det tar tycker jag. Våran minsta var likadan i den åldern men i takt med att självförtroendet har ökat så har även motoriken hängt med.
Går på gympan antar jag ni gör för att det är en kul sysselsättning och inte för att hon snabbt ska avancera till elitgymnast?
Men om jag var orolig för hennes motorik så visst skulle jag öva hemma. Fast inte så att hon tog det som gympapass utan kanske bygga en "intenuddagolvet"-bana i storarummet, en balansbräda att gunga på, göra raketen och andra kuliga lekar där man rör sig utan att man tänker på det.
 
Sv: Öva upp motoriken på sitt barn?

Ska man öva hemma??

Det borde hon väl själv kunna välja, eller? Om hon blir generad för att hon inte redan kan, då kanske hon skulle vilja öva hemma. Eller så tycker hon att det är okej att hon inte kan lika bra som de andra (för hon har ju tränat andra saker istället), och då behövs ingen "smygträning" hemma. Men en fyraåring kan väl göra det valet själv, ifall man förklarar alternativen och konsekvenserna för henne? (Jag har ingen erfarenhet alls av fyraåringar.)
 
Sv: Öva upp motoriken på sitt barn?

Det jag känner är att "lärarna" har lite väl höga krav för så små barn.
Att dom ska klara vad jag tycker är svåra övningar...hm jag hoppas det blir bättre, nu vill hon inte gå på gympa längre....

Ska vara med några ggr till iaf..hon älskar dansen och lekarna dom har, men när det blir för mkt allvar tycker hon det är jobbigt.
 
Sv: Öva upp motoriken på sitt barn?

Lite tuffa övningar tycker jag och att dessutom ha mycket olika instruktioner gör det svårt för så pass små barn.
Plinthopp är definitivt för svårt, skippa studsmattan och använd plinten att klättra över.
Jämfotahopp ligger nog på gränsen, prova att hoppa över tex ett snöre det blir ju bara ett hopp och med lite att "sikta emot".
Skulle jag göra ett program för så små barn skulle jag dela in barnen i mindre grupper med en ledare i varje och sedan gå från station till station.
Jag skulle lägga in mycket balansövningar men inte annat än på golvet med tex ett rep att gå på. Klättra över saker, åla, krypa under, gå baklänges, rulla runt. Varva det hela med gemensamma lekar som Hönan och Kycklingarna.
 
Sv: Öva upp motoriken på sitt barn?

Jag kan förstå henne eftersom jag har typ 0 förmåga att lära mig koreografi. Följde med på prova-på-step-up och det gick totalt åt skogen. Slutade med att jag stod i ett hörn och hängde inte alls med. Samma sak då jag provat på olika danser, på NYBÖRJARKURSER. Tala om att man känner sig sämst i världen när alla andra fattar och kan medan man själv tappar av sig efter 2 minuter. Känner hon så, då förstår jag om hon inte vill vara med...
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver lite input, lång historia kort: träffade min man sent i livet, är 45 nu. Vi har försökt med två ivf-försök med mina ägg, i...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 511
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 284
Senast: Sel
·
Övr. Barn Jag har just köpt ny bil. Krockkudde på passagerarsidan i fram. Hörde av mig för att kolla vad det kostar att koppla ur den och det...
Svar
8
· Visningar
1 212
Senast: Ja88
·
Övr. Barn Sonen har i alla år kämpat med dåligt självförtroende, blyghet, den sociala biten osv. Vi har läst, funderat, pratat, peppat, köpt hem...
2
Svar
21
· Visningar
2 195
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp