Öppet köp på sadel?

Ketrawzc

Trådstartare
Var idag iväg med min häst och provade ut en dressyrsadel. Köpte den begagnad av en sadelhandlare som provar ut en bit ifrån där jag bor, betalade kontant och fick kvitto. (Antar att det är ett företag men inte säker)

Då jag inte visste om jag kände mig helt 100 på om jag verkligen trivdes med sadeln (hästen var spänd av olika anledningar, så kom inte riktigt till ridning och underlaget var inte det bästa) så frågade jag om öppet köp. Då han ville att alla skulle vara nöjda så kunde han ge mig 3 dagars öppet köp.

Hur är detta egentligen? Vad har jag rätt till? Är det normalt inget öppet köp alls på en begagnad sadel såhär? 3 dagar räcker gott & väl men om man köper från typ hööks är det väl 14 dagar? Om sadeln såklart återfås i ursprungligt skick.

Flytta gärna tråden om den ligger galet.
 
Sv: Öppet köp på sadel?

Öppet köp är aldrig en rättighet som är given, det är helt upp till säljaren (företag eller privatperson) att lämna om denne så vill.
 
Sv: Öppet köp på sadel?

Öppet köp är inget som någon öht behöver ge. Att företag som Hööks, KappAhl, Teknikmagasinet etc ger öppet köp är egentligen ren och skär goodwill.

Alltså är det helt och hållet upp till företagen själva om de vill ge öppet köp och hur länge.
 
Sv: Öppet köp på sadel?

Konsumentverket:
"Öppet köp

Att handla på öppet köp betyder att du får pengarna tillbaka om du ångrar köpet och lämnar tillbaka det du köpt inom en viss tid.
Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp när du handlar i butiker. Men det finns många varuhus, affärskedjor och enskilda affärer som tillämpar öppet köp utan att du behöver be om det.

Det är alltså inte självklart att du kan återlämna en vara och få pengarna tillbaka om du ångrar ett köp. Vill du köpa en vara på öppet köp bör du be om det innan du betalar. Om affären går med på öppet köp är det viktigt att detta antecknas, till exempel på kvittot. Spara alltid kvittot. Lämna tillbaka varan i tid, det vill säga innan öppet köp-tiden går ut. Varan ska återlämnas i samma skick som när du köpte den."
 
Sv: Öppet köp på sadel?

Kl

Tack för svaren! När jag läser svaren så ringer ju klockan att jag faktiskt en gång i tiden lärt nig detta!
 

Liknande trådar

Utrustning Vänder mig till er för att höra era tankar. Ska försöka dra bakgrunden kort. Köpte min häst, ett halvblodsto, 10 år, i dec-14. Gick då...
Svar
7
· Visningar
2 587
Senast: Zata
·
Western Hej! När det blir egen häst kommer pållen troligtvis mest vara för nöjesridning, men visst hade det varit roligt att tävla i både trail...
Svar
9
· Visningar
2 191
Senast: Void
·
Utrustning Ja, jag har använt sökfunktionen till förbannelse så nu lägger jag upp en egen tråd och hoppas på lite samlade tips :). Jag har nyligt...
Svar
12
· Visningar
2 189
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
5 028
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp