Oemotståndlig kattungemat

Nä precis, hur gör man om de inte äter liksom?
Detta är verkligen jättesvårt.

Jag har en pudel som äter dåligt. Hon äter inget rått, så till henne tillagar jag kött som jag ger som bas (vanligtvis kyckling, men ger också gris och lamm.)

Ger korv också som nödmat när verkligen ingenting annat går hem. Jag vet att korv egentligen inte är så bra att ge, men vad gör man när hunden matvägrar?

Sen äter hon torrfoder också. Varierar mycket från dag till dag hur mycket jag lyckas lura i henne. Vissa dagar ingenting. Andra dagar ca 1 dl.

Min vill ha variation. Det går inte att bjuda på samma mat två dagar i rad.

Jag hamstrar på mig alla provpåsar jag hittar och varierar mellan påsarna. Har gett olika sorter av Taste of the Wild ett tag, men hon börjar tyvärr att lessna. Ska åka till djuraffären imorgon och se om de har provpåsar av annat märke.

I och med att hon äter så pass mycket rent kött är jag inte så brydd om innehållet i torrfodret. Det viktigaste är att hon äter.

Som tur är är hon inte känslig i magen, hon reagerar ingenting på de konstanta foderbytena

åh är Maja så kräsen. Ingen kattungemat dög för Nicke och just nu ska han helst äta allergimat, om inte det duger så gastrointestinal och det är inte heller gott enligt honom så jag fick tillåtelse att ge ageing 12+ igen (han är 3 år 😸 ) och har trolig lindrig (än så länge ) IBD.

Men hon äter annars bra av blötmaten? Men skulle behöva ännu mer kalorier?

Mina är lite sådär med maten, honkatten är mer kräsen än hanen. Hon matvägrar om hon inte får mjaus tetra. Hankatten tror att en skål med bozita är att jämföra med en skål dreamies. Nej han har aldrig fått det heller men han bokstavligen inhalerar det som värsta knark torsken, äter tills han spyr för att sen äta lite till :angel:

Vill gärna att de ska äta vettig mat, nu får de främst blötmat. Men vill gärna ha torrfoder framme med, brukar köpa främst coops. Tycker det funkar bra och de har fin päls, hanen kan bli lite ”kakig” i pälsen vid pälssättning/fällning men hans päls bara är sån.

Men hon äter annars bra av blötmaten? Men skulle behöva ännu mer kalorier?
Bra och bra. Hon äter i varje fall. Kanske drygt en fjärdedels tetra om dagen. Jag vet inte exakt hur mycket som går till just henne, men det är alltid lite kvar på morgonen.

Ja, precis det behövs mer kalorier. Hon växer ju fortfarande.

Ska ta ett varv till Arken Zoo idag och kolla vad som finns.

Liknande trådar

Katthälsa Jag vill ju helst att Norris äter en blandning av torr och våtfoder, lite torrfoder för tänderna och för att det kan stå framme för...
Svar
5
· Visningar
531
Senast: Puffindog
·
Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 451
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 331
Senast: Marvin
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 599
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka