Lycanthrope

Trådstartare
Min sambo har inget extra fett på kroppen och får väldigt ont när han rider :cautious:
Han blir väldigt öm eftersom han helt enkelt inte har så mycket att sitta på, han är inte så van vid att rida regelbundet heller.

Sadel verkar inte spela så stor roll, han får ont ändå. :meh:

Vad funkar bäst att ha i sadeln att sitta på?
Jag köpte en gelpad men den hjälpte inte så mycket.
 
Sv: Öm rumpa

Känner så väl igen det!!!!!!!
Jag har alltid fårskinn på sadeln. Ett tips kan vara att i början inte rida varje dag, så gör jag om jag haft uppehåll, och man liksom vänjer sig efter ngn dag.
I somras hade jag öppna sår och kunde helt enkelt inte rida. Vi är ju olika skapta, men det är riktigt trist!! Man kan använda cykelbyxor, det vet jag dom som måste göra!
 
Sv: Öm rumpa

Låt bli att smiska sambo och skylla på ridningen ;)

Vissa sadlar är ju hårdare än andra, nackdelen med att ha någon form av stoppning mellan sadel och rumpa är ju att det riskerar att påverka sitsen.

Som kille så har ju även framvalvet på sadeln en viss betydelse... ett mindre lämpat framvalv riskerar ju att göra så att man sitter ner tungt på sittbenen för att inte riskera klämning av - ehemm, vissa intima kroppsdelar. En dressyrsadel som ger möjligheten till en mera barockinspirerad sits kan ju även hjälpa.

Bäst är nog att hitta en sadel som han och hästen trivs med och sedan fortsätta att rida tills det blir bekvämt... finns nog inte så mycket genvägar är jag rädd för.
 
Senast ändrad:
Sv: Öm rumpa

Är det klassisk ridning på hobbynivå? I så fall rekommenderar jag att kika på olika typer av distanssadlar och se om det finns något som kan funka bättre. De är ju gjorda för att sitta länge i och många distansryttare är ju ganska tunna också. Själv kör jag sports saddle (som förvisso är bomlös, det kanske inte är ett alternativ?) och min sambo har mig veterligen inte klämt några intima delar i den, den är extremt mjuk. Vissa upplever att de får stolsits av den men det är inget jag skriver under på, jag tror att jag sitter ganska korrekt i den. Hästen den ligger på älskar den också så det är ingen skräpsadel.
 
Sv: Öm rumpa

Ordentliga kalsonger är guld värda (låter min man hälsa). Något som sitter åt och inte har sömmar, alltså inga prassliga boxershorts.
 
Sv: Öm rumpa

Jag är väldigt benig och mina rumpknölar eller vad man säger vill ofta komma i vägen. Men dom där "rumpknölarna" som är ivägen mest drar jag fram bara. Eftersom han inte rider så regelbundet beeror det kanse på att han inte hittar "sin" ridstil och sits......
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 350
Senast: Myrten
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 952
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Tänkte kolla om någon annan har samma problem och hur ni löst det i så fall. Har problem med min svanskota och har haft mer eller mindre...
2
Svar
25
· Visningar
2 269
Senast: super
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp