Ökad högiva i kylan...

B

Benzon_lover

Läste en tråd "Täcke på eller av ?". Där framkom det även om hur viktigt det var att öka högivan vid kyla. Bla. var där en Länk till en jättebra artikel från Folksam. Där står det att man skall ge hästarna 1kg extra vid 2- 0ch 2-2,5kg vid 10- om de går ute flera timmar varje dag. Jag ger mina extra men inser att de fått för lite vid de strängare temperaturerna :o
Jag kommer att att ändra detta bums för min ena häst men är osäker på hur jag gör med den 26 åriga shettisen, som lätt får kolik. Jag blev rekommenderad att inte ge henne mer än 1kg per utfodringstillfälle, pga av kolikrisken. Har pga kylan ökat på det till 1.5, vilket hon får 3 ggr per dag.Kvällshöet får hon ca 20-21 och morgonhöet ca7-8. Hon har ett tunnt stalltäcke om natten och täcke ute vid nederbörd och blåst. Bägge hästarna ÄR hemskt hungriga när jag hämtar dom på morgonen men inte kalla.
Är den nån som kan ge mig råd hur jag kan göra med shettisen? ...Önskar att jag kunde fodra en gång extra nattetid...
Hur gör ni med högivorn vintertid, hur fördelar ni höet per giva?
Tack för tips! :bow:
 
Sv: Ökad högiva i kylan...

De rekommenderade extragivorna gällde nog stor häst, så de kan förståss behöva redigeras för att passa små shettisar. 3 kg hö i vanliga fall låter dock inte mycket. Vad väger hon? För i mina öron låter de 4,5 hon får nu betydligt bättre, inte minst för att hålla mag- och tarmsystemet igång. Jag tycker mig ha märkt att kolik inte sällan har samband med för små grovfodergivor.

Så åtminstone kvällsgivan tycker jag nog att du bör kunna öka till 1,5 - 2 kg. Eller ha lillshettisen på halm. Det hjälpte en shettis i närliggande stall som fick upprepade kolikanfall förra vintern. Tror det var på veterinärs inrådan de bytte till halmbädd, för den stod på spån innan. Den var också maniskt tokig i mat, såklart, eftersom den hade otroligt lite tugg-tid. Efter byte till halm har den inte haft någon kolik så vitt jag vet.

Men för en känslig mages skull kan man göra lite mer saker för att förebygga kolik utöver en ökad grovfodergiva.

* Se till att hästarna dricker ordentligt nu vintertid. Ge gärna ljummet vatten (du kan t ex ta ut vattenkokare i stallet om du inte har tillgång till varmvatten), man kan också smaksätta med äppeljuice koncentrat.
* Vet inte vad hästen får i övrigt, men betfor och vetekli är bra för att hålla magen igång, båda ges dessutom blött - blöta det extra mycket för att få i hästen extra vätska.
* koka linfrön till en geggig massa och fördela i fodret. Det blir lätt laxerande och hjälper till att hålla magen igång.
Jag ger det någon gång i veckan när det fryser på ordentligt, för att hålla magarna igång när de rör sig dåligt i hagarna och ev också dricker dåligt. Koka 1 dl i knappt en halv liter vatten och fördela i fodret. Jag brukar förvara i glassburk, det håller två dagar i kyl eller kallstall.
Man kan även ge det som pellets, linfrökaka, och då som en del i kraftfodergivan. Hjälper till att balansera magen då också.
* loppfrön kan fungera "utrensande" på tarmarna, så att ev skit som kan finnas där och göra magen känslig, följer med ut. De bildar också en mjuk gegga som hjälper maginnehållet att passera tarmarna.
Vissa ger det dagligen, någon msk morgon och kväll. Jag nöjer mig med vid behov (men har ingen häst med magproblem), vilket jag tycker är ungefär varannan vecka under höst och vår när hagarna är leriga. Ger då stor häst 1/4 dl morgon och kväll under två dagar.
* Se till att lillshettisen rör sig ordentligt. Frusna hagar kan göra att de står mer still än annars, och det påverkar tarmverksamheten negativt. Gå någon promenad, longera, löslongera eller så iallafall varannan dag för att hjälpa hästen att hålla magen igång.
 
Sv: Ökad högiva i kylan...

Har vi kallare än -10 så har hästarna fri tillgång! Det har dom iof. nästan ändå då dom sällan äter upp allt frukosthö...
 
Sv: Ökad högiva i kylan...

:bow: Tackar "Skrållan" extramycket, för det var väl du som tipsade om den bra länken!?
*...Vi trodde nog att det var stor häst den extra högivan var uträknad för ,men dottern gjorde en reflektion om det var per dag eller utfodringstillfälle...?
*Ditt tips om vattenkokare är ju så självklart! Att jag inte tänkt på det innan. Jag ger dom redan varmvatten men släpar med mig varje gång...
*Har faktiskt gjort mig till och serverat varm kligröt till henne men det ratade hon fullständigt! Hon äter inget som är kletigt och med sina 26 år så har hon rätt så bestämda uppfattningar om hur saker och ting skall vara...
*Det där med halmen låter intressant...Jag har funderat lite på halm innan men av det skälet att hon börjar tugga på trä så fort hon har tråkigt. Har hittils löst det med pinnar att ganaga på men nu har jag ju två andledningar att gå över till halm så...
*Hur funkar loppfrön? Vad Är det?! Ger man det okokt? Hur är proteininehållet? Hon är känslig för protein, exem, så hon skall inte ha mer av den varan än vad hon får genom höet.
I dagsläget så äter shettisen bara hö(Behåller den ökade högivan.), morötter, frukt och får tillskott av foderjäst och vitlök.
*Vi har just fått en liten skötare/ryttare till henne så nu skall hon äntligen få lite mer motion. Vi promenerar och longerar henne för kondition och rörlighet, men har inte tänkt på att det även håller i gång magen...Självklart!
*Har du...eller nån annan nåt bra tips vad vi kan ge henne mer, när hon börjar arbeta mer igen...som inehåller lite protein men mycket energi? (Nåt annat än havre.)
Anna ;)

Och så till er andra som svarade...Jag har ingen erfarenhet av att ge fri tillgång på hö och känner ingen som ger hö på det sättet, men är nyfiken på hur det funkar? Jag ör en ny tråd om det, så kanske det är fler som hoppar på.
 
Sv: Ökad högiva i kylan...

Hej!
Hästar är ju i första hand gräsätare, och har ett stort tuggbehov (ca 16-18 timmar / dygn ägnas åt födosök och tuggning). Kan de inte tugga på grovfoder då så letar de upp annat att äta på, gnaga trä då t ex, eller slicka onormalt mycket på saltstenen eller så. Samtidigt är det svårt att ge fri tillgång till hö till alla hästar, en liten lättfödd och proteinkänslig shettis kan föräta sig på ett näringsrikt grovfoder.
Det är därför jag ofta förespråkar halm (inget protein, och lite mindre energi än hö). Det är bra som komplement till ett proteinrikare hö när man vill ge hästen möjlighet att pilla med något, tugga och fylla mage och tarm med fibrer som de är gjorda för att ha där - utan att lägga på sig för mycket. Men prova med lite halm extra i början, så att hon inte äter mer än hon tål innan magen vant sig. Och eventuellt kan man behöva justera hö- och ev kraftfodergiva efter hand som man ser hur mycket hon äter, så hon inte blir för tjock, eller får proteinbrist.

Loppfrön eller psylliumfrön kan man köpa i vissa hästsportaffärer, men inte i min - jag köper på Hälsokostaffärer. Det är små svarta frön som man ger torra. De bildar ett slemskikt runt skalen vid kontakt med vätska, och det finns det i magen på hästen. Slemmet fungerar lätt laxerande, smörjande och utrensande på tarmarna. Fröna själva passerar igenom matsmältningssystemet utan att någon näring tas upp av kroppen, så proteintillskott behöver du inte bekymra dig om hos just psylliumfrön.
I längden, om man ger regelbundet, fungerar det snarast stabiliserande, dvs en häst som haft lös mage kan bli bättre, för att fröna tar med sig sådant skräp ut, som stört näringsupptaget tidigare. Men jag vet inte om det har fullt så undergörande effekt - jag har bara märkt att de blivit lite lösare i magen dagarna efter en "kur". Jag ger det som sagt lite förebyggande, just när hästarna pillar i sig mycket jord och skräp i hagarna i lertider.

Däremot ska du nog ta det nätt med linfrön då, som innehåller ganska gott om protein. En enstaka kur i form av en kokad deciliter gör nog ingen skada däremot - men det äter hon nog inte om hon ogillar geggig mat!
Kligröt kan vara svårt att få i dem "rent", det blir så klibbigt och smakar nog inte så kul. Jag har blandat betfor i det för att få ner det hos en kräsmagad dam.
Hur gillar hon betfor? Det är ju en lite söt gegga, som brukar slinka ner även hos kräsmagade tanter. :d
Det är ju inte säkert att hon behöver så mycket mer energi när hon rids igång lite grann, om hon får lite mer hö, och halm dessutom. Men om hon verkar behöva mer energi vid ridning kanske en skvätt betfor, som har en balanserad protein-energi nivå (ca 70 g smrp och 11 MJ / kg), kan passa?
 
Sv: Ökad högiva i kylan...

Tack, återigen, för ett innehållsrikt svar!...Skrållan, du verkar ju vara rena lexikonet! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp