Öka blodtrycket??!

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

tomat

Jag behöver akut hjälp med tips för hur man ökar blodtrycket. Har ju fått svart på vitt att jag fått ett superlågt blodtryck sedan jag blev gravid, men inatt och idag tar det nog priset (även om jag inte mätt det).

I morse på väg till jobbet svartnade det framför ögonen och jag höll på att ramla ihop på gatan. Hela dagen har jag varit yr, trött och illamående trots att jag försökt att tugga på något hela tiden och dricka mycket vatten. Tog en kort promenad på lunchen, men det hjälpte inte så mycket det heller. Tvärtom så är det nästan lite obehagligt att gå när jag känner mig så "vinglig".

Så.. Hur tusan får jag upp blodtrycket? :confused: :confused: :confused:
 
Sv: Öka blodtrycket??!

Äter du järntillskott? Dåliga järnvärden kan sänka blodtrycket.
Annars brukar man väl säga att motion är bra och att man inte ska glömma bort att få i sig vätska.
 
Sv: Öka blodtrycket??!

Hej hej!
Jo, jag äter järntillskott sedan två veckor tillbaks, hade nämligen jättelågt järnvärde också. Och har säkert druckit två liter vätska idag (vatten och jordgubbsjos).
 
Sv: Öka blodtrycket??!

Har inga bra tips, men jag kommer att följa tråden då jag på senare tid börjat få problem med blodtrycksfall. Alltid haft lågt blodtryck men sällan känt av det...
 
Sv: Öka blodtrycket??!

MOTIONERA!!
Jag hade så lågt blodtryck att jag vaknade av att hela rummet snurrade när jag låg ner, första gången jag var gravid. Och detta var det tips jag fick!
Sen ökar koffein hjärtfrekvensen något (åtminstone jag får hjärtklappning av det.) och därmed blodtrycket. Fast man kanske inte ska häva i sig för mycket koffein när man är gravid, påstås det...

Vid mina kejsarsnitt har jag fått REJÄLA blodtrycksfall då bedövningen lagts. Detta har motverkats av nåt läkemedel (Efedrin??), som gör att hjärtat rusar.. Plus att man pressat i mig 2 påsar dropp också...
 
Sv: Öka blodtrycket??!

Jag har alltid haft jätte-lågt blodtryck, man måste se till att äta ordentligt. Visst motionera, men det fixar man inte om man inte fått bukt med det innan.
Jätte jobbigt... känner man ett blodtrycksfall... ät nåt.. choklad eller hellre en macka... cholkad eller godis är lättare att ha till hands, vet inte så nyttigt. Men det hjälper akut..
Jag har till och med svimmat ett par gånger...
 
Sv: Öka blodtrycket??!

Nu menar jag inte vid stora medicinska ingrepp eller så...
 
Sv: Öka blodtrycket??!

Säkert att du inte blandar ihop blodtrycksfall med blodsockerfall? Låter så i alla fall...
 
Sv: Öka blodtrycket??!

Håller med Lupin...
Jag lider både av lågt blodtryck OCH lite svängigt blodsocker...
har ALDRIG fått någon effekt av något ätbart för mitt blodtryck - vet till och med att det är JÄTTESVÅRT att höja blodtrycket mer än temporärt genom tillförsel av läkemedel, så hur enkla mat- elelr godisbitar ska göra det begriper jag inte...
Jag har också svimmat av lågt blodtryck, fast kanske bara en ellre två gånger. (varav en gång när mellanbarnet var bäbis och jag bar henne uppför vår trappa - jag fick nästan slänga ner henne p ågolvet när jag kom upp och sen lägga mig själv ner för att inte ramla omkull! :eek: )
Mitt blodsocker är, som sagt, också känsligt. Och i någon mån kanske det kan kännas lite liknande närblodsockret faller, fast SÅ lika är det ju inte. (om jag försöker äta "Lågt GI" och sen går ut för att köra hö till hästarna, så klappar min kropp ihop pga för lågt blodsocker, orsakat av att det tar för lång tid för kroppen att prångla ut energin ur maten ut i blodbanan...)
 
Sv: Öka blodtrycket??!

Jag tycker i alla fall att det hjälper, medicinskt eller ej.

Så, vad hjälper tycker du?

Särskillt som du säger att du även har svängigt blodsocker...
 
Sv: Öka blodtrycket??!

Lupin skrev:
Salt lakrits! Lakrits är välkänt som blodtryckshöjande.

Jag försökte med att jag absolut behövde saltlakrits när jag väntade barn - min mans svar var att "det vill du ju alltid ha".

Saltlakrits stimulerarar det hormon (ADH) som koncentrerar urinen, därför höjer det blodtrycket.
 
Sv: Öka blodtrycket??!

Själv är jag aldrig sugen på godis förutom ibland på salt lakrits faktiskt... Kan ju hänga ihop då..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Sadelgjord när gjorden glider bak?
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp