Odla örter inomhus

Dandylinn

Trådstartare
Köpte i våras 3 plantor örter, en basilika, en timjan och en rosmarin som jag satte ned i jord och de har klarat sig jättefint och växer bra.
Framförallt basilikan har växtvärk, den blir bara större och större även om jag tycker att jag är där och knycker rätt ofta. Den har även blommat i omgångar.

Nu till min fundering, som egentligen grundar sig på att jag blev tillsagd att det inte skulle funka att ta köpesplantor och sätta ner dem i kruka då de ofta är snabbodlade osv och inte är meningen att dom ska fortsätta växa utan att man brukar använda upp allt så fort..Men det har ju fungerat jättebra bevisligen, eller så har jag bara haft tur då :)

Men nu undrar jag:

Kan man odla/driva örterna året om inomhus eller kommer dessa att dö senare när solljustet försvinner mer och mer, typ fram mot hösten?

Är det något särskilt jag ska göra med dem för att förhindra att de dör?

Jag är totalt okunnig på det här egentligen utan bara ville testa om det gick å nu vill jag inte bli av med dem :D

Senast ändrad:
Sv: Odla örter inomhus

Hälsa den som sa det till dig att det funkar utmärkt.

Dock ska man komma ihåg att de är just "snabb"upväxta i ett växthus, så de har garanterat inte fått riktig/tillräcklig sol.
Detta gör att om du köper den från affären och sen planterar ut den direkt såfinns det risk att bladen bränner sig , då dem inte är vana vid så starkt ljus.
(gäller bara att vänja dem.. tex ställ dem så de bara får morgon eller kvällsol och efter en vecka kan man plantera dem där man vill ha dem.

När det gäller att få plantor att övervintra inne så stöter man påföljande problem
växten är oftast uppe i högvarv men heltplötsligt så kommer inte lika mycket ljus.
Vilket leder till att den söker sig efter ljuset och den blir vek.

För att anpassa plantan till att sakta ner så behövs mycket ljus (ändå inte tillräckligt) och att man sänker temperaturen, då först saktar plantan ner.

Tyvärr blir de odlade sakerna inte lika goda även om de tex ger tomater, bär, frukt.

Sen är det väldigt olika med olika växter hur de fungerar att övervintra.
Paprika tex kanstå ganska svalt (10grader) med lite ljus och tappar då antagligen alla blad men lagom till våren så skjuter det fart igen

Hälsa den som sa det till dig att det funkar utmärkt.

haha ja, det var just därför jag ville prova också, för dom har ju ändå rötter och allt dom man köper i affären bara..Så mitt sinne sa att det borde funka och att det kan vara värt ett försök i alla fall ;)

Tack för tipsen, då ska jag altså "förbereda" dem för vinter sedan. Kommer dom att sluta växa helt då och förblir oandvändbara under vintern för att sedan ta fart igen eller?
Har i alla fall mer än gärna basilika i matlagningen nämligen.
Kanske dumma frågor, men jag är helt grön när det gäller detta. Har tydligen till och med lyckats övervattna de flesta blommor här.. :)

Beror lite på vad det är för planta om den stannar i växten över vintern eller inte.
Men som sagt smaken brukar inte bli som på sommaren, men i brist på annat...
Ang vatten och gödning så ska plantorna under vintern inte få någon gödning alls utom till våren och vatten ska du ge sparsamt.

Vill du ha basilika så skulle jag rekomendera att odla som bara den nu och sen frysa in så kan plantorna övervintra och du får örter under vintern

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är med spänning jag ser fram emot trädgårdssäsongen 2023. Jag hoppas så att mina valnötsplantor överlever vintern. Här om dagen var...
Svar
0
· Visningar
627
Senast: Wille
·
Trädgård & Växter Jag vill ha fina växter i alla mina fönster, men det går inget vidare för alla växer sig för stora. Har +30 cm djupa fönster, lagomt...
Svar
6
· Visningar
1 346
Senast: Tant Acka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka