Odla Berberis? (surbär?)

Trådstartare
Finns det någon som odlar denna buske? Verkar rätt sällsynt i sverige enligt googlestatistiken.

Hur länge tar det att få bär på en buske? Finns det giftiga sorter? Sorten jag skulle vilja odla är Berberis thunbergii, som ska klara sig upp till zon 6 och inte vara giftig i bären, men i bark och löv.

45a.jpg

Hur behandlar man bären för att sen kunna använda dom i matlagningen? Har sett en del torkade varianter men även något som ser ut att vara inlagda bär.

Sv: Odla Berberis? (surbär?)

Berberis är ju en väldigt vanlig buske i söder, men de brukar inte odlas för bären utan för att de är tåliga, enkla och finns i olika bladfärger. Det finns till och med en bok som heter Inte bara berberis:D

Bra :D Du kan inte svara på några av frågorna?

Jag letade egentligen efter bären för att kunna laga turkisk mat, fick gå igenom att först översätta namnet på bären, sen få fram hur busken ser ut.. Och sen komma fram till att jag får nog odla den själv eftersom sökresultaten var så klena.

Alltså borde det gå att få tag i plantor söderut? Söker just den röda sorten med dom avlånga röda bären.

Om jag kollar i min plantskolekatalg här så kostar en thunbergii i buskkvalitet 75 :-/plantan. Du vet att de är sjukligt taggiga väl..??

Skulle tro att alla sorter är giftiga, men om det är bären eller plantan vet jag inte, men de är inte särskilt giftiga. De brukar ta ett par år att få bär, men om du ger dig ut i bostadsområden från 50-60-70-talet skulle jag tro att du hittar berberis där faktiskt.

Fast det står ju ingenting alls om ev giftighet där. Veden kan ju vara giftig även om inte bären är det.

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med recept, men det här är en av mina favoritbuskar. Jag :love: mina berberisbuskar

Vi har en fantastisk berberishäck mot vägen. Den är över två meter hög och på våren när den blommar med små och oansenliga blommor doftar den hö och på hösten får den, förutom de röda bären, oerhört vacker färg som skiftar i alla röda toner.

Vår häck kommer från små frösådda plantor som min mans farbror tog tillvara på och varje år får vi rensa bort massor av nya små buskar som fåglarna "sått" överallt i trädgården.

Jag har ingen aning om hur det är norröver, men i södra Sverige måste det betraktas som en vanlig buske, framförallt har den varit populär i kommunala planteringar. Nu tror jag att man inte använder lika ofta eftersom taggarna är riktigt elaka och ger till och med inflammation om man sticker sig och en tagg blir kvar.

Om det egentligen bara är bären du är ute efter, så föreslår jag att du köper torkade berberisbär i närmaste butik med inriktning mot mellanösternmat. Eller tar en ordentlig titt på Ica el motsv. Jag köper torkade berberisbär på närmaste Hemköp, det står i samma avdelning som vinblad och sådant.

Haha, den har jag svurit över många gånger...Finns överallt här i Halmstad, i kommunala planteringar. Fåglar sprider fröna som sprider sig överallt...

Har aldrig hört att man äter bären, är de nyttiga, eller vad?

Snuskigt goda :p Typ syrliga och ... söta? Brukade äta bladen som liten (utan att veta om de var giftiga eller ej :D)

Hemska hemska buskar med vidriga rötter som aldrig ger sig... taggiga som sjutton och växer som galna.

Typisk 70-talsbuske och fanns överallt i området där jag växte upp (de gör ont att ramla i från fönstret...). Det fanns två i min rabatt när jag flyttade till hus och det tog flera år att få bort dem, alltid var det någon liten rotbit som var kvar. När jag dränerade om och grävde upp precis allt runt huset försvann de äntligen. Bladen är dock goda!

Har aldrig hört att man äter bären, är de nyttiga, eller vad?

Bären används i turkisk matlagning, i Mellanöstern och Nordafrika.

Jag har enbart använt dem torkade, inte färska.

Nyttiga, alltså, jag tror inte att man använder dem för att de är mirakulöst nyttiga, utan man använder dem för att de är goda bär som funkar i olika rätter, helt enkelt. Alla bär är väl nyttiga, så sett.

Berberis liknas vid ihopsnörd taggtråd ;). Ingen rolig buske/häck att vara i närheten av. Däremot är den väldigt tålig och säkert nästan totalt odödlig.

Vacker, busig form och den får underbara höstfärger. Om bären är ätliga eller ej det har jag ingen aning om.

Har busken/häcken väl rotat sig så har den en rejäl rot ner i backen och massa sugrötter som stävar åt alla håll. Tror att vi i Nissadalen räknar med att vi har zon 6 vid växtlighet pga riktigt kalla nätter och frost långt fram på våren (ibland). Har inte märkt att berberisen blivit något påverkad av det öht. Nu är det en gammal häck som är väl etablerad och därför tål den säkert mer.

Jag klipper ner den vartannat år-tredje år och så putsar jag den också varje år. För den har en tendens att få långa grenar likt bläckfiskarmar som spretar iväg och gör allt för att få en fast :p.

Fast den är väl jättevanlig? Men man odlar den inte för bären utan har den som prydnadsbuske. Fanns på varenda skolgård och dagis när jag växte upp, vi brukade kalla dem taggbuskar. Vill minnas att bladen var lite syrliga och ganska goda, bären fick vi höra var oätliga, så de åt vi inte. Den får vacker höstfärg, men är annars en väldigt taggig och inte så kul buske, inget jag skulle vilja ha i min trädgård.

Jag tror inte att den någonsin har varit vanlig norr om Dalälven.

Numera är den inte heller lika vanlig som när du (och dessförinnan jag) var barn. Sedan dess har man under en rätt lång period haft en aktiv utrotningskampanj av berberis, därför att det ansågs - med rätt eller orätt - att den var värd för någon växtsjukdom som ställde till det för jordbruket (el dyl).

Jag håller med dig om att busken inte är så rolig, och har man som jag dessutom lärt sig att cykla som barn på en liten cykelväg omgärdad av dessa buskar som jag regelbundet föll in i, så är man inte så förtjust i den.

Det finns dock en sådan buske i ett undanskymt hörn på min sommarstugetomt som jag inte har tagit bort för en biologkompis har sett sällsynta insekter där, men jag misslyckas med att torka bären.

Jag väljer att köpa bären torkade i påse.

Aha, intressant! Liksom du har jag mindre roliga barndomsminnen av att ha försökt leka bland berberisbuskar med en mindre roligt resultat. Nyponbuskarna hade åtminstone blommor och nypon, berberisbuskarna var ju liksom helt värdelösa ur leksynpunkt. Därför har jag lite negativ bild av dem, kanske lite orättvist.

Vi hade såna på tomten när jag var liten, i Ångermanland / zon5. De var hemska med alla sina vassa taggar. De gav massor med bär, men jag fick höra att de var giftiga. Men det kanske syftades på resten av växten..? Vi åt dem iaf inte.

*kl*

Här letar jag efter info om något jag aldrig sett, och så visar det sig att den är jättevanlig i en annan ända av landet.. Buke är fantastiskt :D

Tänkte inte plantera den mitt i trädgården utan isåfall vid baksidan av huset. Fast med tanke på att allt jag rör i dör, så borde jag nog köpa bären på ica istället..

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
407
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Jag har precis köpt ett radhus och inser ju nu när snön precis försvunnit och gräset börjat växa att jag nog borde lära mig nåt om...
Svar
4
· Visningar
993
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 999
Senast: macan
·
Svar
34
· Visningar
3 853
Senast: imzork