Obetald hästtransport - Godtrosförvärv

boccia

Trådstartare
Hoppas jag lägger tråden rätt, annars får moderatorn gärna flytta den

Har nyligen fått veta att den transport jag köpte i november förra året (efter annons på bl***et) nu är föremål för en polisutredning :crazy: (blev för några veckor sedan uppringd av personen som hade anmält den person jag köpte släpet av)

Personen jag köpte den av hade köpt den av sin ex-partner, som i sin tur hade en restskuld på transporten till den föregående ägaren (skulden var på 14000kr, samma summa som jag gav för transporten).

Så som jag tolkar lagen (har läst juridisk grundkurs, men blir ju lite osäker när man själv hamnar mitt i något sådant här...) så kan de inte ta transporten ifrån mig, då jag handlat i god tro. Det jag gjorde innan jag köpte släpet var:

1, Jag ringde upp föregående ägare (dvs ex-partnern) för att kolla att transporten var fullbetald, vilket jag fick till svar att den var (hade jag vetat att de var ex-partners så kanske jag hade försökt kolla upp ytterligare en tidigare ägare, men tanken slog mig inte då..)

2, Jag kollade på vägverkets hemsida vem som var reggad ägare, och personen jag köpte av stod som registrerad ägare på släpet (så på något sätt måste ju släpet blivit "överskrivet" på personen från tidigare ägare). Säljaren kunde även uppvisa registreringsbeviset, samt hade släpet hemma på sin privata gård

Släpet är ett renoveringsobjekt i behov av golv- och väggbyte, samt var obesiktigat, så med tanke på det så var det ganska högt pris jag gav för släpet enligt mig (dvs inget oskäligt billigt släp med tanke på förutsättningarna)

Någon som är mer juridiskt kunnig än mig? Har jag rätt att behålla släpet, eller riskerar jag att bli av med det? Om jag riskerar att bli av med det, då måste de lösa det från mig, inte sant? Och även ersätta mig för de kostnader jag haft för förbättringar?

Törs ju inte beställa nya skivor till det nu, ifall jag riskerar att stå där och se på när släpet hämtas av någon tidigare ägare...

HJÄLP!!!

Kopierat från notisum.se (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19860796.HTM)

Godtrosförvärv av äganderätt

2 § Har någon förvärvat lösöre genom överlåtelse från någon annan som hade egendomen i sin besittning men varken var ägare till den eller behörig att förfoga över den på det sätt som skett, får förvärvaren äganderätt till egendomen, om han har fått den i sin besittning och var i god tro.
En förvärvare skall anses ha varit i god tro endast om det är sannolikt att egendomens beskaffenhet, de förhållanden under vilka den utbjöds och omständigheterna i övrigt var sådana att han inte borde ha misstänkt att överlåtaren saknade rätt att förfoga över egendomen. Lag (2003:161).

Sv: Obetald hästtransport - Godtrosförvärv

Det är ju en djungel men om jag inte har fel så när det gäller just fordon så är det den registerade ägaren som är ansvarig för det.
Så då bör det innebära att du köpte av den som var registerad ägare och då är allt frid och fröjd. Att det sedan finns en skuld till en tidigare ägare har inget med dig att göra. Som jag dessutom fattar det du skriver så är inte skulden heller till den person du köpte av utan till annan. Så om det inte har haft annat för sig är det inte ens ett fall för polisen och bör inte heller kunna drabba dig.
Det som skulle kunna sätta käppar i hjulet för dig är om det finns ett äganderättsförbehåll på den. Men dessa brukar vara registerade hos Vägverket just för att fodonet då inte ska gå att sälja.

Så om det inte finns mer bakom tror jag inte du behöver vara orolig.

Skönt att höra att det inte bara är jag som uppfattat det så....
Ägarrättsförbehåll brukar ju stå i reg-beviset, och något sådant finns inte vad jag har sett (har både mitt reg-bevis OCH föregående ägares, och har inte hittat något i dem)

Har inte hört något mer sedan det samtalet för några veckor sedan, och jag utgår från att om jag kommer bli inblandad så måste ju polisen eller någon höra av sig till mig igen...

Den förra ägaren kan vända sig till dig direkt för att få betalt. Eftersom du har transporten i din ägo. Att kolla med "familjen" om släpet är betalt är ju inte speciellt noggrant.

Det finns ju möjlighet att de som du köpte släpet av informerade sin säljare att de lät släpet gå mellan familjemedlemmarna...
Eller att de medvetet gjorde det.

Den förra ägaren kan vända sig till dig direkt för att få betalt. Eftersom du har transporten i din ägo.

Mellan den "förra" ägaren och mig har 2 ytterligare personer varit registrerade ägare på släpet (antar att du med "förra ägaren" åsyftar den som har restkrav på släpet...)

Att kolla med "familjen" om släpet är betalt är ju inte speciellt noggrant.

Hur skulle jag kunna veta att ex.vis Kalle Karlsson och Anna Andersson(fingerade namn) varit ett sammanboende par när de numera bor på två olika orter långt ifrån varandra?

Det finns ju möjlighet att de som du köpte släpet av informerade sin säljare att de lät släpet gå mellan familjemedlemmarna...
Eller att de medvetet gjorde det.

Enligt personen som ringde mig (den som påstår sig ha restkrav på släpet till den som var registrerad ägare före den person som sålde till mig) så hade ingen sådan information meddelats

I ock med att dem förste säljaren överlåtit ägandeskapet så finns inte heller några krav på att den som fått det inte får/kan sälja transporten vidare. Utan skulden blir i så fall mellan första säljaren och första köparen. Kommer då inte heller att ha något att göra med köpare nummer fyra.
Om det inte finns mer till den här affären så så berör skulden bara de två första och har inte med själva transporten att göra.

Det blir det samma som att man inte ska få sälja en köpt häst utan att fråga förra ägaren. Ger ju inte något "straff" om man inte samtidigt avtalar om någon påföljd. För en köpt vara är köpt och sedan kan köparen göra vad köparen vill med den. Är den på avbetalning utan äganderättsförbehåll gäller samma sak, varan är såld men ej fullt betald. Kommer inte heller då att belasta en ny köpare utan skulden ligger kvar mellan förste säljaren och köparen.

Senast ändrad:

Lite så har jag också tänkt faktiskt. Eftersom den förste ägaren uppenbarligen har skrivit över transporten utan ägandeförbehåll på "sin" köpare, även om den inte var fullbetald, så får h*n stå sitt kast och kan inte komma i efterhand o kräva någonting av någon annan än just den personen.

Då har jag alltså tolkat det rätt, att oavsett vad som hänt/händer mellan part 1 och 2 så är transporten min och jag riskerar inte att bli av med den.

Tack för ditt svar! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka