Obehandlat trägolv

Ainon

Trådstartare
I lägenheten jag köpt är det obehandlat slipat trägolv (massivt), tycker det är väldigt snyggt som där är men måste man göra något med golvet för att det inte ska bli förstört?

Helst skulle jag vilja ha det som det är då jag verkligen gilar den råa känslan av golvet, men vill ju inte helt plötsligt behöva byta hela golvet för att det blivit fult.

Ska man behandla golvet på något sätt? med vad? hur?
Vill absolt inte lacka med någon vanlig lack iaf, finns inget fulare än gulaktiga lackade golv. Gillar den engelska romantiska känslan.

eller om man kan ha det rått, hur sköter man då om golvet?
 
Senast ändrad:
Sv: Obehandlat trägolv

Jag tror det är bäst att behandla på ngt sätt, annars är det svårt att hålla snyggt. De två sätt jag vet om där man behåller känslan av obehandlat trä är antingen såpa eller olja. Om man använder såpa som är en gammal välbeprövad metod har jag för mig att man kan behandla det med kalk innan man såpar det. Det ska göra det starkare/motståndskraftigare och förhindra att det gulnar. Väljer man istället att olja in det kan man ha ljust pigment i för att förhindra att det gulnar som trä alltid annars gör med tiden. Finns nog utförligare beskrivningar om man googlar på golvsåpa eller golvolja.
 
Sv: Obehandlat trägolv

Du kan använda lut eller såpa? Har du ingen bra golvslipare i närheten, de brukar vara duktiga på att veta vad för behandling som passar när du vet hur du vill att slutreultatet ska bli.

Är det helt obehandlat blir det ju väldigt känsligt mot om du skulle spilla något på det t.ex. Oljat golv då? Det tycker jag personligen är det allra snyggaste
 
Sv: Obehandlat trägolv

Jag har hört att har man kalk vid golvsåpning av golv kan det bli ett flammig golv med kalkansamlingar på vissa ställen som är svåra att få bort och trärent på andra.

Lut på trä ger ett golv som blir "förstört", flisigt och fult. Lut luckrar upp träytan och ger ett svårbehandlat golv för framtiden.

Innan du bestämt dig för hur du vill ha golvet tycker jag att du ska såpskura det. Kallt vatten, mycket viktigt, såpa och skurborste. Får du tag på linoljesåpa så välj det. Med såpskurning hålls golvet rent och ger en hårdare yta så småning om, men du kan närsomhelst sedan behandla det med det du vill.

Golvolja av bra kvalitet är som du säger mycket snyggare än lackade golv och när oljan slits så kan du bara lägga på ett nytt lager utan att slipa först som man måste vid lackning.

Men tag tid på dig tycker jag och fundera hur du vill göra med ditt golv, undertiden såpskurar du med kallvatten och såpa.
 
Sv: Obehandlat trägolv

Olja är klart snyggast. Det är även snyggt när det är sådär lite vitaktigt, nån lasyr eller bets? Tycker jag!
 
Sv: Obehandlat trägolv

Innan du bestämt dig för hur du vill ha golvet tycker jag att du ska såpskura det. Kallt vatten, mycket viktigt, såpa och skurborste. Får du tag på linoljesåpa så välj det. Med såpskurning hålls golvet rent och ger en hårdare yta så småning om, men du kan närsomhelst sedan behandla det med det du vill.

Jag håller helt med, såpskurade golv är fantastiskt vackra och blir lena som sammet. Vi har det bl.a. i vårt sovrum

Stock%C3%B6ppning+med+lampa.JPG


Var noga med att bara använda kallt vatten (annars mörknar golvet), skura in golvet och se till att du får upp överflödig såpa.
Vi gör det 1-2 ggr/år.

För golv som blir starkt smutsade (kök/hall) skulle jag nog rekommendera ett målat eller oljat golv. I Gysinges katalog finns en olja som sägs ge ett väldigt starkt skydd, kolla där. Jag gillar också deras linoljesåpa.
 
Sv: Obehandlat trägolv

Tack för råden :) det blir då att såpa golven till en början iaf. Det är dessa golv i hela lägenheten så i hall och kök måste jag antar jag behandla såsmåningom i alla fall. Får ta mig till någon (färg?)affär och höra om de har några prover på hur det kan se ut med olika oljor senare.

Sar: Precis sådär ser golven ut och så vill jag helst att de ska förbli, så snyggt!
 
Sv: Obehandlat trägolv

Kolla Gysinges hemsida på nätet så får du garanterat bra linoljesåpa! I deras katalog (som mer är en bruksanvisning om byggnadsvård) finns många råd och tips!
 
Sv: Obehandlat trägolv

finns olika typer av hårdvax som man kan ha på trägolv tyckte jag att jag såg i färgbutiken sist jag var där :)
värt att kolla upp som ett alternativ kanske?
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har haft ett furugolv i köket som vi försökt få till ett skurgolv genom att behandla med linoljesåpa enligt konstens alla regler...
Svar
9
· Visningar
549
Senast: Jahopp
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 924
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Inför renovering/byte av golv vill jag höra om era erfarenheter! Jag ska lägga in ett obehandlat trägolv och funderar på bästa sätt att...
Svar
8
· Visningar
885
Senast: farin
·
Hemmet Vi behöver göra något åt golvet i vår lägenhet. Det är ett jättefint golv i massiv ek som lades 2014, och det är samma golv genomgående...
Svar
14
· Visningar
2 836
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp