Oanalyserat

M

maximilia

De senaste 3 åren har jag fodrat med analyserat hösilage, men pga olika omständigheter så gör jag inte det längre. Det är väl på gång att tas analys på det här med, men det ska ju bli av nån gång ;)

Så, hur gör jag sålänge? Hon får 10kg hösilage nu, som är ganska torrt, 60-70%Ts kanske om jag skulle gissa. Hon får även lite betfor, ca 300g kanske för att det är gott och bra för magen. Och morötter. Men betforen är snart slut, och jag vet inte om jag ska köra vidare på det eller om jag ska köpa nåt bra sammansatt färdigfoder. Är ju främst SMRP/MJ kvoten jag tänker på. Men det kanske är vilket som när det är så små mängder? Funderar på mineraler oxå, behövs det? Ska man ta nåt med bra kvoter i sig då? Är lite nyfiken på alger?

"Hon" är ett hblsto, ganska lättfödd och pigg (fast det märks ingen skillnad i temperamentet om man tex skulle ge henne havre), ca 500kg, 10år. Promenadrids mest i skogen och lite lätt i paddocken.
 
Sv: Oanalyserat

Eftersom du inte har analys skulle jag köra på LUSERN. Även om hösilaget är proteinrikt så är det ofarligt att lägga till lusern då det räknas som grovfoder.
Sen skulle jag köpa till Krafft Minet VIT och ge 50g. Hon måste åtmonstone få tillskott av SELEN eftersom det inte ens finns i hö.
Sen är det rätt så vanligt att även fosfor och magnesium behöver tillsättas då det oftast inte räcker med det som finns i höet.
 
Sv: Oanalyserat

Tack för ditt svar!
Lusern kanske inte är så dumt, är ju främst proteinet jag oroar mig för. Vet du vad det kostar?
Vet dock inte om hon äter mineraler utan nåt gott att blanda dom i..kanske får testa något örtmineraltillskott som hon gillar mer.
 
Sv: Oanalyserat

Lusern tror jag kostar ca 4kr/kg. Pellets eller strå.
Kör på det om du nu oroar dig för just mj/smbrp kvoten. Det är det bästa du kan göra när du inte hr nån analys.

Jag skulle ge minst 1kg/dag.

Du kan blanda mineralerna i lite betfor eller i lusernpellets.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 186
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 372
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 837
Senast: super
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 274
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp