Inget foder som jag skulle rekommendera till en IR-häst.
För det första tror jag inte på Kraffts socker- och stärkelsevärden. Produkten innehåller lusern, grönmjöl, vetekli, betmassa, havrekli, potatisprotein och rapsolja plus en massa tillsatser.
Socker- och stärkelsehalten i lusern och grönmjöl (torkat, malt vallfoder) varierar på i princip samma sätt som sockerhalten i vanligt hö. Sockerhalten är i hög grad beroende på när växterna skördas. Lusern brukar dock vanligtvis ha relativ låg andel socker och stärkelse. Stärkelsehalten i vetekli är ca. 22%. Sockerhalten i betmassa är vanligtvis låg, dock brukar den vara över 4%. Havrekli innehåller ca. 3% socker och 15% stärkelse och potatisprotein innehåller ca. 8% stärkelse.
Det är svårt att se hur en mix av dessa foderslag kan ge en så låg socker- och stärkelsehalt. Nu är dock en del av stärkelsen i vetekli och havrekli s.k. resistent stärkelse vilket betyder att det inte digereras i hästens tunntarm, men ändå.
Granngården har en liknande produkt (Betfibermix) som innehåller i princip samma fodermedel (Betfiber, vetekli, havrekli, vetefodermjöl, lusern samt linfrökaka). Här anger man sockerhalten till 6% och stärkelsehalten till 9%. Jag skulle gissa att Kraffts produkt i verkligheten har ungefär samma socker- och stärkelsehalt. Jag skulle vilja se en analys av Kraffts produkt.
Krafft har tillsatt 95 mg järn per kg trots att övriga fodermedel innehåller höga halter järn. Dessutom tillkommer järn från pelleteringen. Det är helt vansinnigt att tillsätta järn i ett foder till hästar särskilt till IR-hästar som överabsorberar järn från foderstaten.
Sen har man tillsatt 6% rapsolja som innehåller mest omega-6 fettsyror som är inflammationsdrivande. Betfibermix innehåller fett från linfrö som har en mycket bättre omega3
mega6 profil.