Hambo

Trådstartare
Min Gode vän är spekulant på ett hus med 4 tunnland mark. På Denna mark växer det korn . Hur lång tid tar det att få bort det (Kornet ) och hur lång tid innan den blir hästvänlig ? Hur går man tillväga ? Kornet tar väl antagligen den som arrenderar marken, men harvar man upp direkt och sår hästvänligare gräs och väntar ?
Meningen är att hennes hästar ska gå på Lösdrift.

Hej från Hambo

Sv: Nytt hus

Vi flyttade in på vår gård i höstas och släppte faktiskt hästarna på stubbåker under vintern. Dock så hade snön kommit så de slapp ju stå direkt på leråker. Sedan sådde vi all mark under våren ( fick låna temp hage )och har hållt tummarna att det ska ha hunnit växa lite i vinterhagen tills i höst. Sommarhagarna får vila tills nästa sommar. Det har tagit mkt längre tid än jag trott (torka visserligen) och nu är jag lite nervös att vinterhagen kommer bli hemskt lerig under hösten. Det optimala hade nog varit att låta även den vila ett år till.

Ja det tänkte jag inte på... stubbåker kan dom ju gå på under förutsättning att bonden fått bort allt korn antar jag !
Kan tänka mig att det blir ruskigt lerigt och kanske inte ens fungerar om dom ska harva upp allting !

Hej från Hambo

Ja det tänkte jag inte på... stubbåker kan dom ju gå på under förutsättning att bonden fått bort allt korn antar jag !
Kan tänka mig att det blir ruskigt lerigt och kanske inte ens fungerar om dom ska harva upp allting !

Hej från Hambo
De kan plöja delar av marken (alltså inte plöja allt på en gång) och så vall där de plöjt. Stubben kan hästarna gå på medan vallen tar sig på övrig mark. Vallen bör få vara i fred i ett år i alla fall innan man släpper hästarna på den (har jag lärt mig i alla fall).

Första året släppte vi inte på nya vallen, andra året släppte vi till hösten. Då hade vi hunnit putsa två gånger och det syntes stor skillnad från början av sommaren till det att vi släppte på.

Säden skördas ju nu till hösten, sedan är spannmålet borta (något spill kan möjligen vara kvar). Frågan är om köparen kan vara av med all mark där det tidigare varit spannmål (finns det andra hagar) så det går att så in vall?

Så du menar, så direkt efter att kornet är skördat och vänta med att släppa hästarna tills i vår ?

Hej från Hambo

Senast ändrad:

Vet man när arrendeavtalet går ut? Innan det avtalet löper ut, kan inte köparen disponera marken. Arrendekontraktet följer gården, inte ägaren.

Man kan ta reda på om det är frösått också, en del gör det när man sår spannmål (om planen varit att få vall till nästa år).

För övrigt håller jag med: det är inget fel på stubbåker!
Små mängder korn skadar inte.

En stubbåker blir snabbt lervälling om det är sån jord, om man släpper hästarna där samma år som den skördats.
Nysådd vall behöver två år för att hålla som bete, rötterna på vallväxterna behöver växa ihop ordentligt, annars har man ofta snart bara lera där också.

Tråkigt med alla våldtagna gårdar som säljs som hästgårdar fastän förutsättningarna att hålla häst har försvunnit :mad:

Lotta

Tyvärr krävs det ofta bara att gården har någon form av utrymme som med lite fantasi skulle kunna användas som stall + en plätt mark som råkar ha staket runt för att det ska kallas hästgård.

Liknande trådar

Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 492
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 056
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 999
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka