Nytt hösilage.

attempt

Trådstartare
Våran gamla superbra hösilage går inte att få tag på mer, så vi har köpt in nytt.
Jag är ingen expert på analyser, därför tänkte jag kolla mer er om ni kan se ifall värderna är bra:

Torrsubstans 67%
Smältbart Råprotein 72 g/kg
Energi,foder 6,6 MJ/kg
Kalcium 6,1 g/kg
Fosfor 2,1 g/kg
Magnetsium 1,7 g/kg
Kalium 16,1 g/kg
---------------------------------------------
Råprotein 148 g/kg torrsubstans
Smältbart råprotein 108 g/kg torrsubstans
Energi 9,9 MJ/kg torrsubstans
Kalcium 9,0 g/kg torrsubstans
Fosfor 3,1 g/kg torrsubstans
Magnetsium 2,5 g/kg torrsubstans
Kalium 23,9 g/kg torrsubstans

:)

Sv: Nytt hösilage.

Beror ju lite på vad för häst du har, men jag hade inte tackat nej till det till mina hästar (växande unghästar och dräktiga ston). Men det kan om du har väldigt lättfödda hästar vara i bästa laget.

Du behöver i alla fall inte ge något kraftfoder, om du inte väldigt gärna VILL göra det...

Lite beroende på om det är valack, hingst eller sto och hur mycket den tränas så verkar det vara ett bra grovfoder som knappats kommer att kräva något kraftfoder. Men som sagt det beror på individen också och om den har lätt eller svårt för att hålla hullet.

Hon har lärr för att hålla hullet, håller sig lika rund och fin året om.
Behöver jag ge några extra mineraler?
Som sagt är jag väldigt dålig på det här med foder.......

Innehållet av kalk o fosfor är helt okej, men det kan vara bra att ge en liten skvätt (50 g eller nåt) av ett mineralfoder som innehåller spårämnen också, för att säkerställa tillgången på dem. Detta råd fick i alla fall en vän till mig av självaste Christina Planck, vid en foderföreläsning för ett tiotal år sen...

Kvoten protein/energi ligger på ca 10 = för mycket för vanlig ridhäst

Hur räknar man ut Kvoten?
Jag vill gärna lära mig mer om foderuträkningar..

Du har ett högt proteinvärde och ett ganska högt kalciumvärde. Om du har en häst som väger ca 500 kg, är i normalhull och går ett "normalt" arbete så måste du ge ca 8 kg hö för att täcka upp behovet av Torrsubstans (67 % i hösilaget). Då får du överskott på protein och kalcium och underskott på energi, selen och fosfor. Utifrån detta sett får du välja kraftfoder (lämpligt något med lågt proteinvärde) och mineralfoder (fosfor kan du nog få upp med kraftfodret men du behöver selen). Med tanke på torrsubstansen (TS) så är det höga värden i hösilaget. Hade passat bättre till växande hästar och dräktiga/digivande ston.

Jag testade att skriva in Fibergi låg´s värden i foderstatsprogrammet, och de passade bra ihop med grovfodrets värden. Plus att jag måste ge Tokosel.

Och vad är problemet med att fodra mer grovfoder (så att energibehovet täcks) och komplettera med lämpligt mineralfoder för alla mineraler och vitaminer (vilket andra redan tipsat om)? Ett överskott av protein är inte farligt!

David

Kvoten protein/energi ligger på ca 10 = för mycket för vanlig ridhäst
Mitt sto blir så välmusklat och fint när man höjer kvoten så 10 är iaf den kvoten jag eftersträvar att uppnå med min fullvuxna (15 år) ridhäst, så det där har du nog fått om bakfoten.

Min höbonde (som för övrigt även är min distriktsveterinär) blev så glad när jag efterfrågade sånt silage, för han försöker få fler att förstå att en hög kvot på grovfoder inte är farligt utan tvärtom bra för de flesta hästar. Dessutom slipper man köpa kraftfoder! :bow:

Hög kvot i grovfoder har jag bara hälsat väl hittills genom åren. Billig foderstat (slipper kraftfoder), fina hästar, inga problem med för mycket protein.

Det har gällt såväl hobbyhästar som högpresterande travhästar, faktiskt.

Som högst har jag haft torrhö med en kvot på 13, hästarna har aldrig varit så fina som de två åren!

kl
asså nu måste jag ju fråga er som verkar ha stenkoll på detta... jag funderar på att gå över till hösilage till hösten för att slippa damm... och verkar ha fått tag i en seriös leverantör med överkomliga priser. har hö , hösilage och halm mm... tar analyser på alla partier, har mycket kunder med olika behov efter vad jag förstod.
så nu skulle han ringa i sommar när dom fått analyser på de nya partierna, men vad ska jag tänka på när jag ska välja parti? är det smrp/energi kvoten jag ska kolla i första hand? trodde jag skulle ha den så nära 6 som möjligt, så nu känns det som om jag har missuppfattat något här! när jag lärde mig räkna foderstater av milly så uppfattade jag det som att den skulle hålla sig runt 6...
nu känner jag mig jätteförvirrad...har ett halvblod som är 18.

Kvoten ska vara MINST 6! Det gör inget om den är högre. Äter din häst halm? Då bör kvoten definitivt vara högre eftersom halmen ger energi men inget protein. Detta för att få en så enkel fungerande foderstat som möjligt.

David

nej han äter inte halm... men det slog mig att det kanske inte är samma sak om kvoten är 6 på bara själva hösilaget eller om kvoten blir 6 på hela hans uträknade foderstat....flummigt men du kanske fattar vad jag menar?
men om kvoten är typ 10....ska dom inte ha typ mindre mängd då eller? om jag tänker logiskt så borde det vara smartare med lägre kvot så man kan fodra mer kg istället...tänker jag fel nu eller?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
714
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 550
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
825
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 801
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka