G
Gisburne
Ska flytta min fjording, så nu behöver jag hjälp med att räkna ut en ny foderstat med det nya hösilaget;
TS: 72 %
Smältbart protein, foder: 50 g/kg
Energi, foder: 7.6 MJ/kg
Ca: 3.0 g/kg
P: 1.1 g/kg
Mg: 0.9 g/kg
K: 11.5 g/kg
Råprotein: 107 g/kg TS
Smältbart protein: 69 g/kg TS
Energi: 10.5 MJ/kg TS
Fjording, som sagt, i lagom hull, tränas ganska normalt, inte jättehårt och inte pyttelite. Väger...? Hmm, kanske 450-480 kg? Har inte vägt. Fodras nu med havre och vetekli, kommer fortsätta med det tills mitt eget foder tagit slut, sedan vill jag övergå till havrekross och betfor, vilket ingår i nya stallhyran. (Eventuellt ingår också kornkross, minns ej.) Behövs något mer, förutom mineraler, för att foderstaten ska gå ihop? Vilka mineraler blir bäst?
Tacksam för hjälp!
TS: 72 %
Smältbart protein, foder: 50 g/kg
Energi, foder: 7.6 MJ/kg
Ca: 3.0 g/kg
P: 1.1 g/kg
Mg: 0.9 g/kg
K: 11.5 g/kg
Råprotein: 107 g/kg TS
Smältbart protein: 69 g/kg TS
Energi: 10.5 MJ/kg TS
Fjording, som sagt, i lagom hull, tränas ganska normalt, inte jättehårt och inte pyttelite. Väger...? Hmm, kanske 450-480 kg? Har inte vägt. Fodras nu med havre och vetekli, kommer fortsätta med det tills mitt eget foder tagit slut, sedan vill jag övergå till havrekross och betfor, vilket ingår i nya stallhyran. (Eventuellt ingår också kornkross, minns ej.) Behövs något mer, förutom mineraler, för att foderstaten ska gå ihop? Vilka mineraler blir bäst?
Tacksam för hjälp!