B
Bellan
När ni byter stall eller får nytt hö, hur vänjer ni då in hästarna? Hur mycket av det "gamla" höet tar ni med er till det nya stallet?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Snagget skrev:Man tar med hö så man vet att hästen klarar sig i ca 2 veckor.
Vid byte av grovfoder ska övergången ta ca 2 veckor och det
är inget daltande som SessCa skrev, det är sunt förnuft.
Hästar har otroligt känsliga magar...........det vet väl dom flesta (eller borde veta i allafall) :smirk:
Men ojdå. :smirk:Snagget skrev:Man tar med hö så man vet att hästen klarar sig i ca 2 veckor.
Vid byte av grovfoder ska övergången ta ca 2 veckor och det
är inget daltande som SessCa skrev, det är sunt förnuft.
Hästar har otroligt känsliga magar...........det vet väl dom flesta (eller borde veta i allafall) :smirk:
Helst har jag med hö så att jag kan vänja över under 10-14 dagar. Men jag har ibland bytt rakt av (pga omständigheter) och i regel funkar det. Med en gammal fånghäst i bakhuvudet är man dock extra försiktig vid foderbyten.Bellan skrev:När ni byter stall eller får nytt hö, hur vänjer ni då in hästarna? Hur mycket av det "gamla" höet tar ni med er till det nya stallet?
Grejen är att en häst kan ha funkat hur bra som helst hela livet på tvära byten mellan olika höpartier eller beten för att plötsligt drabbas av fång. En häst i ett stall jag var förut (russ/arabkorsning) fick fång vid 21 års ålder utan att någonsin haft problem tidigare i livet av betesinvänjning (rätt snabbt) eller höbyten.SessCa skrev:Men hästar är ju individer.
Det gäller ju att veta att ha någolunda koll på vad ens häst klarar av.
Ibland finns det inte mycket att göra utan att man måste av olika anledningar byta hö tvärt.
Jag påstår inte att jag har rätt någonstanns men vissa hästar tål mer, andra mindre.
När jag köpte Glory så fick han börja direkt på vårat hö och jag har inte märkt att han skulle tagit skada av det.