Nytt försök: Holländska hingstar: halvblod & Saddlebred

malinsky

Trådstartare
Jag har försökt få fram info om min hästs stam, men allt jag hittar är på holländska, så är det någon som vet ngt om dessa:

Immigrant (Saddlebred, e Harlem Globetrotter - New Yorker) dock i min hästs pass står det KWPN, vad innebär det, är han en saddlebred, men registrerad i Holland.. är det så jag ska utläsa det hela!?

Heineke, tyskt halvblod, finns det varken bild eller info om i Allbreed, dock är han efter Waterman. (Noran - Hoogheid)

Någon tyska (kommer inte ihåg om det var Anky) ska ha tävlat ngn av dessa hingstar, eller om det är halvbror.. i dressyr (såklart :p ) Som ni märker så har jag dålig koll.. kan ni hjälpa mig på traven med info om någon av ovan nämnda hingstar.. all info, även det minsta lilla är jag jätteglad för!

Hälsningar från en nybliven hästägare :D

Sv: Nytt försök: Holländska hingstar: halvblod & Saddlebred

Jag förstår inte helt vad du menar?
Vad är det du inte her fått svar på? Jag och andra har svarat dig i en tråd, för inte så länge sedan.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=577787
Heineke, räknas som gelderländare (80%), och är inte tysk.
Hingstar som är godkända tuigpaards/körhästar går under kwpns register med fulla papper, oavsett om de har hackney eller saddlebred i sig.
Att Anky skulle ha ridit någon av dessa, elle någon halvbror är nog föga sannolikt.
En hingst från en annan gren av Heinekes stofamilj, har tävlat dressyr i USA. Men det är väl den ende som har resultat, vad jag kan se.
mvh

Vet inte om jag har fattat det hela fel, men det jag fick svar på var Waterman och Immigrant.. Heineke vet jag inget om, och inte Nooran eller ngn annan jag nämnt i inlägget. Jag var osäker på hans stam iom att jag inte fick passet förrän köpet, dessutom hittade jag inte min förra tråd så jag kunde kolla vad jag hade fått svar (sökfunktionen funkar inge bra från min dator av ngn anledning) Vem och vilken Anky ev skulle ha tävlat har jag ingen aning om, och kanske det är så som du skriver att det inte är någon alls över huvud taget. Svenska hingstar finns det mkt info att hämta från nätet, dock inte dessa jag vill ha info om, i alla fall inte på ngt språk jag behärskar.

Jag ber om ursäkt om jag är tjatig och besvärlig.. men nu fick jag svar ang Heineke av dig, och det tackar jag för.

Angående överskriften: nytt försök: beror på att jag fick förra tråden bortplockad, det kanske är fler än du som tycker att jag borde ha nöjt mig med förra svaret kanske, vad vet väl jag. :angel:

Nåväl, tack i alla fall, nu ska jag inte störa er mer på forumet angående mina funderingar kring min hästs stamtavla

Jag har bild på Immigrant, Heineke och Waterman i min holländska hingstbok.
Vet inte hur jag ska få in dem här bara.....

Iallafall,
Immigrant är fux, 163 cm. Han är mycket riktigt en saddlebred. Efter den mycket berömda Harlem Globetrotter som bland annat varit världsmästare i femgång för hingstar i USA. Immigrant godkändes i holländska stamboken för att få in nytt blod i de holländska vagnshästarna. Han är grymt snygg på bild iallafall.

Heineke är svart med 4 vita strumpor och bläs, 162 cm. Han kom tvåa vid sitt bruksprov .

Waterman är svartbrun, 163 cm. Han har hackneyblod i sig och var två gånger holländsk hingst champion i körning och tvåa en gång. Han fick minst 3 godkända söner, Heineke, Droomvals och Interessant.

Jag har några bilder på hingstarna längre bak i stamtavlan också.... jag kanske kan scana in dem.

Jaaa! Du får jättegärna försöka scanna in eller dylikt om jag kan få se!!

Lite skumt, för enl allbreed är ingen av hingstarna speciellt höga, min häst är i det omusklade skick han är i nu 170, så han blir väl lite högre innan han är i tävlingsform. Mamman är inte heller speciellt stor, kanske han är en mutation!? ;)

Min raring är kolsvart med bläs och tre vita ben, högställd, ädel och har långa ben, otroligt vacker tycker partiska jag!

Tack så jättemycket för ditt svar, jättekul att läsa.. hur kommer jag över en stambok över holländska hingstar tro!? men den är väl också på Holländska.. suck! :(

:(

Du kan ju alltid kolla med Kwpn. Deras hemsida: www.kwpn.nl
Jag lyckades komma över en hingstbok från 94/95 för holländska aveln när jag var i Schweiz av alla ställen och då tänkte jag den kommer säkert till användning. Har aldrig haft någon speciellt stor nytta av den förrens nu :D

tack, ska kolla länken..

Ang stamböckerna.. det finns uppenbarligen en mening med allt hehe :D

Jfrelin skrev:
Jag har bild på Immigrant, Heineke och Waterman i min holländska hingstbok.
Vet inte hur jag ska få in dem här bara.....

Iallafall,
Immigrant är fux, 163 cm. Han är mycket riktigt en saddlebred. Efter den mycket berömda Harlem Globetrotter som bland annat varit världsmästare i femgång för hingstar i USA. Immigrant godkändes i holländska stamboken för att få in nytt blod i de holländska vagnshästarna. Han är grymt snygg på bild iallafall.

Heineke är svart med 4 vita strumpor och bläs, 162 cm. Han kom tvåa vid sitt bruksprov .

Waterman är svartbrun, 163 cm. Han har hackneyblod i sig och var två gånger holländsk hingst champion i körning och tvåa en gång. Han fick minst 3 godkända söner, Heineke, Droomvals och Interessant.

Jag har några bilder på hingstarna längre bak i stamtavlan också.... jag kanske kan scana in dem.

En fråga, till den som vet:

Var Heineke också vagnshäst?

Nu ger jag snart upp! Jag har sökt på hela Internet snart, och jag hittar inte mycket info om Heineke!!! Jag hittar många hästar på holländska sidor som är efter honom, men inte mycket till info, och INGEN BILD!!!

Har någon utav er bild på honom som går att lägga upp? Vet ni ngt om honom? Jag har hans tävlingsresultat som jag fick av kwpn, samt en jättedålig bild där jag knappt såg vad det var....

Please!?!?

Min holländska hingstbok är tyvärr inte hemma just nu annars skulle jag kunnat fixa det ikväll men jag ska se till att jag får den denna vecka. Skicka ett PM till mig senare i veckan så jag kommer ihåg det. Jag hade väl typ bild på alla dessa?

Jfrelin skrev:
Min holländska hingstbok är tyvärr inte hemma just nu annars skulle jag kunnat fixa det ikväll men jag ska se till att jag får den denna vecka. Skicka ett PM till mig senare i veckan så jag kommer ihåg det. Jag hade väl typ bild på alla dessa?

Gulle dig!!! :D

I´ll do that!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !
Tillbaka