Nytt dödsfall i fälttävlan

S

svaper

Usch, nu händer det igen...

Från Tidningen Ridsport:

"Nytt dödsfall i fälttävlan

Ytterligare ett dödsfall har inträffat i fälttävlan. Vid en olycka under en endagstävling i Moulin-Coulandon, Frankrike, avled en 29-årig kvinnlig fransk ryttare.

Olyckan inträffade i en debutantklass säger en representant för det franska förbundet till den engelska tidskriften Horse and Hound. Enligt samma talesman var den omkomna ryttaren, Maia Boutanos, en rutinerad tävlingsryttare med erfarenhet av tvåstjärnig CCI-klass."

Sv: Nytt dödsfall i fälttävlan

usch.. i bland undrar man vad man håller på med...

ännu en dödsolycka...

en fransk mkt rytinerad ryttare omkom under en debutant...:(

läs mer på tidningen ridsports hemsida...

det här är ju värre än år 2000!!!!!!! å då skedde ju de flesta olyckorna i svårklass och då även distans å stepplechase ingick...:crazy:

-kl-
det är ju helt otroligt. Blir så ledsen av att läsa sånt här

Sv: ännu en dödsolycka...

en fransk mkt rytinerad ryttare omkom under en debutant...:(

läs mer på tidningen ridsports hemsida...

det här är ju värre än år 2000!!!!!!! å då skedde ju de flesta olyckorna i svårklass och då även distans å stepplechase ingick...:crazy:

Nej det stämmer inte! De olyckor som hände det svarta året skedde i lägre klasser med rutinerade ryttare och orutinerade hästar. Inte med steeple/distans de hade redan då börjat med CIC tävlingar

fy vad hemskt :cry: blir så ledsen.. :(

vad är det här? snart borde det ju bli en förändring på något sätt, det kan ju inte fortsätta såhär!
jag som har funderat på att ngn gång i framtiden ställa upp i ngn debutant klass - men jag börjar undra om jag vågar.. :crazy:

Det är ju inte klokt, fy va hemskt alltså!! :( Jag säger som alla andra: Vad är det som händer?? :crazy:

Detta börjar bli... bäldigt äckligt.

Man måste kunna göra något för att få sporten säkrare? :confused:

Jag tror problemet är att det är just fasta hinder men om inte så skulle det ju inte vara "terräng" riktigt.. samma sak är det ju i fotbollen.. en himmla massa dödsfall men där måste det vara nått som är inblandat med läkemedel eller nån annan substans.. det har ju lixom bara hänt inom "fotboll" och inte i andra grenar som är kärvande så man börjar fundera på vad dom har för nått piller som det käkas på internt.. dödsfall i sporten är fruktansvärt men även förlamningar osv.. jag tycker det är sjukt skrämmande.

Du är inne på en intressant linje där... förra gången (2000) det hände så många olyckor (varav de flesta i England) pratades det om att det var populärt att ge hästarna ett naturmedel före dressyren som hade lugnande inverkan, tillåtet och helt ofarligt enl. exp, och då spekulerades det om ifall hästarna hade tappat lite skärpa i terrängen och därför gjorde missbedömningar (jfr lätt bakfylla och reaktionstid) Men av någon anledning tystades allt det där ner och nu funderar man, kan nåt sånt där medel blivit poppis på kontinenten igen

såg datumet nu, det här var ju en jätttegammal tråd.
jag som trodde det hänt en ny olycka iår.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) Nyheten spred sig under en presskonferens vid OS-stadion i Sha Tin, Hongkong. I natt svensk tid ger sig OS-ryttarna ut i...
Svar
2
· Visningar
1 538
Senast: bixxan
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ytterligare ett dödsfall har inträffat i fälttävlan. Vid en olycka under en endagstävling i Moulin-Coulandon, Frankrike...
Svar
2
· Visningar
1 245
Senast: Estivuz
·
S
Fälttävlan Ännu en dödsolycka i fälttävlan. Från Tidningen Ridsport: "Nytt dödsfall i fälttävlan Fälttävlan har drabbats av ytterligare en...
Svar
8
· Visningar
1 153
Senast: weeh_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama