Eftersom hästarna går på bete så borde deras magar vara åtminstone lite vana vid gräs. Näää min första tanke var nog att de skulle kunna ha fritillgång till gräs men det kunde jag ju konstatera efter 2 timmar att det här går ju inte alls. Så nu har vi nyslaget gräs som jag lägger i finmaskigt hönät - dvs det tar ju betydligt längre att äta gräset. Hästarna får en begränsad mängd i hönäten 5 gånger/dag. Optimalt e det ju absolut inte att bara fodra med bete + slaget gräs men det känns som om jag hamnat i en återvändsgränd. Hösilage vågar jag inte ha eftersom hästarna är för få för att äta upp en storbal på rimlig tid nu på sommaren, torr hö går inte alls just nu, har prövat med torr hö av bästa kvalité men häststackarn hostar i alla fall. Sååå för att få nån bukt med hostan så försöker jag nu med slaget gräs i stället... o har hela tiden fångrisken i bakhuvudet... Det nyslagna gräset var tydligen jätte jätte gott... men nu en vecka senare har tydligen nyhetens behag gått över, nu äter hästarna i normal ät takt utan att glufsa i sig av gräset.