Nyslaget gräs - mängd??

Skolli

Trådstartare
Eftersom min ena häst har börjat hosta ger har vi börjat utfodra med nyslaget gräs (betet i sommarhagen räcker inte till så vi måste tilläggs utfodra hur som hellst). Hästarna gillar det här och tycks ju vara hungriga hela tiden... Utfodrar man med hö eller hösilage så vet man ju vilken mängd som är rimlig att ge per häst men nu med det nyslagna gräset har jag svårt att bedömma hur mycket som behövs/häst.

Sååå hur många kg gräs behövs per 100 kg häst??

Sv: Nyslaget gräs - mängd??

TS-halten i gräs brukar ligga på runt 15-20% och en häst bör ju äta minst 1,5 kg TS/100 kg häst.

För att räkna enkelt så måste hästen äta minst 10 kg gräs med TS 15% för att få i sig 1,5 kg TS. (vilket alltså ger minst 50 kg/dag för 500 kg häst) Hoppas ni har stooora ängar att slå på. Jag hade nog stödfodrat med hö/silage istället ;)

Tack för infon! Joo jag misstänkte att det var ganska stora mängder som behövs - tack o lov så har vi möjlighet att slå det gräs som behövs. Det var bara sååå svårt att veta om hästarna bara ville ha mera gräs för att det var såååå gott (försökte först ha fri tillgång på det slagna gräset men se det gick inte alls) eller om dom verkligen var hungriga... Nu har jag ju åtminstone en riktlinje över vilken mängd som kan vara rimlig. Tack för det!

man ska aldrig fodra med slaget färskt gräs det tål ej magen när dom betar får dom i mindre mängder som dom klarar det är livsfarligt

det är livsfarligt fodra med slaget gräs när de betar får de i sig mindre mängder som de klarar

Vad är det för skillnad att släppa ut hästarna på gräset eller släppa in gräset till hästarna?
// Linda

Skillnaden är att när de betar så äter de X kilo på mååånga timmar. När de får nyslaget färskt gräs äter de samma X kilo på betydligt kortare tid. Jag tänkte inte alls på att TS kanske hade tänkt ge allt på en gång? :o

Tillägg: Jag slår en hel del gräs med lie (där gräsklipparen går bet pga ojämnheter, sten osv) och jag brukar slänga in en tuss till hästarna då och då (en näve eller två). Resten får dock ligga kvar och torka, så får de äta upp det ett par dagar senare när det är "färskt hö". Kanske kan man fodra gräset i dubbla finmaskiga nät och uppdelat på många givor om dagen?

Senast ändrad:

Vad är det för skillnad att släppa ut hästarna på gräset eller släppa in gräset till hästarna?
// Linda

Det fattar inte jag heller. Är hästen bara invänjd med att äta gräs, så kan jag inte tänka mig att det spelar nån roll.

Eftersom hästarna går på bete så borde deras magar vara åtminstone lite vana vid gräs. Näää min första tanke var nog att de skulle kunna ha fritillgång till gräs men det kunde jag ju konstatera efter 2 timmar att det här går ju inte alls. Så nu har vi nyslaget gräs som jag lägger i finmaskigt hönät - dvs det tar ju betydligt längre att äta gräset. Hästarna får en begränsad mängd i hönäten 5 gånger/dag. Optimalt e det ju absolut inte att bara fodra med bete + slaget gräs men det känns som om jag hamnat i en återvändsgränd. Hösilage vågar jag inte ha eftersom hästarna är för få för att äta upp en storbal på rimlig tid nu på sommaren, torr hö går inte alls just nu, har prövat med torr hö av bästa kvalité men häststackarn hostar i alla fall. Sååå för att få nån bukt med hostan så försöker jag nu med slaget gräs i stället... o har hela tiden fångrisken i bakhuvudet... Det nyslagna gräset var tydligen jätte jätte gott... men nu en vecka senare har tydligen nyhetens behag gått över, nu äter hästarna i normal ät takt utan att glufsa i sig av gräset.

Eftersom hästarna går på bete så borde deras magar vara åtminstone lite vana vid gräs. Näää min första tanke var nog att de skulle kunna ha fritillgång till gräs men det kunde jag ju konstatera efter 2 timmar att det här går ju inte alls. Så nu har vi nyslaget gräs som jag lägger i finmaskigt hönät - dvs det tar ju betydligt längre att äta gräset. Hästarna får en begränsad mängd i hönäten 5 gånger/dag. Optimalt e det ju absolut inte att bara fodra med bete + slaget gräs men det känns som om jag hamnat i en återvändsgränd. Hösilage vågar jag inte ha eftersom hästarna är för få för att äta upp en storbal på rimlig tid nu på sommaren, torr hö går inte alls just nu, har prövat med torr hö av bästa kvalité men häststackarn hostar i alla fall. Sååå för att få nån bukt med hostan så försöker jag nu med slaget gräs i stället... o har hela tiden fångrisken i bakhuvudet... Det nyslagna gräset var tydligen jätte jätte gott... men nu en vecka senare har tydligen nyhetens behag gått över, nu äter hästarna i normal ät takt utan att glufsa i sig av gräset.

Det finns ju mindre hösilagebalar på ca 40kg och uppåt. Du kan inte få tag på såna?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 053
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 706
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar