Nysatt avbrutet äppleträd...

Dana

Trådstartare
Vi satte ett äppleträd förra våren, men tyvärr så sprang vår hund sönder det så det gick av, i stort sett ända ner till backen.

Nu i år kommer det igen, växt lite. Är det någon ide att spara på det? Bär det frukt till sist?

Om det nu skulle bära frukt, vad gör man i så fall med trädet? Det är ju bara en rak "pinne" som växer upp, inga grenar. Klipper man i toppen när det är lagom högt för att det ska bli grenar?

Sv: Nysatt avbrutet äppleträd...

Äppelträd är alltid ympade på en grundstam. Beroende på om skottet kommer från grundstammen eller den ympade sorten kan det bli frukt på den. Om ni vill få det till ett träd så led upp pinnen till önskad höjd och klipp av den sen, den kommer få grenar. Det kan komma fler rotskott och om ni sparar dem kan det bli en ganska fin äppelbuske, det är beroende på om ni vill ha träd eller buske. Men som sagt, ni kan ju försöka kolla om skottet kommer från roten eller den ympade delen.

Liknande trådar

Trädgård & Växter När jag köpte mitt hus för 9 år sedan planterade jag två likadana svagväxande äppelträd som skulle växa upp lite lagom symetriskt hade...
Svar
3
· Visningar
1 912
Senast: sassiball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka