Nysande kattunge

nordsvensken

Trådstartare
Fick hem en 12-veckors korsning Main coan/devon rex i tisdags, och han har börjat nysa allt som oftast. Han snorar inte, men det rinner lite från ögonen, klar bruntonad vätska som inte kletar eller fastnar utan bara är att torka bort. Han är pigg och glad, äter väldigt duktigt och går på toa som han ska... Hur orolig behöver jag vara? Han är inte vaccinerad ännu... Har hört att många kattungar blir förkylda när de kommer till nytt hem, och ska för säkerhets skull ringa veterinären i morgon, men vill gärna fråga er först...!

Ja, det är ganska vanligt att de blir lite snuviga efter flytten. Så länge han är pigg och äter och dricker som han ska så är det nog ingen fara, men du kan ju ringa veterinär för säkerhets skull.

Jo då, det är full fart på honom emellanåt, verkligen full rulle. Naturligtvis sover han mycket också, men det ska ju små kattungar göra! :smirk:

Jag tänkte ringa Agrias djursjukvårdsupplysning och höra vad de säger redan idag faktiskt, för att känna mig lite säkrare... Vore väldigt tråkigt om han blev sjuk nu på direkten, försäkringen har ju inte börjat gälla ännu dessutom! :(

Om det är något, vad kan det då vara? kattsnuva? Han har inget flöde alls från nosen dock, bara från ögonen men det är ju som sagt inte geggigt...

Pratade med veterinären nyss som sa att så länge han äter och dricker så behöver jag inte oroa mig utan bara se det som en förkylning, men får han svårt att inta föda så måste jag åka till veterinären ganska omgående... Men han äter och äter och äter :) Mer än vad andra kattungar jag haft har gjort, så det är inget problem nu iaf!

Liknande trådar

Katthälsa Hej alla kloka kattmänniskor! När vi hämtade hem vår (nu 18-veckors) kattunge vid 13 veckor hade han ett ”klart nosflöde” som han även...
Svar
6
· Visningar
1 691
Katthälsa Fick hem en 12-veckors kattunge för några veckor sedan som hostade lite försiktigt emellanåt. Den var ej vaccinerad eller avmaskad, så...
Svar
7
· Visningar
6 019
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10