Nyponskal. Finns det bra, bättre, sämst?

DarkInNight

Trådstartare
0,5 kg av Risentas nyponskal kostar i runda slängar 60 kr (120 kr kilot) att köpa i matvarubutiken, medan ett annat nypon som marknadsförs hårt som värsta hälsokuren kostar ca 360 kr för 1,5 kg (240 kr kilot). Jag kommer tyvärr inte ihåg namnet på produkten.

Båda produkterna kommer från Chile och är rent nyponskal. Är det egentligen någon skillnad mellan dem?
Jag tänker på priset, speglar priset även kvaliteten eller är det bara ett sätt att lura av mig mer pengar?

Sv: Nyponskal. Finns det bra, bättre, sämst?

Intressant, själv har jag inte lyckats hitta några nyponskal "för människor" här där jag bor. Var det i matvarubutik eller hälsokost?
(Vet ju att det borde finnas, själv sökte jag i 4 affärer varav två stormarknader, för att jag skulle använda i ett recept... slutade med att jag fick vänta på att få hem hästens och nalla av det! :S )
Skulle ju knappast tro att det är någon skillnad. Det är ju antioxidanterna man (jag alltså) vill åt, vilket det bör vara mycket av i nypon oavsett! Kanske om det är något annat specifikt man är ute efter?

Om det är nyponskal för lederna så ska d vara danska strandnypon om jag förstått det rätt. Vad man är ute efter är högt innehåll av GOPO.

Risentas har jag sett i både matvarubutik och hälsokost. De verkar bara ha hela nyponskal i sitt sortiment (vad jag sett iaf).

Det andra märket (som jag kan kolla upp vid intresse, ligger uppe vid hästarna), går att köpa från hälsokostbutiker har jag för mig, går att välja mellan olika hackningsgrad mjöl/pulver/hela skal. Jag brukar dock få köpa hem åt mamma från ridsportbutiken eftersom de säljer i 1,5 kilos volymer.

kl
HannaZ - Danska strandnypon ? Det var nytt för mig iallafall. Vad ska vara så speciellt med dessa mot andra nypon?

kl - igen
Jag ger hästarna nypon i fodret för att jag fått för mig att det ska vara bra för lederna. Men det är ju onödigt att slänga ut pengar på nypon om jag ändå köper fel sort :p

Det skrev hon ju i samma inlägg. Det speciella är den höga halten av GOPO som egentligen heter galactolipid, just GOPOn är antiinflamatoriskt.
Men det planteras väl såna nypon i sverige har jag för mig att jag läst nånstans, främst ska man väl tänka på att dom inte ska vara soltorkade för då försvinner effekten.

Äter själv nypon och märkte stor skillnad när jag köpte dom dyra danska strandnyponen. Till häst tror jag dom heter lito.vet, till människa lito move. Har också funderat över detta och blev ännu mer fundersam när jag själv märkte skillnaden på bara några dagar. T&A säljer ju dom chilenska nyponen både till häst/människa och det verkar som många köper och tycker dom är bra men jag har provat dom själv och hade inte lika bra effekt av dessa.

Ja det blev lite snubbel i hjärnan där, förstår inte varför jag frågade igen :o

delvis kl
Så summan av kardemumman är att om man ska ge nypon för den antiinflammatoriska effektens skull ska man ge svensk/dansk odlade nypon med mycket GOPO i. - Annars kan man ge vilket jäkla nypon som helst!?

Tack tack.
Ska genast kolla upp. :)

edit.
Jäklar så dyrt det var!

Senast ändrad:

Ger Borgeby kryddsgårds nyponskal, till min gubbe. 135 kr för 1 kg
Funkar skitbra!:bow:

De studier som har gjorts är ju gjorda av delägare till patentet. Dessutom står det inte exakt vad det innehåller, visst 98% nypon men vilken del av nyponen? Dessutom så tycker jag det är märkligt att de har tillsatt melass till en redan söt produkt.

Ja men hur? ;)

Tex Bättre hovkvalitet? Smidigare häst? Ledinflammation som läkt?

Hur har du märkt på din häst att nyponet fungerar?

Lite bättre hovar iaf i början, nu har han fått dåliga hovar igen:( pga att han står på spån (som ska väck snart).
Lite mindre stel iaf i början, men nu sämre - så han äter Flexijoint + Nyponskal = bättre igen.
Har provat de mesta nyponprodukter även LitoVet. Bäst effekt har nyponskalen från Borgeby + Flexijoint.

Låter lite konstigt att det skulle märkas skillnad så snabbt på hovarna, tar ju nästan ett år för dom att växa ner.
Vad menar du när du säger hovarna, som ändrats så snabbt? Strålröta?

Han har ätit nypon nu i 3-4 år minst + kiselgur minst 5 år. Provat de mesta hovtillskott som finns, under lång tid
Nu har han stått på spån om vintrarna (halm sommar 3 mån) 2½ vinter.
De spricker och växer dåligt, när han står på spån, sämre än vanligt:( Även problem med röta bak. På halm MKT bättre.
Har dåliga hovar sedan födsel, "ärvt" det av morsan...+ vanvård/misskötsel under unghäståren:(

Trist! :/ Spånet kan man väl misstänka att det torkar ut hovarna mer då, men det måste ju vara svårt att bedöma vilka/vilket av tillskotten som ger resultat när det måste ges under så lång tid, tänker jag. Lurigt med "hovtillskott", man skulle ju kunna hinna bli skinnad på många tusenlappar innan man märker att det inte hände något! :S

Jo, det är trist. Sen tar det tid för min nya hovis att få i ordning hovarna igen efter förre hovisen. :( Hon har skott honom nu, 2 gånger.
Nu äter han enbart nyponskal + kiselgur för hovarna. Nyponen + flexijoint för lederna (har artroser och dv andra gammelmansbekymmer).
Står på spån, men det ska väck så fort det går. Har ett tjock lager halm över. Slänger ut spånet vart efter det blir blött. När spånet är slut, blir ingen mer spån.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka