Nypon, skillnad på pulver och skal?

Nominous

Trådstartare
Jag har gett min häst nypon i två månader nu med resultat heeeelt över förväntan!!! Har då gett nyponpulver och han har fått 3 msk nu första tiden. Dosen skall dras ner lite nu när han gått ett tag på det.
Nu sista leveransen så var pulvret slut och jag fick torkade hackade skal istället. Det känns verkligen som en helt annan produkt. Jag är livrädd att de inte ska vara lika bra som pulvret :D

Men mina funderingar är hur doserar man skalen? Alltså vad är lagom dos för dessa jämfört med tex 2 msk pulver som jag tänkt dra ner till nu?
Är det någon skillnad på skal och pulver allmänt?

Sv: Nypon, skillnad på pulver och skal?

Det vill jag gärna också veta! Det är rikt på antioxidanter och c-vitamin, men är det därför man ger det till hästar?

Nypon innehåller ett ämne som kallas GOPO och som har visat sig ha god effekt på lederna och även vid artros. Finns forskning och studier gjorda bl a på travhästar som visar att rörligheten ökade markant när man gav nypon. Bara att googla på nypon och häst så hittar man en hel del info.

Det var precis av den anledningen jag provade det på min lite stela häst som är lite tung i energin. Lite knackig och så innan han värmt upp och kommit till fullt arbete.

Idag är det en helt annan häst!! Trodde inte en sekund på att detta skulle funka över huvud taget. Jag är så jäkla skeptisk till allt sånthär hokus pokus.

Idag är han mjuk och smidig. Pigg som en lärka och bara sprudlar av energi. :love: Han känns mycket fräschare än innan då han har en liten störning på rörelsemönstret efter stora problem med SI led och ländkotor. Har ett bakben som inte riktigt vill vara med pga dålig cirkulation. Men det är en helt ny häst! Så jävla roligt.

Sen om det är slumpen vet jag inte. men jag kommer aldrig våga sluta med nyponet och gurkmejan som han också får! :bump: Gurkmejan verkar funka riktigt bra på stela muskler med. Iafl på min herre. Hans kors och länd är så mycket finare nu.

Jag ger också nypon till min häst som har artros i SI-leden och tycker det har gett bra resultat.

Till din fråga angående om det skiljer sig så har jag inte märkt någon skillnad och jag har provat båda delarna. Volymen blir lite större på "skalen" om man ger samma vikt eftersom de inte packar ihop sig på samma sätt som pulvret gör.

Kul att det gett resultat för dig med! Ger du hela tiden eller har du uppehåll??

Jo att det blir större volym har jag klurat ut :p Men hur mycket skal går på en msk pulver?? :) Min våg väger 20gs intervaller så den blir lite okänslig att väga så lite med.. :devil:

Vad ger du för sort? Vi provade två sorter på vår förre pålle, men märkte ingen skillnad. Nu vet jag ju att det ska vara speciella nypon för att ge effekt, kanske hade vi fel sorter, jag har aldrig förstått hur man vet vilken sorts nypon det är i pulvret :crazy:

Jag har gett från Örtagården Salsta och den funkar riktigt riktigt super! Nu har jag fått hem från Borgebys, men den ska inte vara sämre av vad jag hört iafl. Det återstår att se. Annars byter jag tillbaka :)

Ja det ska vara speciella nypon. Beställer du får salsta iafl så får du rätt :)

Jag har gett från Örtagården Salsta och den funkar riktigt riktigt super! Nu har jag fått hem från Borgebys, men den ska inte vara sämre av vad jag hört iafl. Det återstår att se. Annars byter jag tillbaka :)

Ja det ska vara speciella nypon. Beställer du får salsta iafl så får du rätt :)

Är också ute efter nypon och har kollat runt lite, men det finns nypon och nypon pulver.. vilket ska man ha?:)

Hur mycket ger du av nypon resp. gurkmeja? Det låter som någonting för min herre...

Är också ute efter nypon och har kollat runt lite, men det finns nypon och nypon pulver.. vilket ska man ha?:)

Jag har hört att skalen ska vara bäst då man slipper betala för innehållet i nyponen. I de malda så har de malt ner hela frukten. Enligt vad folk säger så ska inte innehållet i frukten innehålla GOPO, det verksamma ämne man är ute efter. Utan det finns ''bara'' i skalen.

MEN, jag har gett malet hela tiden fram till nu och effekten är storslagen!! Sen om det är nyponen, gurkmejan eller båda vet jag inte. Men funkar gör det helt klart..

Hur mycket ger du av nypon resp. gurkmeja? Det låter som någonting för min herre...

Malet nypon har jag gett ½dl och gurkmeja ½dl. Har gett mycket nu första månaden och skall trappa ner lite nu till ca 2 msk av vardera. Tänker sedan hålla mig där.

Det kostar inte särskilt mycket att prova och jag har fått sådan effekt att jag verkligen rekommenderar ett försök!!

Läste detta med nypon....min häst är inte stel eller har några problem med leder eller något, men kan man ge detta i förebyggande syfte? Tyckte det lät så härligt att din häst hade blivit som ny :) Var köper man de?

Läste detta med nypon....min häst är inte stel eller har några problem med leder eller något, men kan man ge detta i förebyggande syfte? Tyckte det lät så härligt att din häst hade blivit som ny :) Var köper man de?

Finns flera ställen som säljer örter på nätet. De som jag använder och tycker är jättebra, snabba och billiga och det viktigaste BRA grejer är Borgebys kryddgård och Örtagårsden Salsta. Googla så finner du :)

Vad är det du vill förebygga?

Har ni jämfört med msm ock liknande? Är detta bättre eller bara ett alternativ?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka