Nyopererad katt med tratt vad för vattenskål

Snowball

Trådstartare
Min lilla katt på tretton år har blivit opererad för juvertumörer och tyvärr verkar såret besvära henne lite. Så jag vågar inte ha henne utan tratt men kan de verkligen dricka ordentligt med tratt på? Äta går väl ganska bra, jag har lagt torrfoder på golvet och det lyckas hon att plocka upp men nu är jag orolig att hon inte ska dricka ordentligt. Finns det någon skål, bytta, tallrik som är smidig när man har tratt på sig?

Brukar fungera bra att höja upp skålen lite från golvet så de får in kragen under. Då brukar de komma åt.

Såg till min lättnad att skålen jag hade ställt fram var stor nog, hon doppade ner hela tratten i vattnet och drack :) så jag hoppas hon får i sig tillräckligt med vatten trots kragen

Jag har använt skålar som får plats inuti tratten. Gärna med lite höjd.
De skålar jag själv använder till t.ex. gröt har varit perfekta för ändamålet. Dom funkar även bra att ge torrfoder i.

Så vitt jag kan bedöma verkar kissekatt må relativt bra så jag hoppas hon dricker ordentligt även om jag inte sett henne dricka men det gör hon antagligen nattetid. Blötmaten jag serverar på kvällen är i alla fall nästan slut på morgonen.

Däremot har jag återigen gått emot veterinärs bandagerings råd. När hon kom hem hade hon ett stort plåster som skulle sitta kvar ett dygn och sedan tas bort, jag lät det sitta i två dygn. Men nu har jag sett hur hon i sina försök att tvätta såret, jag antar att det kliar, skaver med tratten mot sårets nederkant så det har blivit lite rött. Såret är långt och katter kan ju vika sig dubbla utan problem. Eftersom medicinlådan tack och lov är full med diverse kompresser lyckades jag att hitta några som passade så nu får hon ha plåster i alla fall ett par dagar.

Jag ringde kliniken och de föreslog att jag skulle vaddera tratten med typ bomull men det känns som att då är det väl risk att det fastnar i såret istället? Hon slickar dessutom på trattens insida förmodligen för att hon så gärna vill tvätta sig eller för att det kliar rejält. Plus att om hon nu dricker genom att doppa hela tratten i vattnet så lär ju inte eventuell vaddering sitta kvar heller?

Så vitt jag kan bedöma verkar kissekatt må relativt bra så jag hoppas hon dricker ordentligt även om jag inte sett henne dricka men det gör hon antagligen nattetid. Blötmaten jag serverar på kvällen är i alla fall nästan slut på morgonen.

Däremot har jag återigen gått emot veterinärs bandagerings råd. När hon kom hem hade hon ett stort plåster som skulle sitta kvar ett dygn och sedan tas bort, jag lät det sitta i två dygn. Men nu har jag sett hur hon i sina försök att tvätta såret, jag antar att det kliar, skaver med tratten mot sårets nederkant så det har blivit lite rött. Såret är långt och katter kan ju vika sig dubbla utan problem. Eftersom medicinlådan tack och lov är full med diverse kompresser lyckades jag att hitta några som passade så nu får hon ha plåster i alla fall ett par dagar.

Jag ringde kliniken och de föreslog att jag skulle vaddera tratten med typ bomull men det känns som att då är det väl risk att det fastnar i såret istället? Hon slickar dessutom på trattens insida förmodligen för att hon så gärna vill tvätta sig eller för att det kliar rejält. Plus att om hon nu dricker genom att doppa hela tratten i vattnet så lär ju inte eventuell vaddering sitta kvar heller?
När min satte trattkanten i sitt operationssår stod alternativen mellan större tratt och body. Det fick bli en body, eftersom den täckte hela såret (och hon struntade i det efter att ha försökt tvätta genom tyget). Det kanske kan funka?

@cili Funderade faktiskt på body också men vad hade du för body? En strumpa? Och ingen tratt alls då? Just nu låter hon i alla fall bli såret och kompressen sitter kvar, jag har flera kvar så jag kan byta.

@cili Funderade faktiskt på body också men vad hade du för body? En strumpa? Och ingen tratt alls då? Just nu låter hon i alla fall bli såret och kompressen sitter kvar, jag har flera kvar så jag kan byta.
Jag gjorde en body av en tight tröja som fanns hemma. Klippte av ärmen och gjorde ett hål för varje ben
DSC_2929.jpg

Hon behövde inte ha tratt mer, eftersom bodyn täckte allt och hon tappade intresset för att försöka tvätta när hon ändå bara kunde slicka på tyget

@cili Söt kisse är det en birma?
Hur långt bak satt operationssåret? Tumörerna satt i kisses bakersta "tuttar" eller hur man nu uttrycker sig, så operationssåret sträcker sig nästan ända ner på låret bakom höften och jag funderar på om en body verkligen sitter still där eller om den kanar fram?

@cili Söt kisse är det en birma?
Hur långt bak satt operationssåret? Tumörerna satt i kisses bakersta "tuttar" eller hur man nu uttrycker sig, så operationssåret sträcker sig nästan ända ner på låret bakom höften och jag funderar på om en body verkligen sitter still där eller om den kanar fram?
Det är en huskatt :)
Hon fick tyvärr ett väldigt långt kastreringssår, men inte fullt så långt som det du beskriver. Jag valde dock att göra hål även för bakbenen, så det skulle vara sträckt över magen och inte riskera att kana fram. Det går ju dock att sy ihop den med en extra lapp och några stygn om det behövs för att täcka (bodyn alltså, katten överlåter man till veterinären ;) )

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Marvin
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 425
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: Sol
·
Katthälsa Jag har en steriliserad bondkatt (hona) som är sex år gammal. Hon har alltid varit "liten" till växten och ganska slank i kroppen. Jag...
Svar
11
· Visningar
8 039
Senast: ylvali2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama