Nyköpt unghäst!

SoffiProppi

Trådstartare
Jag har precis köpt en unghäst men har dessvärre ingen tidigare erfarenhet av unghästhantering. Hur mycket ska jag tolerera? Hon är född 2002 men ganska sent tagen. Hon nafsar ibland, specielt om man kliar på henne så gör hon så för att "klia" tillbaka... Även om det är gulligt har hon skrämt några kompisar som trott att hon försökt äta upp dom. Ska jag tolerera sådant? Eller ska jag vänja bort det?

En annan sak är att hon går alltid tätt, tätt bakom mig, trampar mig nästan i hälarna. Vet inte om det är för att hon är feg eller om hon försöker styra mig. Om jag försöker gå bredvid hennes framben stannar hon och stirrar på mig... Helt oförstående. Vad är acceptabelt för en 4 åring? Hur ska jag vänja bort dessa saker? Jag har redan en egen uppfattning men det är skönt att höra vad andra säger, och om dom har samma uppfattning som jag.. :angel:

Sv: Nyköpt unghäst!

jag kan inte prata för andra .... och inte av supererfarenhet då jag bara har jobbat och hanterat andras unghästar....

- jobba med henne från backen mycket så att hon accepterar din personliga svär. acceptera inte att hon går uppidej och nästan över dej. utan hon ska gå där du säger att hon får gå... om det då är bakom / brevid spelar ingen roll.

- att bita /klia / buffa är aldrig acceptabel och SKA tas ut henne. mota bört henne vänligt men bestämt först gången andra tar du i lite mer... och nästa kör du bort henne riktigt skarpt... det är så ston i en flock tar unghästar...

1 tillsägelse
2 påminnelse
3 konsekvensen

hästar är flock djur och det är det besta sättet att få en unghäst att förstå ditt språk...

inbjud henne sedan att kommat tillbaka till dej genom att locka henne ... stå med avslappnad kropp och din axel mot henne....

tänk på en sak med unghästar ....
Att vara konsikvent! samma regler hela tiden... då får inte säga nej till en sak en dag för att sedan tilllåta det beteendet nästa dag....

lycka till ;-)

tips från min syster.. kolla up om det finns en NH kurs i närheten av dej. det kan vara något som kan vara bra för både dej och din häst... www.parelli.se ... ett bra system som man kan lära sig mycket av även om man e intresserad av annat ...

Sen är det en annan sak också... När jag kratsar bakhovarna börjar hon sparka och det är ren tur att hon inte träffat mig än... Ska jag bara prata lugnande med henne eller ryta till när hon sparkar? För att kunna kratsa hovarna bak måste man vara ensam i stallet för hon måste ha full uppsikt över vad du gör. Går detta också att träna bort?? :angel:

Sen är det en annan sak också... När jag kratsar bakhovarna börjar hon sparka och det är ren tur att hon inte träffat mig än... Ska jag bara prata lugnande med henne eller ryta till när hon sparkar? För att kunna kratsa hovarna bak måste man vara ensam i stallet för hon måste ha full uppsikt över vad du gör. Går detta också att träna bort?? :angel:

Hade samma problem med min unghäst innan. Höll bara kvar benet och gav några varnande ord tills hon lugnade sig och berömde då.
Det funkade jättebra på min häst... nu kan jag lyfta hovarna utan problem oavsett var vi befinner oss, tex. i beteshagen. Hovslagaren är mkt nöjd. Men jobba mkt med det, har en 16årig tillridnings ponny med samma problem vilket har gett mig ett och annat blåmärke:crazy:

Lycka till:)

Jag har precis köpt en unghäst men har dessvärre ingen tidigare erfarenhet av unghästhantering. Hur mycket ska jag tolerera? Hon är född 2002 men ganska sent tagen. Hon nafsar ibland, specielt om man kliar på henne så gör hon så för att "klia" tillbaka... Även om det är gulligt har hon skrämt några kompisar som trott att hon försökt äta upp dom. Ska jag tolerera sådant? Eller ska jag vänja bort det?

En annan sak är att hon går alltid tätt, tätt bakom mig, trampar mig nästan i hälarna. Vet inte om det är för att hon är feg eller om hon försöker styra mig. Om jag försöker gå bredvid hennes framben stannar hon och stirrar på mig... Helt oförstående. Vad är acceptabelt för en 4 åring? Hur ska jag vänja bort dessa saker? Jag har redan en egen uppfattning men det är skönt att höra vad andra säger, och om dom har samma uppfattning som jag.. :angel:

Min uppfattning är att du inte ska tolerera ngt av en unghäst som du inte tolererar av en "Vuxen" häst. Visa klart och tydligt, vänligt men bestämt, vem som är ledare (dvs du), och att det är du som bestämmer vad som är OK och inte. Sätt tydliga gränser för hästen, och låt hästen veta att det får konsekvenser att gå över den gränsen, och att det får konsekvenser VARJE gång gränsen överskrids. Så har jag uppfostrat samtliga mina unghästar (10st) och de har lärt sig väldigt fort att det jag säger inte är värt att ifrågasätta (och jag har ALDRIG behövt använda våld, bara använt min djupaste basröst och stampat i backen för att markera)

Kul med en ny häst! Grattis!

Var konsekvent, samma regler och rutiner varje dag. Låt inte hästen göra ngt ena dagen, för att nästa dag ändra dig till att du inte tolererar sådana saker.
Vänligt men bestämt, massa tid och tålamod, och mkt beröm.
Du är ledaren, så du sätter gränserna. Det kommer hästen förstå mkt snabbt, så länge som du visar vem som bestämmer. Och jag menar inte med våld, absolut inte!! Utan med att du är konsekvent, ditt kroppsspråk osv. Att träna vid hand och göra saker som att gå över presenningar, flaxa med paraplyer lr med plastpåsar, bygger upp en bra relation mellan er, då du då visar att detta inte är farligt, och hästen får tillit till dig.
Så här har jag gjort med min unghäst, och det har funkat otroligt bra. Sen är ju alla individer olika, så man får plocka delar ur alla tips man får, för att sedan gå vidare med det som funkar bäst för just sej själv och hästen.

LYCKA TILL MED NYA HÄSTEN! OCH GRATTIS ÄN EN GÅNG:)

Tyvär så fick min häst ont i ryggen och det visade sig att hon var defekt... Så vi fick lämna tillbaka henne... Trots att hon gick igenom besiktning... :mad: Men vi letar nu ny häst (en unghäst). Tack för alla råd! Det ska jag ta med mig till nästa häst!!:love::bow::bow:

Att hästen inte vill gå framför dig ska du ta som en komplimang. Hästar som respekterar sina ägare går alltid bakom. Beröm och fortsätt så :D

Liknande trådar

Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 505
Senast: Lipperta
·
Hästmänniskan Hej - jag behöver hjälp! Letade länge och väl efter vart jag skulle posta det här - men hittade inget. Jag blir så frustrerad och arg...
2
Svar
26
· Visningar
6 144
Senast: Maqurell
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 792
Senast: Görel
·
Hästhantering Hur trafiktränar man en unghäst ensam ??........ja det är min fråga. Har två hästar på gården, det äldre stoet kan inte ridas...
Svar
17
· Visningar
1 923

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka