Nykomling i Uddevalla/Trollhättan

Man behöver inte vara rasist för att anse att det är mer stökigt i de områdena än andra. Det är väl egentligen vida känt.
Kan man välja hade jag precis som soffiproppi valt ett annat område, föredrar själv södra uddevalla alternativt max strax norrut om 44an, typ hedegärde eller så.
Skogslyckan är inte särskilt stökigt.
Men det är upp till var och en att bedöma. De som bor där trivs väldigt bra, samma på Dalaberg

Inga av de stadsdelarna är nåt att undvika om man inte är rasist då.
Gillar man blandningen av etniciteter och trivs bland massa trevliga människor så.
Visst finns det problem men de finns överallt och är inte såna så man bör undvika stadsdelarna

Så man är rasist för att man inte vill bo i ex Helenedal (som ligger långt utanför centrum), eller Dalaberg för att det är otroligt nedgånget? Antar att det inte finns massa olika etniciteter och trevliga människor i resten av Uddevalla? När jag bodde i Uddevalla hade mycket av droghandeln flyttat till Tureborg, därför vill jag (personligen) inte bo där. Har massor av vänner utspridda i hela uddevalla, men hade jag fått välja hade vissa stadsdelar gått bort då jag värderar läge. Skulle exempelvis aldrig velat bo på Äsperöd då det verkar vara så himla tråkigt och oinspirerande hus där.

Varför direkt utgå från att man (om man kan välja vart man ska bo) är rasist om man hellre vill bo centralt eller i mer städade stadsdelar? Himla tråkig syn på människor.

Jag har fått lite av en drömtjänst vilken innebär att jag den närmsta tiden kommer jobba halva veckor på sjukhuset i Uddevalla och halva veckor på länssjukhuset i Trollhättan. Jag har aldrig satt min fot i någon av städerna och känner mig redigt vilse när jag nu tittar på lösningar för bostad etc :o Vilken av städerna är trevligast att bo i? Vilka områden är trevliga att bo i i respektive stad? Något område man bör undvika? Och sist men inte minst, jag känner inte en kotte på västkusten, finns det några Bukare i området som kanske har tid över för en öl, kaffe eller liknande? :angel:

Eftersom jag tycker att både Trollhättan och Uddevalla är tråkiga städer hade jag valt att bo i Trollhättan då det är smidigast att ta tåget till Göteborg därifrån.
Kan du tänka dig att pendla en liten bit med bil så finns det jättefin landsbygd runt båda städerna. Du kanske kan hyra stuga på någon gård och få tillgång till hästar om du har lite tur.

Uddevalla är nog snäppet mysigare än Trollhättan, men hitintills är min uppfattning att de både är sådär halvtråkiga. :p

Trollhättan har ju fördelen att du smidigt tar dig in till Göteborg. Från Uddevalla är det betydligt krångligare. Men i övrigt håller jag med @mandalaki om Vänersborg. Jag pendlar varje dag (till Gbg) och det är såå segt, men jag hade aldrig önskat bosätta mig i ex Trollhättan för att få det närmare.

Vänersborg ger mig så mycket mer än Trollhättan någonsin skulle kunna göra, så jag tycker det är värt den pendligen. Är inte uppväxt här utan flyttade till Vbg för 1,5 år sedan. Ett toppenbra beslut av mig trots att jag var livrädd. Är storstadskär så trodde aldrig att jag kunde trivas så bra i en liten stad som jag gör här.

Men Vänersborg är verkligen en idyll, så vackert och underbart på alla vis. Speciellt för mig som älskar djur och natur :angel:

Pendla får du göra oavsett och från Vänersborg är det nära till NÄL.

En bekant till mig har en lillstuga som jag vet hen har hyrt ut tidigare, och jag tror den är ledig nu. På landet utanför Vbg, grannen har häst. Men det innebär ju pendling, förstås. Pm:a om du är intresserad.

Skulle bara vilja kasta in en synvinkel till, är du van vid blåst, nollgradigt och slask så spelar det ingen roll. Däremot när jag bodde i Uddevalla och Vänersborg så flyttade jag faktiskt till Trollhättan så snart jag bara kunde pga vintern i Uddevalla och Vänersborg.

Så man är rasist för att man inte vill bo i ex Helenedal (som ligger långt utanför centrum), eller Dalaberg för att det är otroligt nedgånget? Antar att det inte finns massa olika etniciteter och trevliga människor i resten av Uddevalla? När jag bodde i Uddevalla hade mycket av droghandeln flyttat till Tureborg, därför vill jag (personligen) inte bo där. Har massor av vänner utspridda i hela uddevalla, men hade jag fått välja hade vissa stadsdelar gått bort då jag värderar läge. Skulle exempelvis aldrig velat bo på Äsperöd då det verkar vara så himla tråkigt och oinspirerande hus där.

Varför direkt utgå från att man (om man kan välja vart man ska bo) är rasist om man hellre vill bo centralt eller i mer städade stadsdelar? Himla tråkig syn på människor.
Har nog med att göra med folk som bott där som valt bort dessa stadsdelar av just de skälen.
Dalaberg är inte så illa tycker jag, har jobbat där och stormtrivts med miljön och människorna.
Skogslyckan är väldigt trevligt, har bott där och det går massor med bussar till centrum och är inte långt att gå heller.
Var inte meningen att döma nån här som rasist utan det blev lite fel formulerat.
Det går bra med bussar på de flesta ställen i Uddevalla så inget ställe är svårt att bo på så sätt.

Skulle bara vilja kasta in en synvinkel till, är du van vid blåst, nollgradigt och slask så spelar det ingen roll. Däremot när jag bodde i Uddevalla och Vänersborg så flyttade jag faktiskt till Trollhättan så snart jag bara kunde pga vintern i Uddevalla och Vänersborg.

Ja, Trollhättan har alltid bättre väder än Göteborg i allafall! Kanske dock inte säger så mycket...

Här är ännu en i krokarna :)
Bor i skogen typ mitt emellan Uddevalla, Thn och Vbg.
Har bott inne i Uddevalla i många år tidigare (på Skogslyckan, i centrum och på söder) och tycker det är en helt okej stad, men gillar Trollhättan mer. Som flera sagt innan så regnar och blåser det typ jämt i Ua.

Finns så mycket mer att göra, mycket bättre pendlingsmöjligheter, mysigare centrum osv i Thn. Uddevalla känns rätt döende på många sätt faktiskt. Kollar man på kommunnivå så är det också stor skillnad. Betydligt mer engagemang och driv i Thn kommun vilket syns på gatorna, i parker, bland kidsen osv. Det är välskött, städat och tillgängligt. Och det tror jag spiller över på de flesta invånarna :)

Har nog med att göra med folk som bott där som valt bort dessa stadsdelar av just de skälen.
Dalaberg är inte så illa tycker jag, har jobbat där och stormtrivts med miljön och människorna.
Skogslyckan är väldigt trevligt, har bott där och det går massor med bussar till centrum och är inte långt att gå heller.
Var inte meningen att döma nån här som rasist utan det blev lite fel formulerat.
Det går bra med bussar på de flesta ställen i Uddevalla så inget ställe är svårt att bo på så sätt.

Jag har som sagt inte bott i Uddevalla på ett par år men alltid varit bortskämd med att ha allt på gångavstånd (förutom Torp då :p) och då, för fem år sedan, var det absolut inga problem att få tag i boende i de mer centrala delarna och skulle då valt nära centrum och tågstationer istället för att förlita sig på kommunaltrafik.

Jag högg kanske lite fort på rasist, men är trött på att man blir utpekad som det så fort man nämner att man inte vill bo på platser som det händelsevis finns många etniciter på. Själv har jag bott på Kronoparken i Karlstad (googlar man på Kronoparken låter det som om det är någon typ av slum :meh:) men bodde där i 2 år och älskade det.

Vi kan ju iallafall konstatera att Uddevalla är en stad full av kontraster :love:

Ja, Trollhättan har alltid bättre väder än Göteborg i allafall! Kanske dock inte säger så mycket...

Tycker det är kul när man ska till Göteborg vintertid. Taskar runt i ex Uddevalla med en tunn dunjacka och svettas, åker 8 mil söderut och inser att man kommer frysa ihjäl innan man lämnar Centralstationen. Alltid så jäkla snorkallt i Göteborg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 333
Senast: Habina
·
Äldre Jag är en kvinna med båda fötterna på jorden. Ibland. Att åka till ett annat land(skap) för att besöka människor jag aldrig träffat...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
13 252
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Gör en liten smygpremiär på senior, med en gnälltråd :o Jag är så trött på alltihop just nu. Jag försöker "gilla läget" som vanligt...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 982
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar