Nykomling i Uddevalla/Trollhättan

Araminta

Trådstartare
Jag har fått lite av en drömtjänst vilken innebär att jag den närmsta tiden kommer jobba halva veckor på sjukhuset i Uddevalla och halva veckor på länssjukhuset i Trollhättan. Jag har aldrig satt min fot i någon av städerna och känner mig redigt vilse när jag nu tittar på lösningar för bostad etc :o Vilken av städerna är trevligast att bo i? Vilka områden är trevliga att bo i i respektive stad? Något område man bör undvika? Och sist men inte minst, jag känner inte en kotte på västkusten, finns det några Bukare i området som kanske har tid över för en öl, kaffe eller liknande? :angel:

Jag har fått lite av en drömtjänst vilken innebär att jag den närmsta tiden kommer jobba halva veckor på sjukhuset i Uddevalla och halva veckor på länssjukhuset i Trollhättan. Jag har aldrig satt min fot i någon av städerna och känner mig redigt vilse när jag nu tittar på lösningar för bostad etc :o Vilken av städerna är trevligast att bo i? Vilka områden är trevliga att bo i i respektive stad? Något område man bör undvika? Och sist men inte minst, jag känner inte en kotte på västkusten, finns det några Bukare i området som kanske har tid över för en öl, kaffe eller liknande? :angel:
Finns flera Bukare där.
Uddevalla ligger ju vid kusten så lite mysigare men båda är helt ok.
Svårt att få tag i boende kan det vara.
Trollhättan har väl lite mer levande stadskärna då Uddevallas har flyttat ut till köpcentret Torp.

Finns flera Bukare där.
Uddevalla ligger ju vid kusten så lite mysigare men båda är helt ok.
Svårt att få tag i boende kan det vara.
Trollhättan har väl lite mer levande stadskärna då Uddevallas har flyttat ut till köpcentret Torp.

Trollhättans stadskärna har ju flyttat till Överby...

Sveriges två tråkigaste småstäder, skulle jag säga. Men det beror säkert på att de är de enda av Sveriges småstäder som jag bott i. ;)

Det finns en tredje i krokarna, Vänersborg, och den är åtminstone gullig. Så jag skulle kanske fundera på att bosätta mig där. Å andra sidan - då bor du inte riktigt nära vare sig Näl utanför Trollhättan eller Uddevalla sjukhus. Och vill du bo nära jobbet åtminstone halva tiden är Uddevalla bästa alternativet, där ligger sjukhuset i stan. Näl ligger inte inne i Trollhättan.

Å andra sidan, Trollhättan är större. Så det kanske är trevligaste alternativet.

Låt dig inte nedslås av det här bara. Stort grattis till jobbet! Det är väl värt att flytta till Uddevalla eller Trollhättan för. Jag har själv flyttat dit för jobb och det ångrade jag aldrig. :)

Jag har bott Trollhättan och tycker det är en deprimerande stad, det enda fina är miljön kring slussarna. Vet inte hur Uddevalla är men tänker att det kan inte gärna vara sämre;).
Grattis till jobbet:)

Jag bor utanför Uddevalla och är anträffbar för öl/kaffe/whatever :) När det gäller vilken stad du ska välja är det nog ingen större skillnad egentligen. Jag skulle ju valt Uddevalla pga närheten till havet (och att det är Uddevalla jag "kan" bäst) men det är inget större fel på Trollhättan heller, egentligen.

Det kan vara lite svårt att hitta hyreslägenhet i Uddevalla. Köpa går ju alltid, men det är förhållandevis höga priser. Jag bodde några år på Bohusgården i Uddevalla och det kan jag verkligen rekommendera! Om du kollar på hemnet är det Skandiavägen.

Haha, nä, jag har förstått utifrån sökningar i andra forum att det inte är de roligaste städerna i landet :D Tänker att dels är det bara ett halvårs vikk det handlar om initialt, så jag är inte låst för all framtid, och dels är Göteborg inte allt för långt bort. Utifrån era svar här och det jag sett/hört på annat håll så är Uddevalla det minst dåliga.

@mandalaki Du har en god poäng i att sjukhuset i Uddevalla ligger centralt. Jag är inte pendlartypen (varför Vänersborg går bort) och kan jag undvika busskrångel åtminstone halva veckan så är det ett klart plus.

@jarakamandan Närhet till hav låter underbart! Jag har sneglat lite på bostadsrätter. Jag bor själv och har pengar till kontantinsats. Frågan är om det är värt det för bara ett halvår.

@jarakamandan @grodan21 @Kadi @bumpo Skönt att höra att det finns lite socialt folk i krokarna! Jag hojtar när jag kommit upp och i ordning :)

@Septicemia Tack så mycket! :)

Nej, man köper nog inte BR för ett halvår. Men OM det skulle bli längre, här är vad du kan få för en dryg halvmiljon med gångavstånd till sjukhuset:

https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-unnerod-uddevalla-kommun-ostanvindsvagen-8-11875215

Det är ju lägenheter som den där som får en att ändå fundera. Med tanke på vad motsvarande kostar i storstäderna så känns det som rena reapriser. Men som sagt, att köpa för 6-7 månader i en okul stad känns sådär.

Det är ju lägenheter som den där som får en att ändå fundera. Med tanke på vad motsvarande kostar i storstäderna så känns det som rena reapriser. Men som sagt, att köpa för 6-7 månader i en okul stad känns sådär.
Precis. Samtidigt vet jag att lägenheter i just det området är lättsålda, det är omsättning och de går snabbt. Men man vet ju aldrig hur det ser ut längre.

Älskar Uddevalla! :love: Born and raised knappt 2 kilometer från sjukhuset (Hedegärde) och vart jag än befinner mig så saknar jag alltid min gråa lilla hemstad. Nog för att stadskärnan inte är den livligaste, men nu känns det som om kommunen har börjat vakna till liv. En liten saluhall har nyligen öppnat och många mysiga kaféer finns där. Vill man shoppa åker man till Torp köpcentrum (kanske 15 min med buss?), vill man se riktig bohuskust finns smögen knappt en timme bort och massor att utforska längs hela kusten (Tjurpannan :love: Grebbestad :love: Fjällbacka :love: Fiskebäckskil :love: Havstenssund :love: Kärringön :love:). Så fort det blåser mycket ligger hela centrum under vatten och översvämningarna är ett kärt faktum som jag älskar att kolla på varje gång det händer. Inser dock att alla inte uppskattar det fullt så mycket som jag :angel:

Vill man sniffa häst finns Emaus 4-h gård centralt, och på Uddevalla Ryttarförening hålls tävlingar några gånger per år.

Jag skulle se upp för Tureborg, Dalaberg, Skogslyckan, Helenedal.

Jag befinner mig förtillfället i Österrike med tre hästar och har inte bott i Uddevalla på 5 år men blir helt varm i hjärtat nu när jag tänker på gråa, trista och supercharmiga Ullevalla :o

Älskar Uddevalla! :love: Born and raised knappt 2 kilometer från sjukhuset (Hedegärde) och vart jag än befinner mig så saknar jag alltid min gråa lilla hemstad. Nog för att stadskärnan inte är den livligaste, men nu känns det som om kommunen har börjat vakna till liv. En liten saluhall har nyligen öppnat och många mysiga kaféer finns där. Vill man shoppa åker man till Torp köpcentrum (kanske 15 min med buss?), vill man se riktig bohuskust finns smögen knappt en timme bort och massor att utforska längs hela kusten (Tjurpannan :love: Grebbestad :love: Fjällbacka :love: Fiskebäckskil :love: Havstenssund :love: Kärringön :love:). Så fort det blåser mycket ligger hela centrum under vatten och översvämningarna är ett kärt faktum som jag älskar att kolla på varje gång det händer. Inser dock att alla inte uppskattar det fullt så mycket som jag :angel:

Vill man sniffa häst finns Emaus 4-h gård centralt, och på Uddevalla Ryttarförening hålls tävlingar några gånger per år.

Jag skulle se upp för Tureborg, Dalaberg, Skogslyckan, Helenedal.

Jag befinner mig förtillfället i Österrike med tre hästar och har inte bott i Uddevalla på 5 år men blir helt varm i hjärtat nu när jag tänker på gråa, trista och supercharmiga Ullevalla :o
Inga av de stadsdelarna är nåt att undvika om man inte är rasist då.
Gillar man blandningen av etniciteter och trivs bland massa trevliga människor så.
Visst finns det problem men de finns överallt och är inte såna så man bör undvika stadsdelarna

Inga av de stadsdelarna är nåt att undvika om man inte är rasist då.
Gillar man blandningen av etniciteter och trivs bland massa trevliga människor så.
Visst finns det problem men de finns överallt och är inte såna så man bör undvika stadsdelarna

Man behöver inte vara rasist för att anse att det är mer stökigt i de områdena än andra. Det är väl egentligen vida känt.
Kan man välja hade jag precis som soffiproppi valt ett annat område, föredrar själv södra uddevalla alternativt max strax norrut om 44an, typ hedegärde eller så.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 333
Senast: Habina
·
Äldre Jag är en kvinna med båda fötterna på jorden. Ibland. Att åka till ett annat land(skap) för att besöka människor jag aldrig träffat...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
13 252
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Gör en liten smygpremiär på senior, med en gnälltråd :o Jag är så trött på alltihop just nu. Jag försöker "gilla läget" som vanligt...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 982
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar