Nygjutet stallgolv, på tok för halkigt!

Gawotka

Trådstartare
Då jag beskrev för byggföretaget hur grovt jag ville ha betonggolvet i det stall vi håller på att bygga tyckte jag att jag var tydlig. Det var jag tydligen inte. För att göra en lång historia kort så kommer det att bli jättehalkigt, i synnerhet på spolplatsen. Ja, man kan lägga ut gummimattor men jag tycker det blir jobbigare att sopa och att det ser mörkt och trist ut.

Man ska visst kunna fräsa spår i betongen. Och någon annan säger att man kan lägga på nåt medel och sen strö på sand (?) för att få det halkfritt?! Någon som löst samma problem på ett bra sätt?
 
Sv: Nygjutet stallgolv, på tok för halkigt!

golvet slits med tiden, men tar ju ett tag. DU kan lägga på "lim" och strö sand. MEn framförallt kontakta de som gjöt och säg att det är farlgt för hästarna å se om de kan rugga upp ytan.
 
Sv: Nygjutet stallgolv, på tok för halkigt!

Vi har fräst spår i ett stall.
Kostade inte så mycket att hyra maskinen och det gick ganska fort men det blev otroligt dammigt så vattna mycket och ha alla dörrar och fönster öppna!
Resultatet blev bra.
 
Sv: Nygjutet stallgolv, på tok för halkigt!

Om du inte har fått det du har bett om så får dom väl komma med förslag på hur det kan lösas och dom får stå för kostnaden för det förslag du väljer?!
 
Sv: Nygjutet stallgolv, på tok för halkigt!

DET tror jag kan bli mycket svårt. Ofta handlar det om annat än konkreta beställningar (grovlek etc) utan mer en uppfattning om slutresultatet.
 
Sv: Nygjutet stallgolv, på tok för halkigt!

Håller med, men det beror på vad man beställt. Har man beställt rätt men byggbolaget gjort fel ska de åtgärda, jag antar att det kan bli svårt att genomdriva ändå.
 
Sv: Nygjutet stallgolv, på tok för halkigt!

Om man beställer en stallbyggnad så är det ju upp till byggfirman att se till att det är anpassat för stall!
 
Sv: Nygjutet stallgolv, på tok för halkigt!

Vem har sagt att det är vad som är beställt? Det behöver hellre inte alls vara så att beställarens uppfattning överensstämmer med specen på uppdraget.
 
Sv: Nygjutet stallgolv, på tok för halkigt!

Vi bygger stallet själva, förutom grunden där vi tog hjälp av en byggfirma. Jag skulle naturligtvis ha varit mer specifik än "halkfritt, men sopbart".
Byggarna nickade och sa "vi förstår precis" och sen var det de som beställde cementen.
Då cementen ännu var blöt tyckte jag vid första anblick att det så så bra ut att jag inte ens tyckte att den behövde kvastas. Men nästa dag, då den torkat och gick att gå på fick jag lite hicka. Än mer hicka fick jag då en av mina hästar några dagar senare gick omkull på stallgången i ett annat stall som vi besökte. Jag har aldrig tidigare varit med om att en häst halkar omkull endast för att den skakar på sig - så då fick jag stora skälvan för det golvet var lika "blankt" som det jag nu har hemma hos mig.
Då byggarna kommer hit igen ska jag försöka reklamera men jag vill veta vilka alternativ som finns för att få det mindre halkigt.
 
Sv: Nygjutet stallgolv, på tok för halkigt!

Jag låg snällt på mina knän bredvid vår byggmästare och gjorde "halvmåne-mönster" med en sån där avlång "frigolit"-aktig träbit med handtag, när vi gjöt vårt stallgolv. Annars får ni kanske hälla på en skvätt till med cement och göra mönster?
Är det någon som förstår vad jag menar..?
 
Senast ändrad:
Sv: Nygjutet stallgolv, på tok för halkigt!

Vår granne har ett ganska stort stall med ytbeläggning av asfalt. Blir aldrig halkigt, inte ens när det är kallt/blött.

Om det är möjligt (bygger några centimeter) så överväg att lägga på asfalt åtminstonde i gång och ev spolspilta. Normalt lägger man inte asfalt på betong utan på grus, men det bör gå även på mindre ytor. Skulle det i framtiden bli skador/hål finns det lagsatser att köpa så att man kan reparera själv. Rådgör med byggmästaren!
 
Sv: Nygjutet stallgolv, på tok för halkigt!

Om du själv gjort bedömningen att kvastning inte var nödvändig, och dessutom varit så luddig som "halkfritt men sopbart" hade jag nog inte ens försökt reklamera faktiskt.

En reklamation är ju ett försök att skjuta det egna ansvaret över till en part som faktiskt inte går att skylla i detta fall.
 
Sv: Nygjutet stallgolv, på tok för halkigt!

Asfalt är en bra idé men personligen tycker jag att det blir väldigt mörkt.
 
Sv: Nygjutet stallgolv, på tok för halkigt!

OT kanske

Jag tycker jag har läst om ganska många hästar som halkar i stallgången och är egentligen betong ett lämplig material i stallgångar? Det står ju på jordbrukverkets hemsida att golv ska ha en jämn och halkfri yta. Men järnskor på betong blir halt, jag har ett gammalt, riktigt gammalt, betonggolv och det är halt det med. En period hade jag plast skor på mina hästar och de var mindre hala MEN det var väldigt svårt att få broddar att sitta kvar så vintertid halkade hästarna ute istället :mad:. Dock så är järnskor fortfarande det allra vanligaste men det är inte optimalt på betonggolv, tvärtom det kan bli riktigt farligt. Så asfalt verkar ju vara ett betydligt bättre alternativt faktiskt, gummimattor tycker jag blir väldigt hala de med i alla fall de jag har gått på tillsammans med hästar men det finns väl olika där också?

För hur mycket dyrare blir det med asfalt? Och vad finns det mer för alternativ? För betong verkar ju många gånger faktiskt vara ett riktigt dåligt alternativ i stallgångar, ja även i boxar då hästarna ibland skjuter iväg allt strö och halkar när de ska ta sig upp.
 
Sv: Nygjutet stallgolv, på tok för halkigt!

Jag lade golv av gammalt, alltså begagnat, tegel i stallgångarna - 100% halkfritt och underbart vackert. :)
(som svar på frågan vad det annars finns för alternativ alltså.)
 
Sv: Nygjutet stallgolv, på tok för halkigt!

Ja tegelgolv blir vackert men är det svårsopat? Hur blir det vid tvätt av stallet och vad har du mellan stenarna? För tegel är ett alternativ jag funderar på ibland
 
Sv: Nygjutet stallgolv, på tok för halkigt!

Jag upplevde det inte som speciellt svårsopat, visst - lite värre än betong är det ju i och med skarvarna liksom.
Mellan stenarna har man sättsand, vilket också gör att vatten slipper igenom och ut i gruslagret under om man tex spiller. Mycket smidigt.

Ts: Jag tror att det bästa du kan göra om du känner att ditt golv blir för halt är att antingen fräsa spår i det, eller att måla det med antihalkfärg (med typ sand i).
 
Sv: Nygjutet stallgolv, på tok för halkigt!

eller att måla det med antihalkfärg (med typ sand i).

Men funkar det för stallgångar verkligen? Sanden borde slitas bort på nolltid, och färgen i sig är väl rätt slät? Eller menar du annan än den som finns i t.ex. mjölkrum?
 
Sv: Nygjutet stallgolv, på tok för halkigt!

Jag lade golv av gammalt, alltså begagnat, tegel i stallgångarna - 100% halkfritt och underbart vackert. :)
(som svar på frågan vad det annars finns för alternativ alltså.)

Vänta du bara när det blir slitet så kommer du att få se på halt golv, slitna tegelgolv är fruktansvärt hala nog det absolut värsta som finns att ha i en stallgång. Har stått i ett stall med sådant och om inte hästarna stannade helt och vände mkt försiktigt in i boxarna när luftfuktigheten var hög så gled de omkull direkt. Vet att det var åtgärd nummer 1 de gjorde när de renoverade det stallet de bilade ut hela tegelgolvet och la betonggolv istället.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp