nygammal inom galoppen, hjälp?

M

millenia

När jag var 18-22 år jobbade jag en hel del hos galopptränare både i Sverige och på Irland. Sedan flyttade jag till norra Sverige och började med trav eftersom det inte fanns någon galopp där. Har tills dess ridit en del monté så ridningen har hållts igång. Nu är jag 30, har precis flyttat till södra Blekinge där det ju faktiskt inte är sååå långt till banorna i Skåne så jag tänkte dra igång galoppintresset igen. Då framförallt via en amatörtränarlicens.

Kan man göra praktiken var som helst? Det står på galoppens hemsida att de kontrollerar ekonomin, jag har betalningsanmärkningar, innebär det att jag är helt rökt?
Vad ska man väga för att ta amatörlicens? För att senare ta amatörryttarlicens? För att ta hinderlicens? Just nu har jag fött barn, så jag väger nog lite för mycket men det kan ju vara bra att veta hur mycket jag ska gå ner.

Jag är väldigt intresserad av hindersporten, då detta är vad jag sysslade med när jag jobbade på Irland. Skulle det fungera i Skandinavien att ha en eller två hästar på amatörbasis och bara tävla på hinder med dem eller går alla hinderhästar även slätlöp? Vad krävs då för kvalificeringsregler för hästen? Måste den ha gått slätlöp först eller kan man tävla på hinder direkt?

Hjälp mig gärna.

Sv: nygammal inom galoppen, hjälp?

Välkommen tillbaka till verkligheten! Är på väg ut så det blir ett snabbt svar men jag tror inte att du behöver oroa dig för några betalningsanmärkningar! Det räckar att man betalar några räkningar då och då...:angel:

Amatörtränare och amatörryttarlicenserna hänger inte i hop, det är två olika system. Det finns ingen direkt viktgräns för att rida amatörlopp, har du tillräckligt bra hästar så får du rida med höga vikter...

Börja med att anmäla dig till en av Steg 1 kurserna så får du reda på allt du behöver veta. Om du vill ha hinderhäst kan du så klart välja att bara starta över hinder men det begränsar dina startmöjligheter.

Lycka till!

Praktiken ska göras hos en proffstränare men jag tror att du kan göra den hos vissa amatörtränare också. Men jag skulle rekommendera att du väljer att göra den hos den bästa du kan få tag på. Meningen är ju att man ska lära sig något och då är det en god idé att välja det ställe där du lär dig rätt grejor...

Sant, funderar i så fall att göra den hos Adielsson, för man kan göra den utomlands eller? Jobbat hos honom under en travperiod så honom känner jag. Det är mest ekonomin och betalningsanmärkningarna jag är orolig för, jag har ju ingen koll på hur tuffa de är... Numer sköter jag min ekonomi men det var ganska risigt ett tag:crazy: på grund av möte med fel kille helt enkelt.

Perfekt att göra den hos Hans!! Det han inte kan är inte värt att kunna!

En av mina kollegor blev mer eller mindre chockad när hon fick reda på att jag inte hade några betalningsanmärkningar; "Det har väl alla??" Så oroa dig inte så mycket för det om de inte är pinfärska och väldigt många.;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka