Nyfött föl försvunnet

Sv: Nyfött föl försvunnet

*kl*

är fölet upphittat igen? Sökte på henne på fb, hittade bilder på ett sto som är väldigt likt stoet i artikeln och de bilderna var upplagda igår. På bilderna har stoet ett föl med sig... Skönt om det är tillbaka!

Ja, jag hittade också dem.. och f.ö på bilden i den HÄR artikeln så syns det ju två ben på en mörk häst bakom stoet, och fölet på bilderna på facebook är ju också mörka.. hmmm

kan ju också ha varit ett gammalt kort där hon också har föl, och hon lagt upp den för efterlysning?

nu kollade jag också in hennes kort (facebook är bra ibland :D) och ja, det ser ju ut som det skulle vara detta nya fölet!

Någon som skrivit till henne på Facebook och frågat? funderar på att göra det.. :)

Nu har jag skrivit å frågat.. Hoppas inte att hon känner att jag tränger mig på för mkt bara.. :S

Senast ändrad:

Nej, det har inte kommit till rätta. I denna artikel är en bild på hästen och den ser inte direkt nyfölad ut i mitt tycke.

Man är inte vidare smart när man har ett högdräktigt sto i en hage med en å igenom.Drunkningsrisk.

Dessutom verkar ägaren inte kollat sitt sto särskilt noga.
Fast hon skulle inte föla fören 1 juni och visade inga som helst tecken på fölning står det ju i texten. Jag har inte heller plockat in mitt sto om det var dryga veckan kvar och hon inte visade ett enda tecken.

Fast hon skulle inte föla fören 1 juni och visade inga som helst tecken på fölning står det ju i texten. Jag har inte heller plockat in mitt sto om det var dryga veckan kvar och hon inte visade ett enda tecken.

Jag skulle inte ens ha mina ston ute om natten om det var en vecka kvar till beräknad fölning

*kl*

är fölet upphittat igen? Sökte på henne på fb, hittade bilder på ett sto som är väldigt likt stoet i artikeln och de bilderna var upplagda igår. På bilderna har stoet ett föl med sig... Skönt om det är tillbaka!

Hon har själv skrivit idag på en av artiklarna kl 13 att fölet inte är upphittat så det verkar mer som om fölet på bilderna på FB är äldre

Håller med! Det är väl ganska vanligt att ston överraskar och lurar en!!

Tyvärr blev det nog en dyrköpt lärdom för ägaren att fölvaka, man kan ju ha koll oftare, alt. ta in för nätter, åtminstone ett par veckor innan...

Stackars sto!

Nu har jag inte skrivit "plockat in" öht.

Men att ha ett högdräktigt sto i en hage där det finns en å igenom, och vad det dessutom verkar, en hage där man som ägare har noll insyn i "till vardags"-utan man får "ta sig dit", det tycker jag inte är vidare smart. Om jag ska säga vad jag tycker egentligen så är det idioti och oansvarigt.

Det är risk för att ett nyfött föl ramlar i ån och drunknar.

har fått svar på Facebook ifrån henne.. Fölet på bilderna är från förra året och det är dens ben som syns i ena artikeln då hon inte hade några nyare bilder på henne.. Och fölet som är försvunnet är fortfarande försvunnet, Samma sak hade händ ca 1mil hemmifrån henne oxå.. :(

Undrar om de verkligen sökt på tillräckligt stort område efter fölet?

Jag har haft ett föl som försvann från hagen som nyfödd, honom hittade jag sugandes på ett trädgårdsstaket ca 75 m ifrån hagen. Fast det var iof stoets första föl så hon verkade inte ha instinkt nog att ha bättre koll på fölet. (och jag hade inte kunskap nog att förstå att föl mycket väl kan födas 2 veckor för tidigt utan att stoet visar några tecken..) Fölet klarade sig bra.

har fått svar på Facebook ifrån henne.. Fölet på bilderna är från förra året och det är dens ben som syns i ena artikeln då hon inte hade några nyare bilder på henne.. Och fölet som är försvunnet är fortfarande försvunnet, Samma sak hade händ ca 1mil hemmifrån henne oxå.. :(

Fan då, kände ju hur hoppet tändes. Vad hemskt att förlora ett föl på detta sättet!!! :(

kl

Mycket märklig historia det här...:confused:

För det första har man ju inte en fölmärr som i princip kan föla när som helst ute nattetid utan bevakning.

Och definitivt inte ens dagtid i vattensjuk mark.

Antingen har ungen ramlat i ån och flytit bort eller så har rovdjur tagit den. Lo och räv är inte alls rådlösa..

Men att någon går in i hagen och tar den låter osannolikt.
Inte sitter det väl en tjuv i anslutning till hagen och bevakar märra då hon fölar och sedan tar ungen??

AM

Håller med dig naffa, jag har en hage med en älv igenom och därifrån flyttade jag mitt sto över en månad innan fölning. Låter troligast att fölis ramlat i ån. Ston fölar konstigt nog gärna i vattendrag. Dom vill gömmasig och en sänka kan likna ett bra gömställe.jag har sett ett nyfött föl som blivit fött Ken storvattenpöl och drunknat.

Jag tycker också det låter otroligt märkligt.

Undrar om en veterinär har undersökt hästen. Och tittat på det som de kallar fosterhinnor. Det kanske aldrig har kommit ett föl.

Måste rimligen synas på stoets mage om hon har fölat eller ej men ....
varg, lo och björn finns knappast i Skåne om de inte har rymt från ngn djurpark. Vi har däremot massor av vildsvin.
Kan de ge sig på föl av ngn anledning?

Sökte på nätet och hittade en lång artikel om vildsvin och där står faktiskt att de äter 90% vegetabilisk föda och 10% animalisk samt att vildsvin i enstaka fall tros kunna attackera kalvar av nötkreatur ....:eek:

Det är nog inte vattendraget de söker sig till, ston söker sig gärna till lite sluttande mark, det är det inte sällan vid åar.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Nu är årets första föl fött i den halvvilda russflocken på Lojsta hed. Läs mer om sötingen här, och kolla in filmklippet på henne och...
Svar
0
· Visningar
299
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fem nya dödsfall med koppling till virusutbrottet i Spanien har nu bekräftats. Ett gäller ett nyfött föl. Totala antalet dödsfall är...
Svar
0
· Visningar
454
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Snart kommer de - alla härliga föl som uppfödarna gått och väntat på ända sedan de planerades för lite mer än ett år sedan. Ridsport har...
Svar
0
· Visningar
303
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När "Sparven" Flip's Little Sparrow föddes var hon utan tvekan Sveriges mest omskrivna föl. Hennes båda föräldrar Butterfly Flip och...
Svar
0
· Visningar
402
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur