A

alicia89

Hej allihopa!
Jag har hållit på med hästar och ridning i flera år men har under den senaste tiden blivit mer och mer nyfiken på körning. Jag har ingen erfarenhet av detta mer än att jag tömkört någon gång med halvlyckat resultat (gick att svänga och stanna men det var knappast tal om att arbeta hästen).
Då jag gärna vill utveckla mig inom den här grenen och kanske i framtiden köpa mig en eller två egna hästar att köra har jag lite frågor:
¤ Finns det någon ras som är mer lämpad som nybörjarhäst än någon annan? Har funderat mest på en eller två shettisar men det är så fint med lite större hästar framför vagn med, men har fått för mig att shettisar är lättare att börja med, antagligen bara för att de är så små, vad säger ni? Handlar det om ras eller individ?
¤ Finns det något bra ställe i göteborgsområdet som anordnar körlektioner eller körkurser?
¤ Kan man köpa en oinkörd pålle och med tränares hjälp köra in denna eller är det bäst att köpa en inkörd häst även om detta gör urvalet mindre?
¤ Kan man köra mycket på hårt underlag, t.ex. packat grus eller asfalt eller är det skadligtför hästens ben i längden? Kan man trava och galoppera på dessa underlag?
¤ Hur tidigt kan man börja vänja en häst vid longering och tömkörning?
¤ Om man köper en inkörd häst, kan man då själv lära sig tömköra och longera på ett korrekt sätt eller bör man ta hjälp av tränare oavsett hästens utbildningsnivå?

Tack på förhand för svar :)

Sv: Nyfiken

visst kan man väl säga att vissa raser är bättre än andra att köra, men i slutändan är det ju alltid individen som avgör. Shettisar är ju kända för att vara väldigt envisa, men som sagt är det ju individen som i slutändan avgör.

Jag har kontakt med en klubb som ligger 3mil norr om gbg som anordnar körkurser ibland, men kika runt på olika ridskolor och klubbar runt om och se vad de har att erbjuda.

Jag tycker klart att om du har möjlighet att köpa en oinkörd häst och ta hjälp av en tränare ska du göra det. Eftersom du inte är så jätteerfaren av körning, finns det inget bättre att lära sig allt från grunden tillsammans med hästen som du har tänkt att köra i framtiden? Då vet ni exakt vilken nivå ni ligger på osv. Bara man har bra hjälp så är det jättebra! jag och många körtränare jag vet är helt emot att låna ut hästen på inkörning (såklart finns det undantag) eftersom då ligger man helt olika nivåmässigt, man har inte lärt sig samma saker och det kan blir missförstånd mm.

Det är ju aldrig bra för en häst oavsett om den rids eller körs att vara på hårt underlag. Trav och galopp är inget jag rekommenderar då hästens ben inte är gjorda för detta underlag och speciellt inte om de är skodda då det blir ännu mindre "stöt dämpning".

Jag tycker många börjar alldeles för tidigt med att kräva saker av sin häst. Jag tycker att man ska vänta tills den är två år innan man börjar longera och tömköra på "allvar". Men att vänja den vid utrustning mm. kan man börja med ganska tidigt, så länga man tar det lugnt. Man märker ju själv hur mogen hästen är.

Det är nog något av det farligaste som finns, man köper en högt utbildad häst och tror att man själv ligger på den nivån. Självklart ska man alltid ta tränare till hjälp! Det är så mycket man måste kunna som man inte tänker på. Visst kan det vara en fördel att ha en bra och utbildad häst, men man ska aldrig börja experimentera själv.

Lycka till!!!

Jag skulle nästan säga tvärtom, att det är bättre att köpa en inkörd häst. Det kräver mycket jobb, tid och erfarenhet att köra in en häst och har du inte den hjälpen att få kommer det ta tid för dig att till slut kunna köra hästen. Jag skulle rekomendera att gå en introduktionskurs i körning och att skaffa en välkörd och säker ponny att köra med och ta hjälp av tränare/erfaren kusk åtminstone i början. Det finns många inkörda och säkra shetlandsponnyer vilket mycket pga sin storlek är perfekta att börja med. De är dessutom billiga både i inköp och underhåll. Och ändå väldigt roliga hästar att köra! Har man först fått lite erfarenhet och kunskap genom dessa hästar där misstagen man kanske gör inte ger lika stora konsekvenser som med en större häst kan man sedan gå vidare med en större modell och eventuellt köra in själv då.

Men som föregående talare sagt så är hjälp av en tränare lika viktigt med en utbildad som med en outbildad häst, om inte mer. Egen träning är dock det absolut viktigaste för att ta sig vidare.

Angående underlag så är jag mer försiktig med mjukt underlag än hårt. Jag tycker inte du ska vara rädd för att köra på asfalt eller grusväg så länge hästen är van vid det. Har den gått på mjukare underlag innan ska man ta det lite försiktigt i början. Variation tror jag är det viktigaste. Själv kör jag mycket på både asfalt och hård grusväg i både skritt och trav, på grusvägen galopperar jag också och har gjort under många år och har inte haft några som helst problem av det, snarare att benen varit finare dagen efter en sådan tur.

Tack så mycket för era utförliga svar!!
Ni hade ju lite olika åsikter men nu har jag något att utgå ifrån. Är fortfarande väldigt intresserad av att köpa en shettis i framtiden men tror att jag börjar med att läsa mer böcker om körning och om det fortfarande verkar roligt gå en kurs med en lånad häst för att testa på känslan och se om det fortfarande är roligt. Om det sedan blir en inkörd eller oinkörd shettis får jag se, förhoppningsvis har jag vid det laget fått tag i en erfaren tränare som kan hjälpa mig i det valet :)
Tack igen!

Tack så mycket för era utförliga svar!!
Ni hade ju lite olika åsikter men nu har jag något att utgå ifrån. Är fortfarande väldigt intresserad av att köpa en shettis i framtiden men tror att jag börjar med att läsa mer böcker om körning och om det fortfarande verkar roligt gå en kurs med en lånad häst för att testa på känslan och se om det fortfarande är roligt. Om det sedan blir en inkörd eller oinkörd shettis får jag se, förhoppningsvis har jag vid det laget fått tag i en erfaren tränare som kan hjälpa mig i det valet
Tack igen!

Jag skulle helt klart välja en inkörd häst som är trygg med vagnen. Det är så mycket som kan gå snett och har man inte någon erfarenhet alls så är en inkörd, förlåtande häst värd guld. Det är väl inte så många som skulle rekommendera en oinriden häst till någon som aldrig har ridit?

Dessutom kan man betydligt snabbare komma till de roliga sakerna som att träna dressyr eller köra på hinder :D

Jag travar och galopperar både på hårda grusvägar och mjukare ridbanor och fält. Jag tror att variation är det bästa.

Och jag rekommenderar såklart en shettis! Inkörda shettisar finns det gott om till billiga priser och de är underbara små krabater som man har jätteroligt med :love:

hanna.jpg

men tror att jag börjar med att läsa mer böcker om körning och om det fortfarande verkar roligt gå en kurs med en lånad häst för att testa på känslan och se om det fortfarande är roligt.

Jag tror inte att man i en bok kan beskriva hur roligt det är :bump:

Kanske du kan ta kontakt med grenledaren i din klubb eller distriktet och kolla om de har någon introduktionskurs på gång! Eller någon frivillig kusk som kan ta emot dig för ett studiebesök? I mitt distrikt (Mittsvenska) har vi börjat med ett sånt system, att vi är några kuskar som man kan hälsa på och få provåka/provköra om man är nyfiken :laugh:

Och jag rekommenderar såklart en shettis! Inkörda shettisar finns det gott om till billiga priser och de är underbara små krabater som man har jätteroligt med :love:

hanna.jpg
Ja att köra shettis som vuxen är klart underskattat. De är billiga i inköp, billiga i drift och jättetuffa hästar.
gulan

Ett tips för att se vad körning handlar om är att erbjuda sig som groom vid körtävlingar. Eftersom körning kräver ett helt team av hästvana personer så är det ständig brist på hästskötare/groom och många kuskar blir jätteglada om de får lite hjälp. Samtidigt kan man få insikt om körning och tävlingskörning.

Det har dragit igång körträningar på Göteborg Horse Park (vid galoppbanan i Säve) ett antal lördagar under våren/sommaren/hösten. Där kanske du kan få kontakt med körfolk och lära dig mer.

Tack så mycket för alla bra tips!! Nu har jag flera idéer på hur jag ska komma i kontakt med människor inom körvärlden och förhoppningsvis leder detta till att jag fastnar :)

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·
Körning Hade tänkt köpa min farmor ett nytt körspö i present nu när hon har fyllt år, men eftersom att min kunskap om körning är väldigt...
Svar
2
· Visningar
1 366
Senast: marti130
·
Gnägg Jag är en rutinerad hästtjej, men inte hållit på med hästar typ den sista 6 åren merän sporadiskt. Nu vill sonen på 6 år börja rida...
Svar
12
· Visningar
2 552
Senast: Novalisa
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 331
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar