Nyfiken på vad det finns på mammans sida.

tokami

Trådstartare
Har tagit över ett äldre sto som är en paintkorsning.
Hon är född 1994 och är efter Jj Barred King och hon ska heta Jj Lady Hawk.
Jag är nyfiken på vad hon är mer än paint men hennes mamma är tydligen okänd.
Så jag undrar om det finns någon som kan hjälpa mig att försöka ta reda på vad det är mer än paint i henne?
Hon är skäck och 153 i mankhöjd.
IMGP1355_zps9b74b002.jpg

Sv: Nyfiken på vad det finns på mammans sida.

Ett tips kan vara att lägga upp bilder på båda sidorna av hästen där den inte har täcke
Westernvärlden är inte så stor så kanske någon då känner igen hästen och kan berätta litet om den.
mvh Eva

På huvudets utseende och hovskäggen skulle jag gissa på kallblodstravare eller annat lätt kallblod.

går det inte att få reda på vem som ägde JJ Barred king vid tiden och fråga om de kanske har mer info nedskrivet någonstans?
Jag har noll koll på just Barred och svårgooglad vart han också. Däremot finns det ju en hel del gamla rävar här på w-forumet som säkert vet mer om tid. ägare och så. Verkar iaf som att han stått på skäckagården i skåne en tid.

Vad är hon reggad i? Och vad har hon för papper? Är hon född i Sverige eller Danmark?
Kan du spåra dig tillbaka via tidigare ägare till din häst kanske?
Eller t.ex. via en tidigare hovis, de har ofta stenkoll på vem som haft vilken häst och vart den stått tidigare osv ;)

Senast ändrad:

Jag hade en paint e Suspicious Mischief u Lady Paleface f 94 om jag kommer ihåg rätt och han hade massor med hovskägg, många trodde han var nån kallblodskorsning!

Som sagt. Jag gissade. Mest baserat på att den har en travarskalle.

kl

Är du säker på att hon är en korsning? Eller är hon bara oreggad?

Ang päls - Min hingst e Impresive Oliver ser ut så på vintern också...låååång päls ÖVERALLT - huvudet ser ut mer som på en shettis än paint... :angel:

Senast ändrad:

kl

Ang päls - Min hingst e Impresive Oliver ser ut så på vintern också...låååång päls ÖVERALLT - huvudet ser ut mer som på en shettis än paint... :angel:

Haha, ja jag har ju också en avkomma efter Impressive Oliver, oreggad solid paint, denna tar folk för kallblod, då är ändå mamman engelskt fullblod:p

Aldrig haft en häst med mer PÄLS!!!!!:D

haha japp, det blir intressant att se om Tore (ee Impressive Oliver) ärver det också, han fällde ju aldrig fölpälsen innan vintern kom så det blir spännande nu till våren.

Hon ska vara född i Sverige tror jag.Tjejen som hade henne innan mig har haft henne sen hon var ett föl på 8 månader och då gick hon inte med sin mamma.Det var tjejens pappa som köpte hästen och när han dog för ett par år sen så hittade tjejen aldrig hennes papper så jag vet inte om hon ens är reggad någonstans.Enligt tjejen som haft henne så heter hon JJ Lady Hawk men jag kan inte hitta henne någonstans så förmodligen är hon väl inte reggad någonstans,jag vet inte.

kl

Jag vet inte varken om hon är korsning eller om hon ens är reggad någonstans,utan det enda jag har fått veta det är hennes namn,hennes pappas namn ,att hon ska vara en paintkorsning och att den gamla ägaren inte har lyckats hitta hennes papper när hennes pappa dog för ett par år sen.Han hade tydligen hennes papper för det var han som köpte henne när hon var 8 månader.Och så har hon sagt att hon är född 1994,så det är allt jag vet.Därför skulle det ha varit väldigt intressant att få fram lite mer fakta om henne.
Hon ska tydligen inte ha någon lång päls alls under sommaren utan det är bara över vintern som hon ser ut sån.
Och den pälsen fick hon nog för att hon gick helt utan täcke när jag hämtade henne precis efter nyår när det var så kallt ute så man ska nog inte stirra sig blind på hennes långa päls utan det är nog en helt vanlig vinterpäls hon har(hoppas jag i alla fall).Jag känner inte till painten innan jag fick henne så jag vet nog inte hur dom helt renrasiga ser ut,men går man på hennes psyke och hennes sätt så skulle jag garanterat trott att det finns arab i henne för hon påminner om araben i sitt sätt.Men jag kan ju tycka att hon är lite för grov för att det skulle vara arab i henne.Det finns ju några här i sverige som ger sina hästar deras initialer innan hästarnas namn,och dom sätter bokstäverna JJ före namnet på deras hästar och Lady heter ju likadant så jag skrev till dom och frågade om dom hade fött upp henne men det hade dom inte gjort.Ja det är väl bara att acceptera att jag inte kommer att få reda på mer om hennes ursprung.Men sen så har jag en fråga och det är hur jag ska göra för att få ett pass till henne för inte ens det finns.Finns det nån som kan tala om för mig hur jag ska gå tillväga för hon måste ju ha ett pass. eller?Tack för att ni svarade och försökte hjälpa mig så gott det gick.

Hon kan mycket väl vara renrasig paint, men oreggad som sagt. Hon finns i alla fall inte reggad som avkomma till hingsten som du säkert redan sett. Paintar kan ju se lite olika ut beroende på vilka linjer de har bakom sig, hur mycket quarter och vilken typ det är i dem, hur mycket fullblod osv. Mina tre hästar - två paintar och en quarter - ser väldigt olika ut i kroppen allihopa. (För att förenkla det är det en halterhäst, en allround och en cuttinghäst)

Mina paintar blir som sagt som virvelmarsvin på vintern men är nästan extremt korthåriga sommartid. Nu går de ju på lösdrift också iofs, viket alldeles säkert bidrar till den enorma pälsmängden, samt antagligen genetik.

För att skaffa pass kan du registrera henne i SH (Svenska Hästavelsförbundet) och få pass genom dem.
http://svehast.se/hästpass

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Kropp & Själ En natt i somras fick jag påhälsning av polisen, min fars dödsbesked slängdes i ansiktet på mig och en pappåse med hans personliga...
2
Svar
20
· Visningar
4 441
Senast: Sockerbit
·
D
Avel Jag har ett svart sto efter hingsten Ganesco, nu går jag i avelstankar, ska betäcka henne nästa vår men jag vet inte vilken hingst jag...
Svar
17
· Visningar
3 608
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix