Nyckelfärdigt hus med källare.

FadeAway

Trådstartare
Vad skulle det kosta extra (grunden ingår annars) att bygga en källare? Vi funderar på ett mindre hus (med inredningsbar övervåning). Det är ca 80 kvadrat (på nederplan). Planen är att det blir kontor, hobbyrum, badrum med dusch samt tvättstuga på bottenplan.

Vi funderar på ävlsbyhus. Men ska givetvis kika på andra också.
Vi har absolut inte bestämt oss för att bygga men vi vill gärna kolla upp vilka kostnader som skulle bli mot att köpa ett befintligt hus.

Sv: Nyckelfärdigt hus med källare.

Bygger man källare nuförtiden? Kan inte minnas att jag varit inne i ett nybyggt hus med källare faktiskt, det är kanske inte lika vanligt numera?

Nja det hör väl inte till vanligheterna. Kataloghus innehåller ju aldrig källare som standard. Men för vår del passar det bättre än att bygga ett stort vanligt hus.

vill man ens ha källare med alla besvär med fukt etc som kan följa? Bättre att bygga ett större garage att använda som förvaringsställe och med plats för div pannor etc?

Fast förvaringställe är vi ju inte ute efter. ;) Jag tror sambon hade blivit ledsen om han ska ha hobbyrum och kontor i ett garage delat med en värmepanna.

Tomterna ligger på högre höjd så risken för fuktproblem är mindre.

Senast ändrad:

friggebod om maken är så känslig? jag tänkte mig ett eget utrymme i garagebyggnaden för värmepanna, behöver juinte ha skrivbordet brevid pannan bokstavligen...

Friggebod är nog för litet. Vi räknar på att hans utrymmen kräver minst 50kvadrat (gärna mer). Eftersom han jobbar mycket hemifrån så vill vi inte kompromissa med de ytorna. Alternativet är att han hyr kontorslokal och det blir ju en kostnad på ett par tusenlappar i månaden.

Inredd källare känns för mig som en tickande bomb. Jag antar att sambon inte är så hågad att sitta i en källare som vår, d.v.s. en med betongväggar och betonggolv.
Jag skulle nog rekommendera ett större hus med utrymmen ovan jord alt. köpa ett befintligt hus med gårdhus.

Nej det blir ju en inredd källare. Problemet är då ett eget plan. Då får vi skaffa ett väldigt stort hus för att få in övriga rum (pontentiella barnrum), vardagsrum, kök, badrum, tvättstuga, sovrum etc. Problemen med de källarna som bygdes förr är ju att de inte var anpassade för att inredas och därmed fick mögelproblem etc mär man tog bort möjligheten för fukten att passera väggarna.
Det är lite som platta på mark från 70-talet inte är en höjdare heller. :)

Alltså, jag tror överhuvudtaget inte att källare är gjorda för att inredas, vare sig nu eller senare. Sedan hade jag varit ytterst tveksam till Älvsbyhus när det gäller själva grunden (de levereras väl numera med avfuktare direkt men de hade ju väldiga problem tidigare).

Vill ni nu bygga direkt istället för att köpa färdigt så kan ni väl satsa på inredningsbar övervåning där sambon får ha sitt kontor och så lever övriga familjen där nere. Rummen blir ju rätt små men 3 sovrum, kök, vardagsrum, tvättstuga/groventré ska ju inte vara något problem att få in på ett plan.

Det är inte ekonomiskt försvarbart att bygga med källare. Satsa hellre på ett separat annex, det kommer att bli både billigare och bättre. Problem med fukt, arbetsmiljö (ljus, luft etc) är som tidigare nämnts faktorer som förutom kostnaden avskräcker från källarbygge.

Billigare lösning att gjuta separat platta och bygga separat mindre byggnad för kontor.

Jag vet inte om marken/jorden är annorlunda här eller om man bygger annorlunda eller vad det kan vara men här där jag bor (österrike) är det väldigt ovanligt att man bygger utan källare. Min sambo som är härifrån blev förvånad när jag pratade om att man inte gör det i Sverige längre pga fuktproblem. Han hade aldrig hört om någon som haft problem med fukt i sin källare (iaf inte bland lite nyare hus).

Liknande trådar

Hemmet Vi har köpt hus :bump: Tillträde i slutet av juli och mycket renoveringar och tillbyggnader som ska göras så vi är så att säga i full...
Svar
19
· Visningar
1 989
Senast: Mirtai
·
Hemmet Vem ska man fråga när man har lösa funderingar om inte buke! ;) Jag sitter och klurar på en framtida ombyggnad av vårt hus. I...
Svar
2
· Visningar
1 084
Senast: MittNyaJag
·
Hemmet Vi har ett sött litet hus från 1963 i en liten ort i NV Skåne, hyggligt nära några större städer på gränsen till maxavstånd för att...
2
Svar
32
· Visningar
3 694
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar