ÄvenTyra

Trådstartare
Har långt gångna planer på att riva befintligt stall och bygga nytt. Är det någon här som gjort det sista åren? Tips och ideer mottages tacksamt. Beroende lite på var kostnaderna hamnar blir det 4-6 boxar, sadelkammare, ingen vattenspilta utan avlopp i stallgången. Stallet ska vara för mitt eget bruk och ingen box ska hyras ut. Då jag har tummen på en plats mitt i handen blir det till största delen entreprenad. Då "bukisarna" brukar sitta inne med massor med faktakunskaper ser jag fram emot många svar!!:banana:

Sv: Nybygge

Ser att du bor på kallare breddgrader du också. Är ävl inte så händig jag heller. Själv kollade jag runt förra året och det jag ville ha var ett kallstall. Tog in offerter på sådana med plats för 8 boxar, jag hade då tänkt göra om två till sadelkammare resp uppställningsplats. Med tak+leverans gick det på ca 120 000:- med moms. Det var exklusive underlag och montage. Själv har jag lagt grus med isolering under så jag har gjort det så att det är förberett för att kunna göra platta senare, hade begränsat med resurser. Tycker att det var helt suveränt med den här lösningen även om jag fick börja med bara 4 uteboxar ändå. Har ställt dem mittemot varandra och hade tänkt lägga iordning tak över hela stallgången nu i höst.

Jag tänker mig ett isolerat stall så man kan hålla kring +8 grader inne ungefär. Samt att kunna ha en varmvattenberedare och slippa rengöra grejor i kallvatten, det har jag gjort i snart 40 år så nu är tålamodet slut! Man blir bekväm när man blir äldre:) Men det är ju en massa regler, om jag har förstått det rätt måste man ha två utgångar i ett stall med mer än 4 boxar? Sen så klart finns det ju en massa "dreams" såsom full takhöjd ändå upp i nock, har sett det i något stall och tyckte det blev så härlig innemiljö. Ha dörren på gaveln, dra ut taket en bit över så man slipper skotta sig in de mornar det snöat metervis är också en dröm!

Vi började 2004 med vårt stall. Plattan är 10x20 m och drygt hälften är isolierat stall, 4 boxar och rejäl sadelkammare (med varmvatten) trots rätt kalla vintrar det sista har tempen aldrig blivit lägre än 5gr så länge det är hästar i stallet. På den övriga delen är dels oisolerat hö/övrigt förråd och foderkammare. Dessutom har vi ett rejält isolerat hundhus om ca 20m2. Vi har haft en byggkostnad om ca 350 tkr + moms men min man är snickare så allt arbete (utom el & vatten) har vi gjort själva. Kostnad för ridbana är inte med. Ventilationen har varit ett problem med isolerat stall, det blir gärna rätt fuktigt men nu har vi tagit upp en ventilationstrumma mitt i stalltaket och det har blivit mycket bättre.

lenven_2006

Nu blir det bara för roligt! Jag har ju med stort engagemang läst tidigare tråd på trav om hur de pensionerade travhästarna tar upp plats. Blir det till att bygga nytt för att få plats med någon ny förmåga? :)

Jag tänker mig ett isolerat stall så man kan hålla kring +8 grader inne ungefär. Samt att kunna ha en varmvattenberedare och slippa rengöra grejor i kallvatten, det har jag gjort i snart 40 år så nu är tålamodet slut! Man blir bekväm när man blir äldre:) Men det är ju en massa regler, om jag har förstått det rätt måste man ha två utgångar i ett stall med mer än 4 boxar? Sen så klart finns det ju en massa "dreams" såsom full takhöjd ändå upp i nock, har sett det i något stall och tyckte det blev så härlig innemiljö. Ha dörren på gaveln, dra ut taket en bit över så man slipper skotta sig in de mornar det snöat metervis är också en dröm!

nå vi håller på att planera som bäst ett stallbygge med plats för 4 boxar ja det du räknade upp :D och första planen var väll att bygga stallet av lösvirke i och med att det finns händiga männ i släkten/ familjen MEN den planen spolierades ganska snabbt när det kom annat i mellan
men ljust nu så har jag tagit kontakt med företag i länet som gör färdiga stall och har fått en offert som såg ut såhär

Prisexempel:
Stall 7,2 x 8,4 Höjd: 2,70 49.600:-
Inkl. 2 isolerade slagportar 25 x 20
Tillägg för 30 graders takstolar
5.600:-
Frakt 3.100:-
Avväxling ovan portar, L40 66 x 315 1.800:-

--------------------------------------------------------------------------------

Summa kronor: 60.100:-
Moms 25% 15.025:-
Summa kronor: 75.125:-

då är stallet isolerat och jag får plats med sadelkammre mm, grunden är inte inräknad
vattnet vet vi inte ännu hur vi gör med
PM om du vill veta mer om vartifrån offerten kommer :D

Vi hade också problem i början med fukt i vårt nya isolerade stall..
Ovanför innertaket i stallet är det tomt upp till nock och ovanpå innertaket las ingen isolering först. Det var det som gjorde att det blev rikligt med kondens. Vi trodde det var dålig ventilation och gjorde den bättre, utan resultat.
Fick ett tips och la då isolering ovanpå innertaket och stallet är perfekt, inte fuktigt öht, inte en tillstymmelse till kondens.

Nu blir det bara för roligt! Jag har ju med stort engagemang läst tidigare tråd på trav om hur de pensionerade travhästarna tar upp plats. Blir det till att bygga nytt för att få plats med någon ny förmåga? :)

Hoppsan vad du är observant!:rofl: Nä det var väl inte riktigt så jag hade tänkt mig.....Om du ser antalet boxar så är väl min ide´närmast att mina tre står kvar och en starthäst:smirk: Var sen gamlingarna tar vägen är väl nästa fråga:angel: Skulle inte förvåna mig om det i slutändan blir så att gammelstallet står kvar med gamlingarna i och det nya kommer på plats brevid....Det är ungefär så duktig jag är på att ställa ultimatum;)

Fick ett tips och la då isolering ovanpå innertaket och stallet är perfekt, inte fuktigt öht, inte en tillstymmelse till kondens.
... vårt tak är isolerat redan, har ändå haft problem men inte sedan vi fick ut den fuktiga luften genom ventilationstrumman. (Vi har 'normal' takhöjd.)

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 417
Senast: Wonna
·
Anläggning Hej alla kära bukefalister!! Jag och sambon är i plan att flytta till ny gård som kommer delas med min pappa och hans sambo. Mao ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 620
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar