Nybörjare som tycker det är svåårt!!

B

bountysmatte

Jag har ridit ca 1 och en halv termin och det går sådär. Det är hemskt roligt, men i måndags bytte jag till en annan häst än den jag brukar ha och det gick så dåligt! Jag lutar mig framåt, kunde inte göra hörnpasseringarna rätt, rida på volt var alldeles fruktansvärt. Jag har så svårt för att lägga till skänkeln när jag rider lätt på volter. Ska man klämma till när man sitter ner, eller ska man trycka hela :crazy: :confused: :tiden? Jag blir galen, min kropp lever sitt eget liv på hästryggen känns det som. Fast jag vet teoretiskt att man ska ställa hästen och lägga till innerskänkeln så blir det fel. Och sä är jag hård i handen och jag vet inte hur jag ska få ordning på det..
Några tips som ni vill dela med er av mottages tacksamt! :cry:

Sv: Nybörjare som tycker det är svåårt!!

när något blir fel är det lätt att man spänner sig för mkt och då blir resten också fel.
Slappna av!
Annars brukar det mesta lösa sig när man får fler timmar i sadeln.

Håller med eileme; slappna av så brukar det lösa sig.
Varför inte fråga ridläraren om ni kan ha en lektion med bara sitsträning? Det brukar vara väldigt bra.
//Z

Oroa dig inte, det är alltid svårt i början - vi har alla varit nybörjare, t.om elitryttarna...;)

Jag håller med Zamantha, fråga din ridlärare om mer sitsträning för att öva upp balansen och koordinationen. Då kommer du också kunna bli mukare i handen och ha din skänkel stadigt intill hästen.

Lycka till! :)

Jag vet precis hur du känner. Är själv en kass ryttare, men tänkte i alla fall dela med mig av de råd jag har fått och försöka svara på dina frågor.

1. Du skall inte sitta och trycka med skänklarna hela tiden, varken på rakt eller böjt spår. Då slutar hästen snabbt att lyssna.

2. När du rider lätt är det mest naturligt att driva när du reser dig upp. Detta kommer naturligt om du gör en cykelrörelse bakåt med ytterskänkeln när du reser dig. En större cykelrörelse = mer drivning. Det låter hokuspokus, men funkar faktiskt. Innerskänkeln kommer nämligen automatiskt mot hästens sida när man gör såhär. Obs! Du måste sitta på rätt ben, dvs. ytter fram. (Källa: Sally Swift, Centrerad Ridning).

3. Överhuvudtaget är det bra att försöka ge hjälperna i takt med hästens rörelser och inte bara hipp som happ. Detta gäller både skänkel och tygelhjälper.

4. Tänk på att dina axlar skall peka åt samma håll som du vill ha hästens bogar och dina höfter åt samma håll som hästens höfter. På böjt spår skall du alltså vrida dig lite i midjan, så att axlarna pekar åt det håll du ska. Det hjälper att tänka att man har ögon på bröstet. Akta dig för att luta huvudet inåt; det är lätt hänt. Om man är rätt i kroppen kommer ofta ställning och böjning av sig själv har jag märkt.

I övrigt kan jag bara hålla med övriga. Om man har svårt att slappna av hjälper det att koncentra sig på andningen.

Lycka till
/Hellas

jag har ridit i ca 14 år och tycker fortfarande att det är hopplöst! :D

i våras bodde jag i USA och hade turen att hitta en underbar tränare och fick rida på perfekta läromästare som kunde ALLT. jag lärde mig MASSOR men varje gång tragglade vi samma problem i min sits (främst hand o skänkel). Mycket i sitsen blev MYCKET bättre, men just ett par grejjer i hand o skänkel bara VÄGRADE bli bra! Har bilder från en av mina sista lektioner, och vadgör jag? Jo exakt det som vi började försöka få ordning på redan första passet! :crazy: :D

Det jag tycker kan hjälpa mycket och som samtidigt är gratis är att först komma ihåg allt ridläraren påpekar hos en själv, o sen titta på massvis med lektioner, hur gör andra? vad säger ridläraren om dom?

sen så får man känna efter hur det känns när ridläraren tycker att man gör rätt, så får man söka efter den känslan igen!
Om en sak inte fungerar, prova att göra en annan! Fråga ridläraren vad du ska göra om du kör fast!

Sen så är det sällan det går bra första gången man rider en häst. Alla har olika "knappar" och man måste lära sig varje häst och hur den fungerar, för vad som fungerar på en är inte alls vad som krävs på en annan. Ju mer rutinerad man blir, desto lättare är det att hitta rätt på en ny häst! Men sen så är det ju också så att vissa hästar passar man helt enkelt inte ihop med!

Var på hoppclinic med Team Ericsson, var en häst som någon inte alls kunde rida, så två personer bytte häst, och för den andra ryttaren gick hästen superfint! Så inte ens världseliten i hoppning klarar av alla hästar! :)

Lycka till i fortsättningen och låt inte ett par sämre pass sänka till självförtroende på hästryggen! :)

Tack för era svar och ert stöd, skönt att veta att man inte är ensam.
Ska försöka ta tillvara på era råd och träna vidare. Det känns som att sitsen är svaret på det mesta. Tack!! :rofl:

OJ vilket sammanträffande! :)
Skulle ha kunnat varit jag som startat tråden..

JAg har oxå ridit ungefär en och en halv termin, känns inte som att jag utvecklas ett skit..
Har snarare blivit mer nervös och spänd nu mot för i början.. :crazy:

Vi byter dessutom hästar varje lektion vilket jag tycker är jättejobbigt då jag är ganska liten och kort och upplever några av hästarna som på tok för stora... :(

Det fanns ett sto som jag kände mig riktigt avslappnad med och som jag kände att jag utvecklades lite på, hon verkade gilla mig med, men henne har dom sålt... :cry:

Skulle jag hitta henne igen så skulle jag nog banne mig köpa henne, var så förtjust i henne... :love:

Skulle kännas så skönt att rida en trygg häst som man litar på och få bygga upp sig själv igen sas....

Jag lutar mig oxå framåt, antagligen för att jag är för svag i mage/rygg och orkar inte dra bak axlarna tillräckligt, jag åker fram om jag rider en häst som drar ner skallen.. :o

jag undrar oxå hur man ska tex. kunna trycka ut en häst med skänkeln när man rider lätt?! :confused:

helt omöjligt! :D

Jag tycker överlag att det är svårt att trycka ut en del hästar med skänkeln, återigen för svaga muskler hos mig antar jag..

Den ena av mina fötter är fint placerad på rätt ställe med hälen nedåt och i bra balans medans den andra glider igenom hur lätt som helst om vi travar på en bra stund i lite högre tempo...

varför blir det så?! jag försöker ju slappna av och framförallt göra lika på båda sidors skänklar...

jag har försökt prata med min ridlärare om att jag är rädd för en del av hästarna och att jag blir mer och mer rädd men hon "viftar bort det" och verkar inte ta det på allvar.. :(

Så, bountysmatte, vi kanske kan hjälpas åt med tips osv?! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 460
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 555
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 257
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 632
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama