Nybörjare, sele och sånt

Wendy1000

Trådstartare
Hej!
Jag ska få börja köra en shettis på gården vid vårt hus (överlycklig!)(gratis och nästan när jag vill!)
Och jag undrar lite bara om grunderna i själva körningen och hur man sätter på allt och kopplar
allt till vagnen. Jag har kört 3-4 ggr på min ridskola men det var ett tag sen och så jag har glömt lite, eller jag kommer ihåg det men jag skulle vilja ha en liten repetion och tänkte på er på Bukefalos :)
Hon som äger hästen kommer ju visa och så men skulle vilja vara lite mera förberedd.
Tacksam för svar, W1

• Gilla
Reactions: Mli
Roligt att du ska börja köra!
Det är jättesvårt att ge något råd alls innan vi vet vad du har för sele eller vagn, eller hur ponnyn är körd innan. Om du bara har kört 3-4ggr innan så rekommenderar jag dig att du tar hjälp av ägaren så mycket du kan. Körning innebär en högre skaderisk för både dig, ponny och omgivning jämfört med ridning, därför är det så viktigt att inte testa själv utan att riktigt veta vad man gör. Alla har vi varit nybörjare såklart, men jag kan inte nog poängtera hur viktigt det är att ha respekt för körningen som träningsform. Det kan tyckas verka enkelt att köra en shettis, och många gånger går det bra trots att man ofta ser undermålig utrustning och oerfaren kusk. Men en olycka händer så lätt. Och då kan man hamna i sitsen att man själv blir rejält skadad, ponnyn skadad och/eller okörbar för all framtid.
Trots att jag kan låta lite negativ med mina förmaningar så lovar jag dig att du absolut är välkommen hit! Inga frågor är för dumma, här hjälper vi varandra :).

Jag är inte värst duktig på att köra, men har ändå vågat mig på konststycket att köra in ett par av mina hästar.
De hästarna har jag då hanterat och ridit en hel del innan, vilket gjort att jag "vågat". Jag har vetat hur hästarna reagerar på överraskningar som trafik, vilt, tjurar och liknande.

Jag håller helt med @Mli vad gäller att ta hjälp av ägaren!
Och när du väl kör själv, tänk på att säkerhet och kontroll över ekipaget är det viktigaste av allt. Därmed kan det vara väldigt bra att träna mycket på övergångar mellan skritt och halt, och att hästen ska kunna stå stilla och vänta så länge du bestämmer.
Först när du har den kontrollen, helst på inhägnat område, tycker jag att det kan vara dags att våga sig ut i mer allmän miljö.

Vad gäller anspänning och påselning: det beror ju helt på vad du har för utrustning, precis som Mli skriver, och går inte att ge råd i största allmänhet.

Ja, jag hoppas att ägaren kan följa med dom första gångerna.
Shettisen, Plutten heter han, har körts ganska mycket av ägaren vad jag har förstått och ridits av lite småbarn hon sa även att han var terrängkör. Men nu har ägaren 9 st hästar däribland två föl och ett dräktigt sto, och pluggar samtidigt så hon ville ha någon som kunde köra
honom mera och jag bor väldigt nära. Dom har flera stora hagar men många av dom är väldigt "kullriga" eller branta men det är det ända stället man kan köra på inhägnat område,hagarna. Jag har inge exakta namn på selen och så men det är en två hjulad och två sittsig, ponny sulky och hon ville att jag skulle köra med den enklare selen, vad nu det innerbär ;)
Längtar iallafall väldigt mycket, tyvärr måste jag vänta lite innan jag kan börja för han måste skos :(

Ja, jag hoppas att ägaren kan följa med dom första gångerna.
Shettisen, Plutten heter han, har körts ganska mycket av ägaren vad jag har förstått och ridits av lite småbarn hon sa även att han var terrängkör. Men nu har ägaren 9 st hästar däribland två föl och ett dräktigt sto, och pluggar samtidigt så hon ville ha någon som kunde köra
honom mera och jag bor väldigt nära. Dom har flera stora hagar men många av dom är väldigt "kullriga" eller branta men det är det ända stället man kan köra på inhägnat område,hagarna. Jag har inge exakta namn på selen och så men det är en två hjulad och två sittsig, ponny sulky och hon ville att jag skulle köra med den enklare selen, vad nu det innerbär ;)
Längtar iallafall väldigt mycket, tyvärr måste jag vänta lite innan jag kan börja för han måste skos :(
Jag säger som övriga; var försiktig i början, ta hjälp av ägaren och återkom när du vet mer om utrustningen:)
Förmodligen är detta det trevligaste stället på hela forumet där alla är hjälpsamma och stöttande:)

Jag säger som övriga; var försiktig i början, ta hjälp av ägaren och återkom när du vet mer om utrustningen:)
Förmodligen är detta det trevligaste stället på hela forumet där alla är hjälpsamma och stöttande:)

Det ska jag göra, kan fråga nästa gång jag ser henne :)
Vad härligt! (har dock inte själv upplevt något annan på hela forumet men det kan vara
för att jag inte är super aktiv;))

Hej! Kul att du ska köra shettis! Jag kör en liten shettis nån kilometer ifrån mig. Jag brukar köra med en rockard man kan sitta 2 i. När jag selar sätter jag på selen först. Jag börjar med att sätta fast svanskappan. Den ska sitta så högt upp som möjligt. Dra fram selen lite sen. Spänn sedan gjorden. På min gjord finns det två remmar. Den korta ska längst in. Om du drar åt den yttersta så drar du även åt den innersta. Sen ska man sätta på bröstan. På gjorden på selen finns en liten rem. Den heter falsk martingal och ska fästas i en liten ring på bröstan som sitter i mitten ungefär. Sen ska man tränsa, och det är ungefär som ett vanligt träns, men man sätter på tömmarna efteråt. Tömspännena ska igenom två ringar, en sitter på selen och en på bröstan.

Så gör jag i alla fall. Lycka till :)

Hej! Kul att du ska köra shettis! Jag kör en liten shettis nån kilometer ifrån mig. Jag brukar köra med en rockard man kan sitta 2 i. När jag selar sätter jag på selen först. Jag börjar med att sätta fast svanskappan. Den ska sitta så högt upp som möjligt. Dra fram selen lite sen. Spänn sedan gjorden. På min gjord finns det två remmar. Den korta ska längst in. Om du drar åt den yttersta så drar du även åt den innersta. Sen ska man sätta på bröstan. På gjorden på selen finns en liten rem. Den heter falsk martingal och ska fästas i en liten ring på bröstan som sitter i mitten ungefär. Sen ska man tränsa, och det är ungefär som ett vanligt träns, men man sätter på tömmarna efteråt. Tömspännena ska igenom två ringar, en sitter på selen och en på bröstan.

Så gör jag i alla fall. Lycka till :)

Jag rekommenderar att du först spänner fast däckelgjorden innan någon annat spänne. På så vis sitter selen fast på ett säkrare sätt om hästen skulle hoppa till, bli rädd eller av annan anledning ruska på sig. Om du fäster svanskappan först finns risken att selen åker av och blir sittandes under svansen om hästen kniper. Det utgör en onödig säkerhetsrisk för hästen, för dig och också för selen.
Eftersom du ändå ska kunna få in en handsbredd (lite mindre på shettis) mellan häst och ryggstycket behöver du inte tänka på att den blir för löst spänd om du fäster den sist.

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·
Trav Hej! Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år. Fick tag i en speedcart billigt och fick med en...
Svar
2
· Visningar
1 246
Senast: ghost
·
Körning Är just nu uppe och dansar bland de rosa molnen och känner mig helt överlycklig! Fick för några dagar sedan frågan om jag ville få en...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Pinkilly
·
Körning Min granne köpte en häst för ett par månader sen och för att hennes häst skulle ha sällskap över sommaren fick vi låna hennes svärmors...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Rosalinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama