Nybörjar tips och övningar?

QuickStar

Trådstartare
Jag hoppade lite med min ponny för 7-8 år sedan och sen har jag tyvärr blivit rädd då mitt sto (numera avelsto) är skogstokig när hon ser hinder :(

Nu har jag köpt en valack som är mycket lugnare fast ändå framåt, han stirrar inte som stoet.
Så jag tänkte vi skulle börja hoppa lite smått om ett tag, vad har ni för tips till en rädd "nybörjare" på hoppning??

Vi har hoppat över lite små träd och stockar i skogen och pållen har själv ingen som helst avståndsbedömmning utan kan hoppa av 3-4 meter innan hindret och hoppar väldigt högt över.
Och jag vet inte hur jag ska göra utan följer bara med :crazy:

Hur hjälper jag honom på enklast sätt att självmant bestämma när det är dags att hoppa av?
Jag förstår att han inte kan lära sig det så där bara men hur gör jag för att reglera honom?
Både för avståndet och för höjden skull, ska han hoppa 1-1½ m över hindret tar han ju ut sig själv väldigt snabbt.

Bra lätta nybörjarövningar efterlyses också.

Funderar på att ta hjälp av en tränare 1-2 ggr i månaden för att få hjälp då jag själv inte är något vidare på hoppning, det låter väl ok?

Jag rider nästan enbart i skogen och har inga ambitioner att tävla utan vill bara hoppa för att variera motionen lite.
Speciellt när hästen verkar gilla att hoppa även om han inte är någon stjärna på det :cool:

Vi sitter i samma "båt" ..
De senaste åren har det bara blivit hoppning ett par gånger, men nu skulle jag vilja komma igång lite igen, fast hästen jag har nu har inte hoppat så mycket.
Men vad jag ska "köra" med är att hoppa många små hinder ofta.. så att det inte blir så stor grej av det varje gång man ska skutta lite. samt att då får jag och hästen bygga upp vårt självförtroende.. Det där med avsprångspunkten är jag dåligt på, så jag uttalar mig inte om det.. :)

Lycka till :)

Hej!

Vad bra att du själv skriver att du ska ta hjälp av en tränare! Jag tycker att du ska vänta med att hoppa tills du är på träning och sedan fråga tränaren om tips. Det är mycket bättre än att hoppa på egen hand och riskera att det blir tokigt.

Håller med ovanstående - ta hjälp av tränare.

I annat fall kan du börja med ett par saker!

Börja med att löshoppa honom om du kan. Då får han själv känna på hur han vill hoppa och han lär sig läsa avstånd lite bättre. Han blir helt enkelt van vid att hantera situationen utan att du stör.

Sen kan du hoppa små låga hinder och göra som du gör idag - bara sitt still. Låt honom själv få bestämma och hitta ett bra läge utan att du stör honom. Stå i fältsits med en stadig låg hand och låt honom styra bäst han vill.

När det funkar kan du börja med små korta serier. Tre-studs med anridning i trav med travbom till exempel. Då behöver inte du göra så mycket heller utan han får träna lite teknik och gymnastik.

Men som sagt var - ta hjälp av tränare också! :)

/C

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 090
Senast: LiviaFilippa
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 121
Senast: Rosett
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar