Nybörjarhäst

korfstroganof

Trådstartare
Hej!
Jag är 14 år, har ridit på ridskola och privat i ca 7 år, ungefär 160 lång och väger runt 50 kg.
Jag har aldrig ägt en häst/ponny förut men jag undrar vad man kan sikta efter, för jag vet inte vad som passar på storleken till mig o häst osv. Tips på någon hästras man kan leta reda på?:)
 
Tänk såhär istället:
- Vad skall du använda hästen till? Olika typer av hästar är bättre på olika typer av inriktningar.
- Hur länge vill du ha hästen? Du har ju 6 ponny-år kvar innan du måste gå över till häst (Om du vill tävla dvs.)
- Vad är viktigt för dig när det gäller hästens egenskaper? Olika typer och raser tenderar att ha olika egenskaper.
- Hur mycket är du villig att betala för hästen? En hopphäst med meriter är oftast mycket dyrare än en ridtravare t.ex.

När jag var 14 hade jag ett gammalt varmblod som foderhäst. Hon hade gått på travet med var omskolad.
Hon var 20-23 år när jag tog hand om henne.
För mig var hon den perfekta förstahästen eftersom hon var så lugn och stabil samt okomplicerad.
Jag hade henne på lösdrift och hon gick barfota året runt. Hade fri tillgång på hö och fick någon kilo kornkross om dagen.
Hon stod tålmodigt stilla när jag övade på att linda ben, fläta, rykta osv. Och hon gick fram överallt när vi red ut.
Världens bästa och mysigaste första häst kompis :)
 
Jag är småintresserad av att hoppa, men inte satsa 100% på det, typ klubbtävlingar o sånt typ.
Jag vill mest ha en kompis att ta hand om, ingen tävlingsmaskin på 150 000 kr. En häst i lagom storlek och trygg i sinnet helt enkelt:)
 
Jag är småintresserad av att hoppa, men inte satsa 100% på det, typ klubbtävlingar o sånt typ.
Jag vill mest ha en kompis att ta hand om, ingen tävlingsmaskin på 150 000 kr. En häst i lagom storlek och trygg i sinnet helt enkelt:)


Då hade jag gjort såhär den dagen det är dags att köpa egen häst:

Bestäm dig för hur mycket hästen kan kosta, och börja sedan kolla annonser.
Bestäm dig för hur stor häst du kan tänka dig att ha (du har en del ridvana, så du vet säkert redan vilken storlek som känns "lagom" för dig)

De hästar som har ett pris, en storlek och en beskrivning som passar dig ringer du på och ställer frågor om.
De hästar som fortfarande känns bra efter att ha pratat med försäljaren åker du och tittar på, jämför med varandra och förhoppningsvis hittar du din nya kompis. :up:

Alla friska hästar kan gå lätta klasser i hoppning och dressyr. Så det du skall fokusera på är hästens temperament, psyke och dess fysiska tillstånd, alltså att den är helt frisk.
 
Måste bara tillägga att av alla oss medlemmar här på Buke så är vi väldigt många som "bestämt oss" för en viss typ av häst, men sedan "råkat" köpa något helt annat bara för att det klickat när man provridit. :angel:

Därför är det så svårt att säga vad du skall ha, för att det kommer du att känna själv den dagen du sitter upp.
 
Eftersom du är 14 år så skulle jag rekommendera att du ringer tillsammans med dina föräldrar/ vuxen ridlärare när du hittar en annons på häst du gillar.
Du kan också prata med ridakolan du rider på om de känner till några lämpliga hästar som ska säljas. Ibland kanske de har andra privatelever som växt ur sin häst etc
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 094
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 956
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 108
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
820
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Sadelgjord när gjorden glider bak?
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp