Nybörjare hjälp ,med vad olika saker är och var dom finns? :)

T

trava

innan hade jag någon som hjälpte mig men hon kände visst inte för det mer så nu har jag ingen mer att rådfråga mer än er. hoppas ni vill hjälpa mig.

jag vill veta vad detta är för olika sorter mat och var jag köper dom. vadför ger du detta till din häst?

lucern hack

kli

Miner grön

vad finns det mer. och är det kraft som har lucern hack?

dumförklara gärna mig, men jag måste veta :) :) :rofl:

en sak till. vissa säger att stora hästar kan enbart klara sig på ett bra hö fast du rider dom. är detta sant?
 
Sv: Nybörjare hjälp ,med vad olika saker är och var dom finns? :)

En häst - precis som människor - behöver viss mängd av näringsämnen för att fungera. När man börjar räkna foderstat till sin häst får man ofta gå på s k tabellvärden, en beräkning av vad just din häst behöver (utifrån vilken ras, ålder, vikt och arbete den utför). Det man främst tittar på är energi (Mj) och protein (SmRp). Hästen behöver, som riktvärde, 6 gram smrp per Mj. Om beräknas behöva 50 Mj kan man börja med att lägga den på ett proteinvärde som är totalt 50x6=360 gr smrp.

För att få ihop en bra foderstat med allt som hästen behöver börjar man med ett bra hö. Har man riktigt tur och får tag på ett superhö kan det räcka med enbart hö till hästen. Det vet man när man har ett ungefärligt hum om vad hästen behöver i energi och protein. Hästen behöver MINST 1 kg torrsubstans (ts) grovfoder per 100 kg häst. En häst på 500 kg behöver alltså MINST 5 kg torrsubstans grovfoder för att mage och tarmar ska fungera som de ska. Hö innehåller 84 % ts, vår låtsashäst behöver alltså 6 kg hö för att behovet av torrsubstans ska vara uppfyllt.

Men om inte höet har tillräckligt höga värden av det hästen behöver, eller har en låg kvot kan man behöva fodra till kraftfoder för att hästen ska få i sig det den behöver. Men grunden är alltid grovfoder (=hö, hösilage, ensilage, halm, lusernhack).

Man tittar också på hästens mineralbehov; kalcium, fosfor, magnesium t ex.

Jag föreslår att du börjar med att få fram ett beräknat behov för din häst, därefter kan man bygga en foderstat beroende på hur bra grovfodret är och hur mycket man behöver komplettera med.
 
Sv: Nybörjare hjälp ,med vad olika saker är och var dom finns? :)

lucern hack Ett protein- och kalciumrikt foder som man brukar ge om höet är proteinfattigt. Lucern finns även som pellets, men hacket ger hästen mer sysselsättning iom att man kan jämföra det med andra grovfoder, som alltid ska vara basen i foderstaten.

kli Fosfor- och proteinrikt foder som ger bra arbete åt tarmarna. Har dock en maxgiva på 100g/100kg häst.

Miner grön Mineralfoder från Krafft, innehåller bla 80 g Ca, 40 g P och 60 g Mg. Kan användas om man har ett överskott på kalk jämfört med fosfor i foderstaten.

vad finns det mer. och är det kraft som har lucern hack?
Oj, det finns hur mycket olika foder som helst, det är omöjligt att räkna upp allt så här. ;) Men det finns iaf andra fodertillverkare som har lucernhack.

Och ja, en häst kan klara sig på bara hö, om höet har tillräckliga näringsvärden. Kraft- och mineralfoder ger man bara för att kompensera det som saknas i höet. Och saknas inget i höet, så behövs ju inga tillskott! :D
 
Senast ändrad:
Sv: Nybörjare hjälp ,med vad olika saker är och var dom finns? :)

tack så jätte mycket. till er båda. man känner sig så dum för att fråga, men det e ju bättre det. nu märker jag hur mycket tjejn som hjälpte mig inte kunde. bara plugga mer. tack än en gång.

:rofl: :D :D
 
Sv: Nybörjare hjälp ,med vad olika saker är och var dom finns? :)

Ett boktips om du vill lära dig om foder: Hästens näringsbehov och utfodring av Christina Planck. Lättläst basicfakta om matsmältning, näringsbehov, de olika fodermedlena, hur man räknar foderstat mm. Kan rekommenderas!
 
Sv: Nybörjare hjälp ,med vad olika saker är och var dom finns? :)

Hannely skrev:
Ett boktips om du vill lära dig om foder: Hästens näringsbehov och utfodring av Christina Planck. Lättläst basicfakta om matsmältning, näringsbehov, de olika fodermedlena, hur man räknar foderstat mm. Kan rekommenderas!
ska jag genast leta upp. tack
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 841
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 886
Senast: lundsbo
·
Oro
Kropp & Själ Jag har alltid varit en orolig människa, på lågstadiet satt jag många gånger inne hos skolsystern under mattelektionerna eftersom jag va...
Svar
17
· Visningar
1 638
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 034
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp